• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad tänka på vid försäljning via förmedling?

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.626
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
När min man plötsligt blev allvarligt sjuk och inte kommer att bli bra insåg jag att jag inte kan ha kvar vår nya fina HB. Tänker nu lämna den till Vincents i Varberg för försäljning. Eftersom jag har så mycket annat att tänka på just nu och fixa hoppas ni kan hjälpa mig med vad jag ska tänka på innan jag skriver på kontraktet om försäljning, lämnar över bilen osv? Vad ska jag lämna över och vad ska jag inte lämna osv?
Tacksam för alla kloka råd från er som vet mer än jag om detta!
MVH
Siv
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Vad tänka på vid försäljning via förmedling?

Du måste gardera dig mot en ev. konkurs. Att den är din tills du har pengar i handen/kontot.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.629
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Vad tänka på vid försäljning via förmedling?

Ja, inget annat/nytt namn på regbiviset förrän säkrad betalning, och då skall nya ägarens namn skrivas i den rutan.
Samt underskrivet av gamla och nya ägaren.
Firman borde kunna göra sitt "på sidan om" ägarbeviset.

Lycka till. M.v.h. JANKRO.
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.483
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Vad tänka på vid försäljning via förmedling?

Man kan sälja bilen genom en bilförmedlare, men eftersom det finns gott om oseriösa förmedlare rekommenderar vi stor försiktighet vid denna typ av affärer. Kontrollera noggrant förmedlarens bakgrund och ta referenser. Tänk också på att om bilen förmedlas via en näringsidkare blir konsumentköplagens för säljaren mycket ofördelaktigare regler tillämpliga på köpet, vilket innebär att du som säljare får ett större ansvar än du skulle ha haft vid en ren privatförsäljning.


Även om du säljer bilen ”i befintligt skick” eller med liknande förbehåll, kan du bli ansvarig för fel som bilen haft vid köpet, nämligen om a) du kände till att bilen var behäftad med fel utan att berätta om detta för köparen, b) de uppgifter som du lämnat om bilens skick och funktioner visar sig vara felaktiga eller c) bilen var i väsentligt sämre skick än köparen med fog kunnat förutsätta med hänsyn till bilens ålder, körsträcka, pris och övriga omständigheter.


Tänk även på vad som ska gälla kring fordonsskatten och att vid behov avtala särskilt om detta. Det är nämligen den som står som ägare till bilen vid uppbördsmånadens första dag som är skattskyldig. Det kan t.ex. innebära att om du säljer bilen den 8 mars, blir du, om uppbördsmånaden är mars, skyldig att betala skatten trots att bilen har ny ägare.

Källa Motormännen

Pengarna på kontot och inget rövarpris innan du fattar pennan och skriver på ägarbytet

/Pelle
 
Toppen