• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Val av markistält Carthago

Sven Sturesson

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Lund
HBK-Nr
35890
Medlemskap
2025
Hej
Försöker ta reda på vilken typ av markistält som passar till en Carthago c-line 4.6.
Det verkar inte helt enkelt efter att ha läst en äldre tråd i forumet.
Vi vill helst ha ett enklare som är lätt att montera.
Någon som vet?
 

NotaBene

HBK Medlem
Inlägg
349
Kommun
Sala
HBK-Nr
33242
Medlemskap
2024
Sidor och front funkar också men föredrar ett markistält.
Det viktiga är höjden från mark till markisskenan. Jag har ett Kampa/Dometic Air Ace Pro som jag är väldigt nöjd med. Går fort att sätta upp och känns stabilt (även när det blåser en del). Tyvärr tar det en hel del plats, så det är sällan det åker med.
 

MiRe

HBK Medlem
Inlägg
2.339
Kommun
Klippan
HBK-Nr
18511
Medlemskap
2025
Hej Sven!
Vi har ett campa rally lufttält till vår Carthago C line 5,5 xl . Som vi är väldigt nöjda med. Måttet på tältet är XL och passar perfekt
 

Sven Sturesson

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Lund
HBK-Nr
35890
Medlemskap
2025
Hej Sven!
Vi har ett campa rally lufttält till vår Carthago C line 5,5 xl . Som vi är väldigt nöjda med. Måttet på tältet är XL och passar perfekt
Hej MiRe
Jag har fått uppfattningen att lufttält tar lite mer tid att sätta upp än ett markistält. Vi tror att vi kommer vara ganska rörliga och vill ha något som är smidigt.
 

NotaBene

HBK Medlem
Inlägg
349
Kommun
Sala
HBK-Nr
33242
Medlemskap
2024
Hej MiRe
Jag har fått uppfattningen att lufttält tar lite mer tid att sätta upp än ett markistält. Vi tror att vi kommer vara ganska rörliga och vill ha något som är smidigt.
Jag skulle vilja påstå att det nog är samma tid för uppsättning. Om ni kommer vara rörliga skulle jag fundera på om tält är nödvändigt över huvud taget. Vi använder bara vårt på vår och höst om vi ska åka någonstans där vi tänkt stå i mer än 4-5 dagar. Annars duger enbart markisen gott för oss.
 

Sven Sturesson

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Lund
HBK-Nr
35890
Medlemskap
2025
Jag skulle vilja påstå att det nog är samma tid för uppsättning. Om ni kommer vara rörliga skulle jag fundera på om tält är nödvändigt över huvud taget. Vi använder bara vårt på vår och höst om vi ska åka någonstans där vi tänkt stå i mer än 4-5 dagar. Annars duger enbart markisen gott för oss.
Vi kanske ska avvakta och se. Tack för tipset!
 

Gunnarsson

HBK Medlem
Inlägg
175
Kommun
Götene
HBK-Nr
17207
Medlemskap
2024
Vi kanske ska avvakta och se. Tack för tipset!
Vi började med ett markistält men bytte efter några månader till ett lufttält. Anledningen till detta var att när det blåste så åkte markisen upp och ner vilket gjorde att det väsnades en hel del och det upplevdes som lite obehagligt.
Min uppfattning är att det tar ungefär lika lång tid att sätta upp dem.
Lufttältet tar dock mycket mer plats.
 
Toppen