• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad skall vi köpa?

birger larsson

HBK Medlem
Inlägg
87
Kommun
Vikingstad
HBK-Nr
9267
Medlemskap
2024
Vi har köpt en Hobby Siesta Exclusive i norra Tyskland. Bilen, ett år i maj och drygt tusen mil, har inga gasflaskor.
Vad skall vi köpa?
Inläggen under "gas" är nästintill omöjliga att överblicka, så därför önskar vi förslag på vilken utrustning som är lämpligast.

Vi är "nya" som husbilsägare.
Kommande resor kommer att ske i Sverige, Skandinavien och Europa.
Vintercamping (snö och kallt) är inte aktuellt.

Har på forumet läst att Rusta säljer billiga flaskor. Kan man byta dessa var som helst?
Vår tanke är att skaffa en "svensk" och en "europeisk".
Handlaren där vi köpt bilen ger bra pris på tillbehör och bilen hämtas om ett par veckor.

Tacksamma för tips.
Ann & Birger
 

Lasse N

FD HBK Medlem
Inlägg
1.005
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2634
Medlemskap
2022
Sv: Vad skall vi köpa?

Hej den billigaste i Linköping är

ÖPEnergi AB
013 - 31 44 70
N. Stångg. 13, LINKÖPING

Dom säljer både tuber och tillbehör.
Billigast även på byte av tub.

Lasse N
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.534
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Vad skall vi köpa?

Hej!

Jag håller med dig. Köp en Tysk och en Svensk tub.

Behåll dom Tyska anslutningarna, men skaffa en adapter till den Svenska tuben som kostar ca 145:-. Då kan du byta Tysktuben i Tyskland för 11-15 euro.

Sedan skulle jag köpa en begagnad Svensktub på Blocket.

Lycka till
 

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
683
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Sv: Vad skall vi köpa?

Jag använder mig av en svensk och en tysk gasolflaska som är hopkopplade till en sk gasolomkopplare. Den svenska flaskan fick jag med mitt första husbilsköp för snart 25 år sedan, och den byter jag här i Sverige på mackar eller husbilsförsäljningar, för dyra pengar.

Den tyska flaskan köpte jag på Bauhaus i Lübeck för ett par år sedan och jag vill minnas att den förra året kostade den ca 35 Euro. Att byta den kostade förra året 16 Euro i Lübeck. Det fina med tyska flaskan är att den kan jag sälja tillbaka till en återförsäljare och få tillbaka pengarna. Tyvärr funkar det inte så i Sverige, så därför sitter jag nu på 3 svenska flaskor, trots att jag bara har behov av en.
Efter alla år i husbilen vet jag också att jag klarar cirka 20-22 dagar på en flaska under min sommarsemster i Europa. Tack vare gasolomkopplaren behöver jag inte upp mitt i natten (gasolen tar alltid slut på natten helst mellen klockan 3-4 och då regnar det också) och byta flaska utan det sköter den själv. Kopplingarna till gasolflaskorna är olika för Sverige och Tyskland, men en erfaren husbilshandlare vet vad du behöver.

Mvh
larsemil
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Vad skall vi köpa?

Tänk på att om du skall åka i Tyskland och ha gasolen öppen under färd så måste du ha en krocksäker regulator. Är du inte längre i Europa än en månad så räcker normalt 2 svensks flaskor. Blir det längre så ha en tysk och en svensk flaska. Om det inte redan är installerat en krocksäker regulator så skulle jag rekommerdera Truma DuoControl CS och slangar med slangbrottsvenil.
Då har du ett säkert skydd och behöver inte tänka på att stänga av flaskorna under resan och den kopplar automatiskt över om ena flaskan blir tömd.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Vad skall vi köpa?

För mig som ofta har handla över gränsen till Tyskland är det inga problem att använda de tyska gasflaskor.

Min husbil är äldre och det kommer snart att installeras Skandic camping webshop - Slangebrud-sikring.

105, - danska kronor är ingen förmögenhet för en bra säkring.

Har redan sett en viss korrosion' i gasrör - det måste åtgärdas.
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen