• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad ingår i Tjänstevikten på en husbil??

F

F.d. 30254

Guest
Hejsan alla där ute på vägarna.
Läste lite på nätet idag om Totalvikter och tjänstevikter på husbilar. 2012 och nyare.

Eftersom vi har en Husbil som har 3500 kg i totalvikt så har vi undersökt saken om de går att höja totalvikten till 3850 kg eller mera.

Därför är ju Tjänstevikten otroligt viktig i dagsläget för oss. Läste i en tråd att i tjänstevikten så ingår färskvatten tanken och spillvattentanken..
KAN DETTA VARA MÖJLIGT???
Nån som har ett bra svar på detta eller som vet nått om detta.

tack på förhand.

Joakim och Catrin :mh:
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Vad ingår i Tjänstevikten på en husbil??

Jag läste i senaste Husbil och Husvagn om en bil med maxlast på 119 kg!
Måste vara en bil för endast förare med minimal last.

image.jpg
 

Martin Svensson

HBK Medlem
Inlägg
302
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
9100
Medlemskap
2024
Sv: Vad ingår i Tjänstevikten på en husbil??

I bilens tjänstevikt ingår en förare som väger 75 kg, 90% full diseltank, gasol samt vattentank(Grå vatten ingår ej). Om bilen är privat importerad ingår all extra utrustning i tjänstevikten också. Är den köpt av handlare i Sverige ingår extra utrustningen i lastvikten.
Sedan är det en del tillverkare / bilmodeller som säger att vattentanken inte skall vara fylld till mer än 10, 20 30% för att tjänstevikten skall stämma.

Många men inte alla bilar)men inte alla) har en verklig tjänstevikt som är mycket högre än den angivna. Och då krymper lastvikten så det är viktigt att man väger sin bil för att veta hur det är på just den bilen.

Martin
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Vad ingår i Tjänstevikten på en husbil??

I bilens tjänstevikt ingår en förare som väger 75 kg, 90% full diseltank, gasol samt vattentank(Grå vatten ingår ej). Om bilen är privat importerad ingår all extra utrustning i tjänstevikten också. Är den köpt av handlare i Sverige ingår extra utrustningen i lastvikten.
Sedan är det en del tillverkare / bilmodeller som säger att vattentanken inte skall vara fylld till mer än 10, 20 30% för att tjänstevikten skall stämma.

Många men inte alla bilar)men inte alla) har en verklig tjänstevikt som är mycket högre än den angivna. Och då krymper lastvikten så det är viktigt att man väger sin bil för att veta hur det är på just den bilen.

Martin

Det viktiga är att veta vad som ingår i tjänstevikten. Det spelar ju ingen roll att en privatimporterad bil vägs med all utrustning.
Det man behöver känna till är ju skillnaden mellan verklig vikt inkl utrustning och totalvikt.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Vad ingår i Tjänstevikten på en husbil??

Det viktiga är att veta vad som ingår i tjänstevikten. Det spelar ju ingen roll att en privatimporterad bil vägs med all utrustning.
Det man behöver känna till är ju skillnaden mellan verklig vikt inkl utrustning och totalvikt.
Det är en nackdel att det vägs med utrustning för privatimporterade bilar då övervikt straffas efter procent av lastvikten. Ju lägre teoretisk lastvikt ju drygare böter vid t.ex. 100kg överlast.
 
J

Jarn

Guest
Sv: Vad ingår i Tjänstevikten på en husbil??

Det är en nackdel att det vägs med utrustning för privatimporterade bilar då övervikt straffas efter procent av lastvikten. Ju lägre teoretisk lastvikt ju drygare böter vid t.ex. 100kg överlast.

Jag tycker inte att det är en nackdel att veta den verkliga tjänstevikten, då har man ju större chans att vara uppmärksam om man ligger på gränsen.

F.ö. så är det numera vanligt att man inte väger nyare privatimportbilar längre, utan man går efter uppgifterna i det tyska reg.beviset.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Vad ingår i Tjänstevikten på en husbil??

Jag tycker inte att det är en nackdel att veta den verkliga tjänstevikten, då har man ju större chans att vara uppmärksam om man ligger på gränsen.

F.ö. så är det numera vanligt att man inte väger nyare privatimportbilar längre, utan man går efter uppgifterna i det tyska reg.beviset.


Nej där är vi helt överens. Perfekt att kunna väga bilen på en våg så vet man.
Även vbra att ha koll på axelvikterna.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.816
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Vad ingår i Tjänstevikten på en husbil??

Men då är det ju inte tjänstevikten, som ju är ett fast begepp där det finns angivet hur det egentligen skall mätas.
 
F

F.d. 50168

Guest
Sv: Vad ingår i Tjänstevikten på en husbil??

Om totalvikten är 3800kg lastar man bilen klar med allt,för resan.åker man till närmst grusföretag.Och ber att få väga bilen.Kostar en 50 lapp. allt över totalvikten är överlast.
 

Ronny P

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Borås
HBK-Nr
13439
Medlemskap
2024
Sv: Vad ingår i Tjänstevikten på en husbil??

Här finns en lista på vågstationer från husbil & husvagn om man nu skulle vara intresserad av att kontrollväga sej..

Alla dessa stationer är till för allmänheten och kostar ingenting att väga sitt ekipage...
Finns iaf. 2st i Göteborgsområdet.


VÃ¥gstationer i Sverige | Husbil & Husvagn


(finns säkert nyare och mer uppdaterad lista med stationer om man googlar lite)

Jag vet att min bil fullastad med full diesel, full vatten, utrustning, cyklar mm. väger 3750kg för det sa länsman till mig när dom vägde bilen dagen efter jag köpte den och var på väg ut på semester,
4km kom jag innan jag blev stoppad..
Det var några svettiga minuter innan jag fick reda på vad vi vägde..
(jag har tot.vikt på 4000kg)

/Ronny
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.484
Kommun
Hässleholm
Sv: Vad ingår i Tjänstevikten på en husbil??

Tjänstevikt och lastvikt är bara intressant om man vill betala böter.

Det är totalvikten man ska hålla ögonen på. Såhär gjorde jag:

1. Tömde bilen på allt res-gods
2. Fyllde upp diesel, vatten, gasol samt åt en rejäl lunch tillsammans med frugan.
3. Åkte till en våg och vägde bilen, exakt 3.500 kg. Bra då kan jag lasta med ytterligare 380 kg utan att vara rädd för böter.

På vägen hem från Europa via en glasbank eller liknande ser jag till att:

1. Vi har lagom med diesel för att ta oss hem.
2. Tömmer ut allt vatten (vitt, grått och svart).
3. Slänger all skit som vi inte behöver.
4. Har något sånär koll på resgods-vikten.
5. Äter ingen lunch den dagen.
6. Konstaterar att jag kan lasta ca 400 kg vätska.

Det är totalvikten som gäller om man inte vill betala böter.

Om någon vill ta chansen så pumpa upp däcken till 5-6 kg innan ni kör över landsgränsen. Det är nu som tjänstevikt och lastvikt ligger till grund för böternas storlek.
 

GöranH

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
307
Medlemskap
2022
Sv: Vad ingår i Tjänstevikten på en husbil??

Tjänstevikt och lastvikt är bara intressant om man vill betala böter.

Det är totalvikten man ska hålla ögonen på. Såhär gjorde jag:

1. Tömde bilen på allt res-gods
2. Fyllde upp diesel, vatten, gasol samt åt en rejäl lunch tillsammans med frugan.
3. Åkte till en våg och vägde bilen, exakt 3.500 kg. Bra då kan jag lasta med ytterligare 380 kg utan att vara rädd för böter.

På vägen hem från Europa via en glasbank eller liknande ser jag till att:

1. Vi har lagom med diesel för att ta oss hem.
2. Tömmer ut allt vatten (vitt, grått och svart).
3. Slänger all skit som vi inte behöver.
4. Har något sånär koll på resgods-vikten.
5. Äter ingen lunch den dagen.
6. Konstaterar att jag kan lasta ca 400 kg vätska.

Det är totalvikten som gäller om man inte vill betala böter.

Om någon vill ta chansen så pumpa upp däcken till 5-6 kg innan ni kör över landsgränsen. Det är nu som tjänstevikt och lastvikt ligger till grund för böternas storlek.

Axelvikterna är minst lika viktiga
 

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Sv: Vad ingår i Tjänstevikten på en husbil??

Tjänstevikt och lastvikt är bara intressant om man vill betala böter.

Det är totalvikten man ska hålla ögonen på. Såhär gjorde jag:

1. Tömde bilen på allt res-gods
2. Fyllde upp diesel, vatten, gasol samt åt en rejäl lunch tillsammans med frugan.
3. Åkte till en våg och vägde bilen, exakt 3.500 kg. Bra då kan jag lasta med ytterligare 380 kg utan att vara rädd för böter.

På vägen hem från Europa via en glasbank eller liknande ser jag till att:

1. Vi har lagom med diesel för att ta oss hem.
2. Tömmer ut allt vatten (vitt, grått och svart).
3. Slänger all skit som vi inte behöver.
4. Har något sånär koll på resgods-vikten.
5. Äter ingen lunch den dagen.
6. Konstaterar att jag kan lasta ca 400 kg vätska.

Det är totalvikten som gäller om man inte vill betala böter.

Om någon vill ta chansen så pumpa upp däcken till 5-6 kg innan ni kör över landsgränsen. Det är nu som tjänstevikt och lastvikt ligger till grund för böternas storlek.


En annan idé är att lasta allt som ska med. Åk och väg bilen på bilprovning, soptipp eller liknande. Då har man verkliga vikten. Sedan jämför man med totalvikten som är angiven i bilens papper. Totalvikt är ofta 3500kg men det beror ju på viklen bil man har.
YTTERLIGARE LASTKAPACITET = TOTALVIKT - VÄGD VIKT

Om man får exempelvis detta till 100kg så kan man lasta ytterligare 100kg. Är det däremot negativt, t.ex. -100kg så blir det att plocka ut motsvarande vikt.

Påföljden för eventuell övervikt beräknas enligt:
A = (VÄGD VIKT - TOTALVIKT)/MAXLAST
(där MAXLAST är TOTALVIKT-TJÄNSTEVIKT)
A = 1-20%, 2000kronor i böter
A = 21-30%, 2500 kronor
A = 31-40%, 3000 kronor
A = 41-50%, 4000 kronor
Överskrids maxlasten med mer än 50 procent överlämnas ärendet till åklagare.
I alla fallen gäller att fordonet inte får åka vidare med överlasten.

Det konstiga är ju att två fordon som har totalvikten 3500kg varav den ena har maxlast 200kg och den andra 500kg, får väldigt olika straff om man lastat 41kg för mycket.
Den med maxlast 200kg får minst 4000kr i böter och kanske hamnar hos åklageren.
Den med maxlast 500kg får 2000kr i böter.
Att två exakt lika fordon kan få olika maxlast (eller tjänstevikt) kan bero på att den ena är svenskköpt och utrustad efteråt medans den andra är importerad med samma utrustning varvid den importerade bilen har utrustningen i tjänstevikten vilket den svenskköpta inte har.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Vad ingår i Tjänstevikten på en husbil??

Det konstiga är ju att två fordon som har totalvikten 3500kg varav den ena har maxlast 200kg och den andra 500kg, får väldigt olika straff om man lastat 41kg för mycket.
Att två exakt lika fordon kan få olika maxlast (eller tjänstevikt) kan bero på att den ena är svenskköpt och utrustad efteråt medans den andra är importerad med samma utrustning varvid den importerade bilen har utrustningen i tjänstevikten vilket den svenskköpta inte har.
Straff för överlast förändrar inte verkligheten, den gäller oavsett hur och vem som anger "info" om lastförmåga! Verklig tillåten last kan aldrig leda till att totalvikten överskrids, åtminstone för den som vill vara laglydig och med det söka skydda människor och det egna fordonet!

Överskrids husbilens max totalvikt, tummar man på ett okänt sätt på fordonets konstruktion/säkerhet vad avser drivlina, chassi, bromsar, däck, fjädring, mm. Skälvklart konstruerar man av kostnadsskäl för en begränsad fordonsvikt = max totalvikt, annars skulle det bli ett större/tyngre/dyrare fordon än det aktuella som inköpts och kanske används fel.

Med säkerhet avses ex produktens hållfasthet/funktion för gällande användningsförhållanden, t.ex maxvikt. Med tanke på säkerhet och ev konsekvenser så bör man inte utsatta sig själv, sina medåkande och inte heller andra medtrafikanter för min "överlast", olyckor kan lätt uppstå pga mitt "slarv(?)".
Åker man medvetet omkring med överlast så har man förmodligen(?) fel fordon och då får man acceptera de ev otrevligheter som kan uppstå för husbilars och människors säkerhet kanske i form av onödiga(?) olyckor.

Böteskonsekvenser är inget som man bör spekulera i, de är främst avsedda för att upplysa om att ett fordon används fel "=slarv(?)"! Vi tappar i dessa våra diskussioner bort säkerhetsaspekterna för människor/husbilar, det tycker jag är ett större problem än bötesbeloppen, säkerheten tycks ju inte ens finnas med på "diskussionskartan"!
 

Hokie

HBK Medlem
Inlägg
456
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8500
Medlemskap
2024
Sv: Vad ingår i Tjänstevikten på en husbil??

Bry er inte om tjänstevikten. Den har i praktiken ingen betydelse. Det är totalvikten som är av intresse. Fyll upp bilen med det ni brukar ha med er plus full vattentank gasol och diesel. Åk sedan till en vågstation längs rutten ni planerat. I vårt fall körde vi in vid Kalmar dämme vid vår första utflykt för ett par veckor sedan. Körde bara upp på vågen helt gratis och döm till vår förvåning den visade 3200 kg. Dvs vi hade ytterligare 300 kg kvar. Men vi hade inte cyklarna med oss. Men ändå trodde jag vi var på gränsen. ( för er som funderar på att handla vätska i Tyskland verkar det som en Adria 690 Coral skulle klara en 250 flaskor utan att tömma vattentanken och det bör ju räcka ett tag)
Håkan
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
806
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: Vad ingår i Tjänstevikten på en husbil??

Jag köpte en en Hymer i Tyskland, där var den registrerad på 3500kg, i Sverige blev den registrerad som 4000 kg enligt coc-intyg. Den Tyske förste ägaren av bilen hade valt 3500 kilos totalvikt fastän bilen vid regbesiktning i Sverige vägde 3480 kilo. Jag tror att böterna för övervikt i Tyskland beräknas på hur mycket man överskrider totalvikten, inte som i Sverige på lastvikten. Om jag låtit bilen vara kvar på 3500 kilo hade jag haft 20 kilos lastvikt, i Tyskland blir det böter efter 20% övervikt, dvs mer än 700 kilo förutsatt att man inte överskrider godkänd axelbelastning. Om axelbelastningen överskrids med mer än 5% blir det böter.

Vad jag försökte säga är att tillåten totalvikt inte alltid visar vad bilen är konstruerad för
 

Pricken

HBK Medlem
Inlägg
57
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
2746
Medlemskap
2024
Sv: Vad ingår i Tjänstevikten på en husbil??

Bilhandlare tar in nya husbilar som av tillverkaren är gjorda för totalvikt 3850 kg men registrerar dem med totalvikt 3500 kg. Syftet med detta är att nå de eventuella köpare med B-körkort som tagits efter 1996. Utrustar sedan bilen med extrautrustning, i vårt fall med nedfällbar dubbelsäng, markis mm.
Med tankarna fyllda till hälften och enbart det nödvändigaste av personlig utrustning för 2 personer kontrollvägde jag bilen. Vågen visade 3430 kg vilket innebar att jag kunde ta med fru och vovve.
I det läget skulle jag bli lagbrytare om jag tog med 2 ytterligare passagerare för övernattning i den fina extra dubbelsängen.
Hur resonerar dessa handlare? Jag tycker att det är ett skamligt beteende, naturligtvis borde jag själv insett detta förhållande redan från början men säkert är att många liksom jag skulle förbise detta när man står och är sugen på att köpa.
Nu har jag i dagarna skaffat intyg och typskylt samt omregistrerat bilen till totalvikt 3850kg. Nu kan jag köra med både passagerare och utrustning men får ta smällen ca 4000:- samt besiktning varje år, dessutom dyrare vägavgifter på vissa vägar i Europa.
Göran
 
Toppen