• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vad skiljer surfplattan från smartphonen?

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Jag som är så reaktionär och bakåtsträvande har till slut resignerat och är på väg att skaffa en padda. Jag inbillar mig att det enda som skiljer mellan padda och smartphone är storleken men jag vet inte.
Kan man telefonera med en surplatta?
Kan man koppla till ett externt tangentbord?
Går den att låsa upp så man kan stoppa in utländska simkort och surfa utomlands?
Om man tittar på den i solljus ser man något på skärmen då?

I princip är det väl en förenklad dator men har den samma funktioner som en "riktig" dator?

Som navigator borde den väl vara perfekt med Google Maps och internetuppkoppling, kanske.

Mängder med frågar och det finns fler som jag inte kommer på nu!

Jappe

F

F.d. 29876

Guest
Sv: Vad skiljer surfplattan från smartphonen?

Hej,

Sök "padfone" på google.
Det är en kombination av smartphone och surfplatta.

Hvh Bengt

F

F.d. 4220

Guest

Kan man telefonera med en surplatta? Med Skype Ja. Som vanlig telefon med vissa.

Kan man koppla till ett externt tangentbord? Ja, via specialsladd eller bluetooth.

Går den att låsa upp så man kan stoppa in utländska simkort och surfa utomlands? Köp en olåst utan abb så är det inga problem, annars beror det på vad du köper.

Om man tittar på den i solljus ser man något på skärmen då? Lika bra som på en smartphone, dvs med visst besvär.

I princip är det väl en förenklad dator men har den samma funktioner som en "riktig" dator? Nej, det är långt ifrån en dator. Däremot kan man installera appar som gör att du klarar de flesta saker. Jag har med dator också, även om jag använder den mer sällan numera.

//Stefan

Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Jag som är så reaktionär och bakåtsträvande har till slut resignerat och är på väg att skaffa en padda. Jag inbillar mig att det enda som skiljer mellan padda och smartphone är storleken men jag vet inte.
Kan man telefonera med en surplatta?
Kan man koppla till ett externt tangentbord?
Går den att låsa upp så man kan stoppa in utländska simkort och surfa utomlands?
Om man tittar på den i solljus ser man något på skärmen då?

I princip är det väl en förenklad dator men har den samma funktioner som en "riktig" dator?

Som navigator borde den väl vara perfekt med Google Maps och internetuppkoppling, kanske.

Mängder med frågar och det finns fler som jag inte kommer på nu!

Jappe

• I princip är det bara storleken som skiljer.
  • Du kan telefonera med Viber, Skype, Fring m.fl. Vissa plattor även vanliga röstsamtal.
  • Det går bra att koppla till tangentbord.
  • Plattorna är i regel upplåsta.
  • Det är svårt att läsa skärmen i direkt solljus precis som mobilen.
  • I princip är det en vidareutvecklad dator.
  • Som navigator är den oöverträffad, även utomlands.

F

F.d. 58621

Guest

En stor fördel med paddan är att det går så otroligt lätt att överföra bilder från kamerorna. Via molnet överförs sedan bilderna både till telefonen och den stationära datorn. Det är klart bättre att kolla på bilder på en iPad jämfört med en iPhone.

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2025

De ultimat verkar vara att ha telefon å platta som helt synkar med varandra.
Hustru har en Ifåne å en Ipadda å verkar - till slut fått det tt synka helt ocjh hållet.
Säger hon iallafall.
Just nu sitter jag med hennes padda å surfar på ett Norwegianflygplan på väg till Alicante - så ja det mesta verkar funka - såsom mejl å HBK å facebook å annat.
ja spelen tex curling är lättare att köra på paddan än i fånen.
Men jag spelar ju inte så mig gör det inget.
Ska testa padda nu en månad i Alicante få se hur det blir sen.

F

F.d. 52943

Guest

...........
I princip är det väl en förenklad dator men har den samma funktioner som en "riktig" dator? Nej, det är långt ifrån en dator. Däremot kan man installera appar som gör att du klarar de flesta saker. Jag har med dator också, även om jag använder den mer sällan numera.

//Stefan

Funderar på att ersätta laptopen med padda men har inte börjar "förhöra säljare" ännu. Vad är det som är "långt ifrån en dator"? Trodde i min enfald att det var en dator med pekskärm...?
:confused::confused::confused:

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Funderar på att ersätta laptopen med padda men har inte börjar "förhöra säljare" ännu. Vad är det som är "långt ifrån en dator"? Trodde i min enfald att det var en dator med pekskärm...?
:confused::confused::confused:

Jovisst är det en dator med pekskärm men som framför allt är mycket mer lättanvänd än en laptop.
Jag har försökt att lista några av fördelarna nedan.
Jag kan på rak arm inte komma på några nackdelar men de finns säkert.

• Lägre vikt
  • Skarpare skärm
  • Mycket längre batteritid
  • Inbyggd GPS, användbart inte enbart för navigering
  • Pekskärm
  • Inbyggt tangentbord
  • Appar för nästan alla användningsområden, gratis eller till ringa kostnad
  • Trådlös synkning och utskrift
  • Snabbare uppstart, snabbare respons
  • Inbyggda kameror för stillbild och video (HD)
  • Gratis telefoni och SMS med Viber

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Ipaden är en superpryl , enda nackdelen skulle var stöldbegärlig!!!

F

F.d. 4220

Guest

Fördelarna är de Knarrevik listar, men jag tycker de saknar en del saker.
Många av de program som man har på en dator, som Office paketet; Word och Excel, finns det lättvarianter för, men att skriva längre texter på en padda är inte roligt. Visst kan man koppla på ett externt tangentbord också, men då tappar man ju en del av idén.

De flesta appar är bantade varianter av de som finns på en dator, så är det något man använder flitigt så kan man sakna datorn.

Någonstans måste man ju skära när man blir begränsad till 16 GB för allt...

Som jag sade så ser jag det som ett komplement till laptop som i en del fall helt ersätter den. Självklart passar den särskilt bra på resa i husbil.

//Stefan

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Jo, jag kan hålla med, det är ingen pryl som man skriver romaner med även om ett externt tangentbord skulle underlätta.
Den kan inte heller mäta sig med en dator vid kalkylberäkning typ Excel.

F

F.d. 58547

Guest

Kanske samsung note vore ngt, själv väntar vi på våra. Lite sörre en en smart men mindre än en padda.

F

F.d. 52969

Guest

Hej! Om du kan tänka dig en Android i stället för Apples Ipad så får du ett riktigt vasst tips här.

Test av ASUS Eee Pad Transformer Prime | Swedroid

När du läser testet så får du väldigt mycket information om Asus surfplatta. Om du tycker det blir för mycket så skrolla bara ner ner mot slutet, där kommer en slutsats från hela testet. Vi har just denna i familjen och är mycket nöjda. Men som sagt det är en Android.

//Leif

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
F

F.d. 52943

Guest

Jo, jag kan hålla med, det är ingen pryl som man skriver romaner med även om ett externt tangentbord skulle underlätta.
Den kan inte heller mäta sig med en dator vid kalkylberäkning typ Excel.

Hmm Känns svårt att vara utan Officepaketet. Älskar att bygga applikationer i Excel. Kanske ska vänta tills det börjar komma paddor med windows? Det lär ju vara nån gång med win 8. Fast då får man väl vänta ytterligare ett tag innan det kommer appar till win 8.

F

F.d. 4220

Guest

Kanske ska vänta tills det börjar komma paddor med windows? .

Windows 8 kommer nog i slutet av året. Paddor med win 8, dröjer nog tills nästa vår eller hösten därpå. Men det är nog office365 som gäller - deras online variant. Även om det är windows så är fortfarande minnesmängd och batteritid begränsningen.
Så jag misstänker att det inte blir mer dator för det.

Skaffa en padda och behåll den dator du har som backup och för officepaketet.

//Stefan

F

F.d. 25168

Guest

Jappe.

Ja, det er störrelsen :) der er den störste forskel.

Dog kommer nogle nyere Tabs, med 2.0 USB og SD, och skulle jag välge en nu och her, blev det denne :

Samsung GALAXY TAB 7.7

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Flash bäddar för virusar, läste jag någonstans! Kanske ska man ge sig ut på nätet så lite som möjligt med paddan och överlåta känsliga ärenden till resedatorn när man är ute med husbilen!?

Jappe

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Jag nämnde tidigare att iPad kanske inte är optimal för att skriva romaner med, däremot lämpar den sig ypperligt att skapa presentationer med, alltså text och bild med hjälp av appen Pages som är en av de högst rankade i App Store.

photo-715516.jpg

Toppen