• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad ska man i stället för fast

annokjell

FD HBK Medlem
Inlägg
168
Kommun
Leksand
HBK-Nr
9997
Medlemskap
2021
Hej

Nu har jag sagt upp mitt fasta bredband och telefon :twitcy:

Men vad ska jag ha i stället ? Jag har en iPhone 4 som jag tänker dela mellan paddan och phonen men det är bara på 1 gb.
Så det räcker ju inte att köra både datorn, paddan och phonen på (tror jag). Telia har ju nått alternativ med en router. Nån som har provat? Nog kan man väl köra paddan på ett kontantkort utomlands ? Hur funkar det ? Ta t.ex ett dygnskort. Räcker det bara 24 timmar från det man aktiverar det, eller räcker det till 24 timmars datatrafik ?

Många frågor blev det men jag fattar inte så bra :(

Kjelle
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Vad ska man i stället för fast

Telias 4g-router fungerar mycket bra, så länge man inte är för långt utanför städerna. Utbyggnad pågår förstås. Utomlands får man betala 1:-/mb, ganska dyrt.
Net1 router har du i Norge o Danmark gratis. Stabilt, men är inte så snabbt.
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Vad ska man i stället för fast

1 GB är densamma och lika mycket kör du det via iPhone eller router. Du kan kanske skaffa ett kontrakt med mer volym...

Vi tycker att en extra mojäng, dvs router behövs inte. Dela internet med iPhone men köp mer Gb. Billigare än att skaffa separat kontrakt (sim kort) för routern.

Hälsn jyrki
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vad ska man i stället för fast

Om man inte bor i eller nära tätort så bör man ta reda hur bra de olika operatörernas mobila bredband fungerar just där man bor. Bjud in några kompisar på kalas men se till att dom har olika operatörer allihopa! Bry dig inte om deras skrävel om hur bra just deras operatör är utan kolla det i ditt hem!

Där jag bor är tele2, 3 och Telia skitdåliga! Däremot fungerar Telenor riktigt bra!

Jappe
 

annokjell

FD HBK Medlem
Inlägg
168
Kommun
Leksand
HBK-Nr
9997
Medlemskap
2021
Sv: Vad ska man i stället för fast

Hur är det med kontantkort. Om jag köper ett endygnskort, räknas det f.o.m då man aktiverar kortet och 24timmar framåt, eller har man 24 timmars datatrafik oavsett om det är på en vecka ?

Kjelle
 
A

Amatören

Guest
Sv: Vad ska man i stället för fast

Bredband

Vi skaffade stor då den skall ersätta adsl hemma, 100GB i månaden i 80Gbit/s så det skall förhoppningsvis räcka... annars får man väl snylta av någon annan.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Vad ska man i stället för fast

Hur kan ni ens fundera på att försöka ersätta adsl med med mobilt "3g bredband"? Trögt i starten och dålig toppfart, instabilt med nedkopplingar.
Nä det känns bara löjligt att kalla det bredband! 3g har inte gjort någon lycklig.

4g kan vara acceptabelt om man bor nära en sändare. Det man ska tänka på även där att många abbonnemang har volymbegränsningar som kan ställa till det.

Net1 är bra om du inte har något annat alternativ där du bor.

Adsl är oftast bra om du bor någorlunda nära telestationen och har en bra telelinje med inte alltför många lagningar (luftledning)

Själv får jag fiber i höst, både stabilt och fungerar med alla tjänster som telefon, tv och annat. Ska bli skönt att ha något som alltid fungerar (hoppas jag)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Vad ska man i stället för fast

Hur är det med kontantkort. Om jag köper ett endygnskort, räknas det f.o.m då man aktiverar kortet och 24timmar framåt, eller har man 24 timmars datatrafik oavsett om det är på en vecka ?
Kjelle

Om man laddar Tres kontantkort (röst) med 200 kr surfar man gratis 1 månad med 6 Mbit/s och ringer för 39 öre/min. Kolla för säkerhets skull eftersom de ändrar villkoren ganska ofta. Jag har ett sådant i min iPad för att slippa vara beroende av WiFi hela tiden.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Vad ska man i stället för fast

Hur kan ni ens fundera på att försöka ersätta adsl med med mobilt "3g bredband"? Trögt i starten och dålig toppfart, instabilt med nedkopplingar.
Nä det känns bara löjligt att kalla det bredband! 3g har inte gjort någon lycklig.

I väntan på 4G funkar mitt 3G hyfsat med hastighet på 8-12 Mbit/s. ADSL sa jag upp för många år sedan med mitt fasta abonnemang. Jag behöll mitt fasta nummer som blev mobilt utan extra kostnad.

Detta skriver jag i Reine på Lofoten med NET1 dagsurf med varierad hastighet (0,5 - 2,5 Mbit/s).
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Vad ska man i stället för fast

Tycker synd om dig som är så intresserad av internet att ha något som fungerar halvdant.

Fiber är billigast och bäst!
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Vad ska man i stället för fast

Fiber är snabbast men inte biligast och framför allt svårt att ta med sig i bilen!
Mitt 3G har alltid fungerat, peppar, peppar.
 
F

F.d. 13449

Guest
Sv: Vad ska man i stället för fast

Fiber är snabbast men inte biligast och framför allt svårt att ta med sig i bilen!
Mitt 3G har alltid fungerat, peppar, peppar.
Jo, fiber är billigast. Vi får betala 150 kr/mån för 100/100 och det finns ingen som är i närheten av det priset.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Vad ska man i stället för fast

Här är en jämförelse jag gjort och som är uppdaterad för någon månad sedan med nya röda siffror. Kapitalkostnaden innebär en investering i fiber på 20000:-.
Givetvis använder jag även 3g själv när jag är hemifrån, både i telefon och padda.

microsoft-excel_2.jpg
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vad ska man i stället för fast

Fiber har 2 priser, installasjon og bruk.

Er en i et område som bygges ut for fiber er det ikke ille pris på å få det inn i huset - typisk 3000 til 50000 avhengig av hvor mange som blir med fra start. Er det ikke fiber innlagt til huset så er det en 2-delt pris, kabelføring til huset fra nærmeste knutepunkt på fibernettet i tillegg til tilknyttningen som normalt er hva de eksisterende abonentene betalte for det hele.

Bruksprisen er normalt kalkulert ut i fra prisen på feed til det lokale nett og drift og vedlikehold for infrastruktur lokalt. Har sett priser fra under 100 kr/mnd til over 1000 kr/mnd for en husstand. De med høy mndpris betalte ikke hele infrastrukturen ved installasjon, men bygget ut basert på lånte penger.

Er det ikke bygget ut fibernett i lokalområdet så kan det bli en kostbar kabeltrekking fra nærmeste større knutepunkt med graving, kabel og repeatere.

Et typisk eksempel på en lokal fiberutbygnad er Grensnet Ek. för. i Årjäng komun.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Vad ska man i stället för fast

Jag är ordförande i vår fiberförening som bygger nät för 67 kunder och som blir färdigt nu i augusti.
Insats från varje kund blir 20000:- och sedan kostnader enligt jämförelsen ovan. Har där enbart räknat ränta på kapitalkostnaden 20000:- och ingen avskrivning.
Mer om vårt projekt finns här:
www.bredbandiberg.se
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Vad ska man i stället för fast

Man kan inte bara säga att något är billigast, det beror ju på hur mycket man använder det.

Jag har 3G och tycker det fungerar bra. Det kostar 89 kr/mån hos Telia med 2GB/mån. Det räcker oftast för mig. Till mobiltelefonen har jag kontantkort hos Halebop som jag laddar med 50 kr/mån. Det räcker också för mig.

Sammanlagt kostar min surf och telefon 139 kr/mån.

Den fasta anslutningen har jag sagt upp för länge sedan.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vad ska man i stället för fast

Jag tycker att fiberanslutningen redan är omodern eftersom de mobila nätverken hela tiden utvecklas snabbt. Att hålla på med att gräva ner fiberoptik verkar onödigt. Dessutom verkar det som om kostnaden ska delas solidariskt vare sig man efterfrågar tjänsten eller ej. I stenungsund där jag bodde tills nyligen var många hyresgäster förargade i hus som skulle anslutas till fibernätet! Tvångsanslutning var inte populärt alls!

Och, som Knarrevik påpekat: fiberanslutningen går inte att ta med i husbilen!

Jappe
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Vad ska man i stället för fast

Det finns mycket tyckande och många åsikter. Prisjämförelsen jag gjort ovan är ett argument för fiber och det finns många fler. Det är dock svårt att ta med fibern i husbilen.
Men har man chansen att ansluta sig till fiber så ska man absolut göra det även om man tycker sig inte ha något omedelbart behov.
 
Toppen