• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vad var det heter?

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Jag vet inte om ämnet platsar här eller aldrig.
Man påstår att strutsen stoppar huvudet i sanden för att undvika problem vilket många anklagar poliktiter för att göra.
Men det handlar tyvärr inte om det.
Det handlar om ett förekommande problem som vi alla mer eller mindre drabbas av och som är ganska jobbigt ibland.
Jag såg på tv när trump letade efter var finlands president satt han såg inte det trots att han spelat golf i närtid.
Sånt händer oss också regelbundet vi tittar på tv och kan inte komma på vem sångaren var?
Det händer mer och mer frekvent i vårt vardagsliv, hur ska vi hantera det?
Hur ska vi hantera det? Jag har inte svaret eftersom det är åldersbetingat lever man i ett parförhållande drabbar det ena först.
Eftersom det inte finns något finns något att göra så måste man som jag ser det försöka leva med det. Inte ställa omöjliga frågor.
Kanske prata mer om det gamla som har har varit eftersom det oftast ligger i en annan del av minnet som kan kopplas till det som händer nu.
Man kan nog klara sej ganska länge även fast minnet fallerar och oftast tar det bara längre tid innan man minns.
Ta det lugnt om man missar en del det gör nästan alla som blir äldre bara vänta lite så kommer det oftast igen.

Riviera

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2025
Jag vet inte om ämnet platsar här eller aldrig.
Man påstår att strutsen stoppar huvudet i sanden för att undvika problem vilket många anklagar poliktiter för att göra.
Men det handlar tyvärr inte om det.
Det handlar om ett förekommande problem som vi alla mer eller mindre drabbas av och som är ganska jobbigt ibland.
Jag såg på tv när trump letade efter var finlands president satt han såg inte det trots att han spelat golf i närtid.
Sånt händer oss också regelbundet vi tittar på tv och kan inte komma på vem sångaren var?
Det händer mer och mer frekvent i vårt vardagsliv, hur ska vi hantera det?
Hur ska vi hantera det? Jag har inte svaret eftersom det är åldersbetingat lever man i ett parförhållande drabbar det ena först.
Eftersom det inte finns något finns något att göra så måste man som jag ser det försöka leva med det. Inte ställa omöjliga frågor.
Kanske prata mer om det gamla som har har varit eftersom det oftast ligger i en annan del av minnet som kan kopplas till det som händer nu.
Man kan nog klara sej ganska länge även fast minnet fallerar och oftast tar det bara längre tid innan man minns.
Ta det lugnt om man missar en del det gör nästan alla som blir äldre bara vänta lite så kommer det oftast igen.

Min databas är enorm, men arbetsminne (RAM) och sökmotor borde uppdateras.

Tillägg, glömde (sic!). Kom att tänka på min första dator under 80-talet, en Texas Instrument 99, som om den stressades helt sonika svarade: " Can´t do that; memory full".
Tycker det är en bra förklaring; allt kan ju inte få plats. Några gränser måste finnas!

Senast ändrad:

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
En av orsakerna att jag kom att tänka på det här var att Trump som spelat golf med finlands president och förlorade stort satt i konferens mittemot honom och kunde inte hitta honom förren han sa att det är jag ca1,5m bort. Finns på youtube och bara ett av många klipp.
Jag råkade ut för samma nästan 20år sedan en kollega skickade mej till doktorn där jag fick en diagnos och sjukskrivning. Det var ett antal undersökningar och det var inte demens utan psykiskt utmattningssyndrom tror jag det heter. Så reparabelt men jag har sviter av det än i situationer som handlar om stress vilket i alla fall jag hamnar i lite då och då.
Mitt eget recept var att minimera problemen i mitt liv och det hjälpte ganska mycket även om det innebar skillsmässa!
Sen började jag resa en hel del. Mådde bra länge men på sistonde har den fysiska delen av kroppen börjat säga ifrån. Det jag vill få fram är att man ska nog fundera varför man börjar tappa minnet och letar ord, är det demens i ett förstadium eller är det stress eller andra faktorer.
För trump och andra i hans situation är det nog svårt är man 79 ska man nog lägga av. Problemet där är kanske att han kan kanske inte det beroende på det amerikanska rättsystemet så väntar kanske en fängelsedom vilket han fått om han förlorat valet. Förmodligen sammma med putin när han förlorar kriget, och då tar man livet av honom eller värre. Själv lyckades jag sluta mitt jobb och lugnt och sakta glida in i pension vilket nog många skulle fundera på om det är det som är problemet.

Kaehne4363

HBK Medlem
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2027
Der findes faktisk personer som ikke kan genkende ansigter. Jeg havde en arbejdskompis som brugte personens stemme for genkendelse
Det var et stort problem for ham da havde mange kunder i banken hvor han arbejdede, og de forventede at han kunne genkende dem.
Jeg opdagede det aldrig , men ham berettede det for mig da vi begge pensioneredes

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Jag ansluter mig till samma grupp som Pålle...o så har det alltid varit för mig...
Jag känner till boken men har inte läst den. Människor tar ofta väldigt mycket för givet...men jag tror att detta är en mycket djupare o mera komplicerad sak än man lätt kan tro... detta är förmodligen en nedärvd förmåga som ligger tiotusentals ja förmodligen hundratusentals år tillbaks..då de första människorna behövde kunna hålla koll på vilka de hörde ihop med.. det finns ju också bland många djurarter något liknande...fiskar som simmar i stim..fåglar som flyger..o flyttar tillsammans...hjordar på stäpper...men där fungerar det förmodligen inte på samma sätt... men detta att känna igen andra och kunna skilja på andra människor... det är förmodligen människans sätt att lösa uppgifter.. så en mycket intressant spaning Bengtic..o säkert med många bottnar långt tillbaks i historien..
Ps bland husbilsfolk finns ju många som gillar hundar...dit hör verkligen inte jag.... men jag utgår ifrån att t ex hundar kan hålla koll på o skilja på ganska många människor? Så det är en intressant sak...men som jag tror egentligen inte har så mycket med pensionering att göra.. Trump...Biden o andra i den positionen...är nog inte alls dåliga på att hålla koll på många människor....men i en sådan position så blir det ju väldigt väldigt många som man träffar...så det ligger nog mera på det planet..för många att hålla koll på.

Dunbars....teori...men det är inte exakt detsamma som du syftar på och vad som menas med ansiktsblind.

Dunbars tal – Wikipedia Dunbars tal – Wikipedia

Senast ändrad:
Toppen