• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad påverkar Försäkringspremien?

Bosse Pedal

FD HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
24464
Medlemskap
2022
Eftersom det är husbilsbyte på gång har frågan kommit upp vad som påverkar premien på husbilsförsäkringen. Är det totalvikt, årsmodell, vilken motor där sitter i husbilen, hur mycket vi kör? Eftersom försäkringsbolagen vill få veta reg.nr. måste väl informationen där ge svar på frågan. Jag har aldrig förut undrat vad som styr premierna när vi bytat bil men nu är vi nyfikna.
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
655
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Bra fråga Bosse. När vi beställde vår Nordic så skickade jag runt en förfrågan om försäkring till ett flertal försäkringsbolag. Det var absolut ingen logik i den stora skillnaden i offerterna jag fick. KABRIA passade oss bäst men vi åker inte utanför Norden som kräver en tilläggsförsäkring. Vi hade också bra erfarenhet av dem då vi hade flera "haverier" med vår förra husbil som de hanterade klanderfritt.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Det jag vet kan påverkar premien är:
Bostadsort
Värdet på husbilen
Självrisk på vagnskada
Ålder på husbilen
Hur mycket man kör (antal avställningar)
Helkund ja/nej
Köra utanför Norden ja/nej
Hyras ut

Det finns säkert mycket mer som påverkar, och troligen olika beroende på bolag.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det jag vet kan påverkar premien är:
Bostadsort
Värdet på husbilen
Självrisk på vagnskada
Ålder på husbilen
Hur mycket man kör (antal avställningar)
Helkund ja/nej
Köra utanför Norden ja/nej
Hyras ut

Det finns säkert mycket mer som påverkar, och troligen olika beroende på bolag.

Skadehistorik?
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
När jag tittat runt verkar det mesta vara totalt ologiskt och troligen en hemlighet.
En plastis borde vara dyrare att laga än en plåtis i karossen.
Försäkringar skall vara självbärande. Frågan är inom vilken grupp?
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
När jag tittat runt verkar det mesta vara totalt ologiskt och troligen en hemlighet.
En plastis borde vara dyrare att laga än en plåtis i karossen.
Försäkringar skall vara självbärande. Frågan är inom vilken grupp?
Kan vara så att plåtisar oftare används som vardagsbilar för transport, mer mil mer skaderisk.
Det ÄR många faktorer som spelar in.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Det är en salig röra på försäkringarna.
Är själv om och kring och vill jämföra när jag byter.
För enstaka försäkringar går det att hitta billigare men slår man ihop allt och lägger i samma bolag får man oftast så bra rabatt att det sedan slår allt annat.
jag testade att lägga in frun som försäkringstagare på flera bolag (helt skadefri) (ja både frun och körningen) och det blev betydligt dyrare än mig själv...
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Det här hände mig just nu. Har inget med svenska försäkringar att göra, men visar vad som händer i andra länder och som kan påverka försäkringspremien.

Vi har en personbil med spanska skyltar, i augusti var min bror här nere och lånade hus och bil.

Det visade sig att han fastnade på radar genom att köra 101 på en 90-väg och när vi kom ner i förra månaden låg böterna i mitt namn i brevlådan. Här är bilägaren ansvarig.

Det betalades omedelbart när vi var på plats.

Idag fick jag det här mailet från försäkringsbolaget:

FABD683E-D8DF-4663-89F5-B06A13CF9D43.png
Där har man alla uppgifterna om böterna och orsaken och vill ha min förklaring! Troligen kan det påverka framtida premier.

Här har man ett poängsystem på körkortet, men mitt spanska körkort påverkades inte av den här fortkörningen.

Tommy
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag var med om liknande i Grekland med min grekiska scooter, var i en olycka där jag inte kontaktade försäkringsbolaget, då jag var osäker på jag skulle gå till väga så jag betalade ca en 200:-€ för att reparera scooter, däremot ringde jag polisen och de kom och skrev en rapport om olyckan....
Ca 1 år senare är jag med i en ny olycka med scooter... Ringde denna gång också polisen som gjorde en rapport, ringde även försäkringsbolaget då jag hade en grekisk kvinna bak på scooter, så hon pratade med försäkringsbolaget...
Ca 2 år senare byter jag försäkringsbolag... Till min stora förvåning kunde jag inte genast få en ny försäkring, den andra olyckan hade utretts och jag var helt oskyldig till den. Däremot den första olyckan var inte utred, och så länge den inte var utred kunde jag inte få en försäkring... Det gick ca 1 månad innan försäkringsbolaget hörde av sig, och till min glädje var jag också oskyldig till den första olyckan...
Här i Grekland kan man tydligen inte byta bolag om du är orsaken till flera olyckor under en viss period.. Tror to. m att ditt försäkringsbolag kan vägra dig en försäkring om du orsakar olyckor....
 
Senast ändrad:

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.123
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Många tittar bara på försäkringspremien när bilen är påställd, men även avställningspremien kan ha stor betydelse om man ställer av bilen mellan resorna.

I år kommer vår bil att ha varit påställd 70 dagar (och avställd 295 dagar således). Den är alltså avställd ca 81 % av tiden.......

Vid påställd bil kostar vår försäkring 23.08 kr/dag och vid avställd bil 2.62 kr/dag, ganska stor skillnad alltså
 
Toppen