• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vad tycker ni?

Riviera

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2025
Jag skickade en förfrågan till nordvästra Skånes största husbilsfirma om vad de kan köpa vår husbil för enligt en kort beskrivning i en mall på dess hemsida.

Fordon: Husbil
Regnr:
Märke:
Modell:
Årsmodell:
Miltal:
Utrustning:
Förtält:
Annat:
Vilket pris önskar ni få: 0
Övrig information: Önskar vad ni ungefär kan ge för ett köp.

--------------

Tack för att du kontaktat oss angående försäljningen av ditt fordon. Vi är intresserade av att köpa det direkt och kan erbjuda ett pris på 330 000 kr, under förutsättning att fordonet är i normalt skick, nyligen servad och inte har några skador eller fukt. Innan affären kan avslutas behöver vi genomföra en besiktning av fordonet. Testen kostar 1500 kr och tar cirka 90 minuter. Den innefattar bland annat fukttest samt kontroll av funktioner, däck och skick.

Hur låter det? Återkom gärna om ni är intresserade eller om ni vill boka en tid för besiktningen.

--------------

Vi vill sälja direkt.

Vi gör en besiktning, där jag är med och ni skriver ett utförligt protokoll. Bilen besiktigades i går, och likt alla tidigare år, utan anmärkningar. Servad i fjor och därefter inte använd.

Därefter förhandlar vi om priset.

Ge mig ett par-tre förslag till tid på olika dagar så återkommer jag.

--------------------------------------------

Vi kan absolut köpa in er husbil.

Ni kan däremot inte vara med under testet då det sker i vår verkstad. Skulle vi hitta något som påverkar priset negativt för er del så kommer vi givetvis visa er det.

Det högsta pris som vi kan ge är det som jag föreslog.

Jag vill bara vara tydlig med allt innan.

------------------------------------

Du får ordna så att jag kan vara med på testet. Mitt krav.

-------------------------------------

Ni kan tyvärr inte vara med under testet så då får vi tacka nej.

Tobbe28

HBK Intresserad
Kommun
Oskarshamn
Att du inte kan vara med i deras verkstad har med försäkringsfrågor att göra, om det skulle hända någon olycka när du befinner dig i verkstaden och du kommer till skada så är du oförsäkrad och firman kan riskera rejäla skadestånd mm. Deras anställda är givetvis försäkrade.
Samma "villkor" gäller på alla verkstäder, därför har man ju väntrum eller "lounge" som det ju så fint heter numera.
Det finns ju ingen anledning att tro att dom skulle lura dig, eller??
Jag o min fru var i liknande sits när vi sålde vår gamla bil i somras, men såg det som självklart att låta dom göra testerna, tyvärr så kan man inte påverka priserna man får utan det är ganska så fast...
Dock är ju begagnatpriserna på husbilar otroligt höga (i mitt tycke)

//Tobbe

Riviera

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2025
Att du inte kan vara med i deras verkstad har med försäkringsfrågor att göra, om det skulle hända någon olycka när du befinner dig i verkstaden och du kommer till skada så är du oförsäkrad och firman kan riskera rejäla skadestånd mm. Deras anställda är givetvis försäkrade.
Samma "villkor" gäller på alla verkstäder, därför har man ju väntrum eller "lounge" som det ju så fint heter numera.
Jag o min fru var i liknande sits när vi sålde vår gamla bil i somras, men såg det som självklart att låta dom göra testerna, tyvärr så kan man inte påverka priserna man får utan det är ganska så fast...

//Tobbe
  • Har under årens lopp varit på åtskilliga verkstäder, inklusive bilbesiktningar, med mina bilar och alltid varit med. Ett sätt att lära sig om bilens funktioner. Det finns här andra motiv. Det rör sig i huvudsak om besiktning av bodel och yttre skador. Trafiksäkerhet är säkrad av besiktningen dagen före, med protokoll. Besiktningen skulle kunna göras utomhus.
  • Något protokoll får man inte för 1,500 kr. Detta protokoll betalar jag för och skall kunna använda på annan plats om vi inte kommer överens om priset. Nu ger man muntliga besked på skador etc, och gör sedan avdrag på givet pris. Det är inte snyggt. Smart affärsidé till säljarens nackdel! Dessutom skall bilen vara nyservad.
  • Besiktning först och sedan kan priset förhandlas om.
  • Jämför man med ett husköp så görs besiktning av oberoende organ av säljaren. Därefter har köparen högt ställda krav på egna undersökningar. Därefter kommer man överens om pris.

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
varför ska man sälja via en firma är det för att köparen känner sej tryggare? man får räkna med att de sänker priset till 300000 plus att du får betala undersökningar och sånt sen säljer man för närmare 400000 för att få en vinst. Varför inte sälja själv direkt? Det tjänar ju alla på.
har fått mycket erbjudande från svea ett företag jag inte vill ta i med tång, de har ett eget indrivningsföretag och alla deras fakturor börjar med hot om indivning och avgifter!

Per.S

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
35990
Medlemskap
2025
varför ska man sälja via en firma är det för att köparen känner sej tryggare? man får räkna med att de sänker priset till 300000 plus att du får betala undersökningar och sånt sen säljer man för närmare 400000 för att få en vinst. Varför inte sälja själv direkt? Det tjänar ju alla på.
har fått mycket erbjudande från svea ett företag jag inte vill ta i med tång, de har ett eget indrivningsföretag och alla deras fakturor börjar med hot om indivning och avgifter!
Det finns säkert många anledningar till att det kan vara ett intressant alternativ.
Säljaren/förmedlaren har tid att visa objektet när du inte har tid.
Köparen har lättare att ställa frågor till en säljare än till ägaren.
Säljaren har fler kunder som "tittar förbi" i sökandet efter en ny husbil.
Det är väl lite som varför de flesta väljer att sälja bostaden med hjälp av en mäklare.
Men helt klart ska man vara försiktig med valet av säljare/förmedlare och inte gå med på konstiga villkor.

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Det finns säkert många anledningar till att det kan vara ett intressant alternativ.
Säljaren/förmedlaren har tid att visa objektet när du inte har tid.
Köparen har lättare att ställa frågor till en säljare än till ägaren.
Säljaren har fler kunder som "tittar förbi" i sökandet efter en ny husbil.
Det är väl lite som varför de flesta väljer att sälja bostaden med hjälp av en mäklare.
Men helt klart ska man vara försiktig med valet av säljare/förmedlare och inte gå med på konstiga villkor.
Mäklaren sitter ju bara imellan och jobbar åt sej själv inte som man tror åt säljaren. Jag förstår inte meningen att köparen har lättare att ställa frågor till säljaren än tll ägaren där måste det blivit ett tankefel måste ju vara lättare och bättre att fråga ägaren direkt som haft bilen kanske ett antal år. Svenskar speciellt äldre brukar inte ljuga. Däremot säljare ljuger ju varje dag det ingår i jobbet.

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Som svar på frågan "vad tycker ni?" tycker jag så här.

Om priset är intressant, sälj bilen på firmans villkor.
Om priset inte är intressant efter test, betala de 1500 kr tjänsten kostar, och gör något annat med bilen.

Jag tycker det är rimligt att det kostar att få bilen testad.
Det finns ju ingen garanti för firman att du eller andra som vill sälja sin bil verkligen antar erbjudet pris.

Per.S

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
35990
Medlemskap
2025
Mäklaren sitter ju bara imellan och jobbar åt sej själv inte som man tror åt säljaren. Jag förstår inte meningen att köparen har lättare att ställa frågor till säljaren än tll ägaren där måste det blivit ett tankefel måste ju vara lättare och bättre att fråga ägaren direkt som haft bilen kanske ett antal år. Svenskar speciellt äldre brukar inte ljuga. Däremot säljare ljuger ju varje dag det ingår i jobbet.
Meningen - "köparen har lättare att ställa frågor", handlar om psykologi och inte om tekniska frågor.
Den som vill sälja något talar givetvis "väl" om varan men inte så sällan, tyvärr, "pratar sönder" objektet ifråga.
En normalbegåvad säljare vet vad som är av värde att framhålla och är lyhörd för det spekulanten vill veta.

Detta är i alla fall min erfarenhet.

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Meningen - "köparen har lättare att ställa frågor", handlar om psykologi och inte om tekniska frågor.
Den som vill sälja något talar givetvis "väl" om varan men inte så sällan, tyvärr, "pratar sönder" objektet ifråga.
En normalbegåvad säljare vet vad som är av värde att framhålla och är lyhörd för det spekulanten vill veta.

Detta är i alla fall min erfarenhet.
Ja du kanske har varit säljare min erfarenet är den rakt motsatta att den jag köpt av berättat när man frågat och den sista som var invandrare som ville flytta tillbaka berättade en massa men hade inte koll på allt det tekniska. Vilket många husbilsägare inte har. Jag har ju haft hjälp några gånger av en bekant utbildad bilmekaniker det är nog det bästa egentligen.
Den dagen jag säljer mitt radhus kommer jag sätta ut en annons på blocket eller kanske en skylt vid grinden.
Finns väl en orsak till att man skickar reklam hela tiden.
Man kan ganska lätt räkna ut deras vinster som ska bekosta flera anställdas årslöner med tjänste bil. Varför kan man inte själv ta de pengarna, speciellt som de inte betalar för något utan för över bilen direkt och det kommer inte synas att de haft en husbil i sina garage som genererat pengar. Köparen som tror han handlat av en firma och det finns garantier blir rådd att kontakta förre ägaren. Mellanskillnaden på kanske 50000kr försvinner ned i mäklarens fickor.

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025

//Tobbe
Jag är inte lika övertygad om försäkring i verkstad.
När jag lämnar in min personbil på service, och kontaktar servicekillen vid disken, så blir jag alltid utskickad i verkstaden till min PT.
Idag hade jag min husbil på service och ville gåt ut verkstaden för att titta på den på lyften, inga problem.

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Som i alla skeden och platser, försäkringsvillkor skiljer.

Jag har haft arbetsmiljöansvar för verkstadslokaler, både som skyddsombud och chef.
Det är mycket extra arbete att få till en korrekt och acceptabel riskbedömning med obehöriga* i lokalen. (*kunden)
Obehöriga/kunder har per definition inte deltagit i utbildningar och har inte skyddsutrustning.

atina1

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025

//Tobbe
BÄÄÄ! viktigt att vara med!!!!

tony o nette

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2026
Som i alla skeden och platser, försäkringsvillkor skiljer.

Jag har haft arbetsmiljöansvar för verkstadslokaler, både som skyddsombud och chef.
Det är mycket extra arbete att få till en korrekt och acceptabel riskbedömning med obehöriga* i lokalen. (*kunden)
Obehöriga/kunder har per definition inte deltagit i utbildningar och har inte skyddsutrustning.
Och ändock har det varit Volvos skötebarn att ha PT med kunder på verkstan.
Det gjordes aldrig någon bedömning som jag fick vara delaktig i och
jag var och har varit skyddsombud i många år.
Jag sa åt chefen att dom får hålla sig undan.
Jag kan inte ta ansvar för att kunder springer runt
bilar och inte ser sig för.
Dom gick ju inte på guidad tur i verkstan precis. :)
Skit kul att ha en intresserad kostymnisse i närheten när jag släpper ut oljan eller tar ner oljefiltret.
Ännu mer dåligt skulle jag ju må om jag råkade göra illa någon på min arbetsplats.
Hur det är nu för tiden vet jag inte. Dom har kanske ändrat detta idiotiska tänk.

Vi har kunder på våran verkstad också men väldigt sällan och då hämtar man kunden när man kört in bilen
och följer kunden ut på verkstan till min plats och informerar om att hen skall hålla sig nära mej och får inte gå någon
annanstans i verkstan.

Tur att man bytte arbetsplats innan något hände.

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Jag har varit mycket närvarande i verkstäder och vid bilprovningen ber jag alltid om att få närvara så jag ser felen de hittar men man vet ju var man ska vara så man inte stör. I 99% av fallen har de varit trevligt folk, och jag har kunnat fråga om man misstänkt något fel eller ljud och så har de tittat extra på det. Jo jag kanske skulle få ombesiktning om jag visat något de missat men det får man ta.
Förr var man bekant med de flesta men de har fallit för pensionstrecket. De berättade ofta om saker som jag skulle kolla upp, fick t.o.m. rådet att ställa upp dieselpumpen vilket jag gjorde och den gick mycket bättre.
Ett sånt ställe kommer man tillbaka till! Men så har jag städat bilprovningshallen för många år sedan tagit bort en massa rost från groparna och många liter olja från golvet. Naturligtvis har jag väl ibland fått påpekanden istället för tvåor men alltid fixat dom fort.
Riktiga fel vill man att de hittar! Det är ju det man betalar för.

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2026
På Nordic Service får vi som "kund" vara med under hela servicetiden där vi även får förklarat vad som göres. Efteråt går vi igenom serviceprotokollet och kommer överens om vad som sker härnäst. Oftast bara bokar en tid för nästa årsservice....

Toppen