• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad ska man tro på

inger/bertil

FD HBK Medlem
Inlägg
98
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
17635
Medlemskap
2022
Hej
I garantiboken står det att Niesmann levererat en flair 7100i
På transportstyrelsen är det en fllair 6700i
Här finns inga uppgifter om axeltryck.
Men väl antall passagerare, som de anger till 2 st. Det finns 3 bälltade platser+ förare.
Bilen är under 7 m, transportstyrelen säger 7,36 m. Bredd ca 2,25. TS säger 2.32 m.
Är det någon, som kan hjälpa mig och reda ut vad som gäller
Mvh
Bertil
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Vad ska man tro på

Om bilen är ny så är väl detta en fråga för den som sålde bilen i alla fall om den är svensksåld annars kan det bli besvärligt.

Bennie
 

inger/bertil

FD HBK Medlem
Inlägg
98
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
17635
Medlemskap
2022
Sv: Vad ska man tro på

Hej.
Bilen är svesksåld, men begagnad 2001.
Pratade med min bror, han tyckte att det var ett bra köp. Mer flexibelt kan det inte bli.
Om jag uppfattat det rätt, så finns det inga gränser när det gäller regestrering av husbilar.
Bara chassinr stämmer med regnr är allt möjligt
Ångrar att vi sålde vår fina hymer
Ha det så bra
Bertil
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.294
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Vad ska man tro på

Typskylten på bilen borde berätta sanningen.

Du kan ju också kolla din planlösning och jämföra med en broschyr för att se vilken modell du har.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vad ska man tro på

2001 er det på Fiat alko med dobbel bakaksel eller er det på MB? Uansett så er forskjellen på 6700 og 7100 mest synlig på plasseringen av kjøkenbenken, 6700 har benken til venstre for døren 7100 på andre siden. 6700 er en del korter enn 7100, men for den årgangen like over 7m. 1999/2000 snek seg under 7m grensen med 1 cm. Ikke helt sikker på forskjellen i lengde på de to modellene, men mener det er rundt en halv meter.

En annen lett synlig forskjell er at 6700 har døren like bak forsetet.

Orginalt sitter det et skilt med aksellaster like innenfor døren på modeller med Fiat Alko, på MB sitter det et skilt i motorrummet - dette kan være vanskelig å finne.
 

inger/bertil

FD HBK Medlem
Inlägg
98
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
17635
Medlemskap
2022
Sv: Vad ska man tro på

Hej på er.
Enligt Niesmanns handbok, så är det en mix av 7100 och 6700. De höjbara stolarna levereras ändast i 6900/7100 men köket är identiskt med 6700.
Det är ett alkochassi 1900 kg axel 1 och 2120 kg axel 2. Bakaxel med enkel hjul.
Vi har hörnsoffa, anpassad, för 2 passagerare, man tar bort en del så att båda sitter bekvämt.
Så här långt är allt klart.
Men det förklarar inte uppgifterna om bilen på transportstyrelsen
Mvh
Bertil
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vad ska man tro på

6700 uten dinette ble standard levert med forseter som kunne snus og løftes til samme nivå som sitteplassene rundt bordet. Enkel bakaksel på Fiat Alko chassi fantes på noen 6700, men aldri på 7100. Tillatt totalvekt på disse var normalt 3850 kg, dobbel bakaksel 4500 kg som med litt endring kunne endres til 5000 kg.

Om jeg husker rett så er TS sin bredde i følge fabrikkens spec. Lengden er for Flair serie 2 også ikke mye feil når en måler absolutt største lengde, midt på bilen.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Vad ska man tro på

Det verkar som att det är en 6700i (L) med enkelaxel som du har.
Den tekniska specen verkar stämma rätt bra. Höjbara framsäten är standard även på 6700 med L-soffa.

På min 6700 satt det ett klistermärke med modellbeteckningen på väggen till vänster i garderoben. Det kan ju vara så enkelt att dom bara skrivit fel modellnummer i garantiboken.

FlairPlan.jpg
Flairtech.jpg
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vad ska man tro på

Takk Roger, jeg har ikke lengre noen Flair dokumentasjoner så jeg må plukke mye fra hukommelsen. 6700 iLTA var en meget bra modell. 6700 iL teknisk like bra, men noe liten lastvikt.
 

inger/bertil

FD HBK Medlem
Inlägg
98
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
17635
Medlemskap
2022
Sv: Vad ska man tro på

Tack Roger och Knut.
Efter era svar, så stämmer uppgifterna på transportstyrelsen bättre och någon har skrivit fel model i garantiboken. Vi ska få bilen uppvägd från 3850 till 4000 kg, så lastvikten på 850 kg är ok. Dessutom kan jag dra båten /släp efter. Det som återstår är att få den omregad till 3 passagerare, detta sker samtidigt som. Uppvägningen
Ha det så bra
Beril
 
F

F.d. 50340

Guest
Sv: Vad ska man tro på

Hej!
Har själv en 7100i årsm. 2000, 7,85m längd 2,32 bredd , mycket bra bil!!
:spinny:
 

inger/bertil

FD HBK Medlem
Inlägg
98
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
17635
Medlemskap
2022
Sv: Vad ska man tro på

Hej Laddaren och alla ni andra
Förra veckan blev reg.besiktningen+ kontrollbesiktningen klar. Nu har vi 4 bältade platser och en totalvikt på 4t. Onsdag den 9/12 rullade vi till Klövsjö för att lämna över stugan till de nya ägarna. I söndags var vi hemma i Krisiansrad igen, en liten nätt runda på 186 mil. På vägen upp var bränsleförbrukningen 1.23 l/m. Hem med 850 kg lastvikt drog den 1.3 l/mil.
Så nu blir det husbilen för hela slanten.
Mvh
Bertil
 
F

F.d. 50340

Guest
Sv: Vad ska man tro på

Lycka till!
Vi är ganska ofta i skåne eftersom barn o en stor del av släkten finns där, så vi syns kanske.:spinny:
 

inger/bertil

FD HBK Medlem
Inlägg
98
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
17635
Medlemskap
2022
Sv: Vad ska man tro på

Hej
Detta forum är toppen
Effter all fakta jag fått från Knut och Roger om vår flair 2001, har jag förstått N&B byggde även ett litet antal flair på samma chassi som N&B Arto 69G från samma år. Längd, bredd, höjd samt tjänstevikt/totalvikt är identiska med varan. Det skulle vara intressant att veta hur många som byggdes.
Mvh
Bertil
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vad ska man tro på

Ikke identisk chassi, Flair 6700 ble bygget på Fiat ALKO mens Arto 69G ble bygget på Fiat orginalt Maxi. Det var først i 2006 at Arto fikk Fiat ALKO mens Flair 6700 ble tatt ut av produksjon. Nå ble 6700 hele tiden bygget på både enkel og dobbel bakaksel.

Det er et par andre forskjeller mellom disse to snarlike modellene, Flair hadde flere varianter men alle med separat dush og toarom på hver sin side av midtgangen. Arto hadde et felles rom med dushavlukke på ene siden.

Flair 6700 ble også bygget på MB Sprinter, hovedsaklig i barutgaven med 3 vridbare kapteinstoler. Dinette og L-gruppe var nesten bare på Fiat selv om en kan finne noen MB også som ble bygget på ordre.

Husker ikke om Flair Alkove ble bygget etter serie 1 som ble avsluttet i 1999. Prisen fra fabrikk på Alkove var det samme som for helintegrert!
 

inger/bertil

FD HBK Medlem
Inlägg
98
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
17635
Medlemskap
2022
Sv: Vad ska man tro på

Stot tack Knut
Jag har kollat på mobile.de sedan vi köppte vår flair, som nybörjare blev jag lurad av mått/viktangivelserna.Tänkte inte på olika chassifabrikat.
Vi trivs i vår bil och har varit ute var helg i januari. Mycket bättre Hb för året om bruk som passar den lilla plånboken får vi nog inte. Det är bara en liten detalj vi behövde vara uppmärksamma på när temperaruren kröp under -10C. Utloppsröret under bilen för tömmning kalt/vart vqtten+ vattentanken är klent tilltaget, blir lätt tillfruset. Fick tina upp det med Ingers hårfön.
Mvh
Bertil
 
Toppen