• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad grubblar du på

F

F.d. 53078

Guest
Sv: Vad grubblar du på

Det har du rätt i har sett något liknande att öppna Cocos med
ett universalverktyg som man kan använda till mycket

Juan
 

Tant Sture

HBK Medlem
Inlägg
251
Kommun
Motala
HBK-Nr
2178
Medlemskap
2024
Sv: Vad grubblar du på

Hej alla människor som har funderat, ja även alla andra ingen nämnd heller ingen glömd.
Äntligen har jag svar på vad som gjort mej fundersam, och det under flera år.
I fredags så hade vi en liten bjudning för några vänner, maten avklarad och dags för kaffet.
Då hör jag en häpen röst fråga rakt ut i luften.
-Men var i hela friden har ni fått tag på ett " Pipkrage strykjärn" ?
Det var en pensionerad Bibliotekarie som kommer med denna fråga.
Ja gott folk, det är ett Strykjärn, använt till Prästerskapets stärkta kragar.
I Danmark har väl Prästerna fortfarande dessa kragar, kanske i fler länder som jag ej känner till.
Nu saknas lodet som man värmde med så värdet är nog därefter, men en kul pjäs att fästa ögonen på är det. Efter årtal som är instämplade så är den från 1825, lär finnas likadana i Järn.
Tack alla som brytt sin Hjärna.
Hoppas nu någon annan har någonting knepigt i sina gömmor.
Tant Sture
 
Senast ändrad:

Tant Sture

HBK Medlem
Inlägg
251
Kommun
Motala
HBK-Nr
2178
Medlemskap
2024
Sv: Vad grubblar du på

Hallå Gunnar.
Ja du var verkligen nära måste jag säga. Det knepiga är att jag har frågat ta mej fanken nästan alla som varit på besök hos oss, och först i höstas (tror det var september) så la vi denna mässingssak i Bokhyllan. Nu äntligen så vet vi, men att man hade kunskapen inpå sej eller så nära, ja det var kanske för nära. Det blev nog så att vi hade gett upp hoppet om ett svar, men så när Gurra startade tråden då såg jag möjligheten. Men att få svaret därifrån det kom, ja det var verkligen ett oväntat lyckokast.
Tant Sture
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vad grubblar du på

Här kommer en mystisk pryl som vi inte är helt säkra på. När man vrider på veven åker en fjäderbelastad rakbladsförsedd arm runt med skålen.

Vad är detta 2.jpg
 
F

F.d. 11293

Guest
Sv: Vad grubblar du på

kan vara en kombinerad rakapparat och näshårstrimmer :D
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Vad grubblar du på

Jag såg en som som demonstrerade en sån här aparat på Kiviks marknad för många år sedan. den kan skala potatis och vissa frukter. Visserligen går det att skala något fortare, men den skall ju diskas oxo!!
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vad grubblar du på

Ja, det måste vara en äppelskalare men jag tror att det går fortare att få bort skalen med en kniv. Rätt svar Inge Johnsson, din tur att lägga ut en ny bild.....hoppsan fel tråd.

Jag tappade visst spåret här men du kan väl lägga ut en ny "gåta" ändå, eller någon annan!

Jappe
 
Senast ändrad:
Toppen