• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vad betyder däcksdimensionerna?

F

F.d. 29916

Guest
På min LMC med Fiatchassie från 2002 står det registreringsbeviset att däcken är 215/70R 15C. Vad jag förstår är bredden 215 mm på däcken, höjden är 70. Vad R betyder vet jag ej. Diametern är 15 tum Vad C betyder vet jag ej. Kan jag montera andra däcksdimensioner, undrar en novis!
Hjäälp!!!

F

F.d. 660

Guest
Sv: Vad betyder däcksdimensionerna?

Höjden 70 betyder att höjden på däcket är 70% av bredden, ska du montera ett bredare däck får du ha en lägre profil. R:et är inte jag heller helt klar över men jag tror det har nåt med hastigheten att göra. C betyder att det är ett extraförstärkt däck avsett för lätta lastbilar, husbilar mm.

F

F.d. 55383

Guest

Hej,
Gå in på STRO www.stro.nu hemsida så hittar du all information där. Köp järna det största kraftigaste kvalitetsdäck som du hittar och får montera på din bil. Du kommer inte att ångra.

Mvh Stefan

Kallax

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
524
Medlemskap
2026

På min LMC med Fiatchassie från 2002 står det registreringsbeviset att däcken är 215/70R 15C. Vad jag förstår är bredden 215 mm på däcken, höjden är 70. Vad R betyder vet jag ej. Diametern är 15 tum Vad C betyder vet jag ej. Kan jag montera andra däcksdimensioner, undrar en novis!

215=bredden i mm 70=% av 215.. 15 = fälgen i tum. R = radialdäck
c = förstärkta däck, du har en siffra på däcksidan som anger belastning T.ex 106 =950Kg

Senast ändrad:
F

F.d. 29876

Guest

Hej,

Man kan montera annan dimension "på eget ansvar".

Jag använder:
Michelin Latitude Alpin 235/75 R15 109T EL
Bilen glider fram som på moln med de däcken. Med en maximal axellast på 1850 kg skall lufttrycket vara 3.0 bar (enl. tillverkaren).
Absolut ingen tendens till svajighet eller något annat problem.
Hastighetsmätaren kalibrerad mot GPSen.

235 = däckbredd i mm
75 = däcksidans höjd i % av bredden
R = typ radialdäck
15 = fälgdiameter i tum
109 = 1030 kg belastningsförmåga
T = 190 km/h hastighetskapacitet
EL = förstärkta

Utdrag ur transportstyrelsens bestämmelser:

"Om alternativa dimensioner saknas, har du som fordonsägare möjlighet att under eget ansvar byta däck och fälgar till en annan dimension utan att bilen behöver registreringsbesiktas. Detta utbyte får ske under förutsättning att däcken
  • är typgodkända
  • uppfyller kraven på belastningsförmåga
  • uppfyller kraven på hastighetskapacitet
  • är av samma typ.
Dessutom ska däck och fälg
  • ha fritt utrymme vid fjädringsrörelser
  • ha fri rörlighet i hjulhuset vid fulla manöverrörelser med hänsyn till bilens ursprungliga hjulupphängning och styrning
  • ha en rullningsomkrets som inte leder till felvisning av hastighetsmätaren
  • täckas av bilens ursprungliga stänkskydd (stänkskärm).
En alternativ dimension får inte inverka påtagligt negativt på bilens ursprungliga egenskaper."

Hälsningar Bengt

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025

215=bredden i mm 70=% av 215.. 15 = fälgen i tum. R = radialdäck
c = förstärkta däck, du har en siffra på däcksidan som anger belastning T.ex 106 =950Kg
Liten korrigering: C betyder "Commercial" - alltså ett lastbilsdäck. "Förstärkta däck" förekommer ibland på personbilar (framför allt på ambulanser och liknande, baserade på personbilar som Volvo eller Mercedes) och dessa har beteckningen RF.

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2025

Skillnad på däck och däck?
Vilken däckdimension är bäst - vilket tål mest - är mest praktiska - minst slitage - rullar bäst mm? Inte vilken SORTs däck - utan däckstorlek och bredd.
Tex 15 eller 16 tum?

Vilket är tex "bättre" av nedanstående däck? Eller går det inte att ställa en sån fråga utan att veta fordonsvikt mm?
195/65R16C eller 205/75R16C

Senast ändrad:

Snarken 2

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
1271
Medlemskap
2025

Brukar det inte finnas någon beteckning på vilket år däcket är tilverkat åxå?

Snarken

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hej, här har ni en jättebra däckstorleksuträknare. (Tire size calculator...låter bättre :D)
Man stoppar in nuvarande däckstorlek på vänstersidan och nya uppgifter på högersidan. Ex. om man köpt nya fälgar med annan tumstorlek, vill ha bredare däck och undrar vilken profil man skall ha för att få samma omkrets m.m. Det går att välja om man vill se måttskillnader i tum eller m.m. och en bild visar skillnaden.
Man kan även se hur mycket hastighetsmätaren visar fel om man inte kan träffa rätt med omkretsen på de nya däcken.
Om era nuvarande däck inte visar procentsiffror på däcksprofilen ( ex. 185/R-14C ) så brukar det stämma om man skriver in 80 som profilvärde.
(Man måste ha JAVA i datorn om det skall funka.)

Tire size calculator

Lycka till och hoppas ni kan ha nytta av calculatorn. JANKRO.

F

F.d. 29876

Guest

Liten korrigering: C betyder "Commercial" - alltså ett lastbilsdäck. "Förstärkta däck" förekommer ibland på personbilar (framför allt på ambulanser och liknande, baserade på personbilar som Volvo eller Mercedes) och dessa har beteckningen RF.

Hej,

Ok,
RF betyder förstärkta (reinforced) men olika tilverkare använder lite olika beteckningar t.ex EL eller XL (extra load).

Man kan använda personbilsdäck på en husbil bara man kan uppfylla Transportstyrelsens vilkor för utbytet.
Fördelen med personbilsdäcken är främst att de går mjukare (och tystare).

Hälsningar Bengt

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Brukar det inte finnas någon beteckning på vilket år däcket är tilverkat åxå?

Snarken

Numera 4 siffror. De två första anger veckan, de två sista året. Ex: 1407 betyder att däcket är tillverkat vecka 14, år 2007. Kolla alltid detta vid däckköp!
(3 siffror betyder att däcket är tillverkat före år 2000.)

Jappe

Senast ändrad:
F

F.d. 29876

Guest

Skillnad på däck och däck?
Vilken däckdimension är bäst - vilket tål mest - är mest praktiska - minst slitage - rullar bäst mm? Inte vilken SORTs däck - utan däckstorlek och bredd.
Tex 15 eller 16 tum?

Vilket är tex "bättre" av nedanstående däck? Eller går det inte att ställa en sån fråga utan att veta fordonsvikt mm?
195/65R16C eller 205/75R16C

Hej,

Ett större däck har högre belastningsförmåga.
Och ett 15" däck har högre belastningsförmåga än ett 16" däck vid samma bredd och YTTERdiameter.

En större marginal i belastningsförmågan ger mindre slitage.
Men skillnaden på däckfabrikaten har ännu större betydelse när det gäller slitage (och andra egenskaper).

Hälsningar Bengt

F

F.d. 29916

Guest

Tack alla ni för snabba svar. Detta är det bästa forumet jag deltagit i.
God Jul och Gott Nytt år till er alla.
Gun och Göran

Senast redigerad av en moderator:

T.Rantzow

HBK Valberedning
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2025

Här kommer en lista på hastighets-index på däck.
J: max 100 km/h
K: max 110 km/h
L: max 120 km/h
M: max 130 km/h
N: max 140 km/h
P: max 150 km/h
Q: max 160 km/h
R: max 170 km/h
S: max 180 km/h
T: max 190 km/h
H: max 210 km/h
V: max 240 km/h
ZR, W, Y höghastighetsdäck.

Senast ändrad:

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025

När "R" står i anslutning till fälgdiamtern (t.ex. R15) anger det att däcket är ett radialdäck. Om "R" står i anslutning till "load index" (bärigheten) anger det hastighetskoden.

T.Rantzow

HBK Valberedning
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2025

Hej Lars Erik

Beklagar mitt inlägg, redigerat nu.
Du har fan i mig rätt, just i denna formulering betyder "R" radialdäck inte hastighet.

Önskar dig en
God Jul & Gott Nytt År.

Torbjörn Rantzow

F

F.d. 55383

Guest

Hej alla däckspekulanter,
Oh, vad mycket man lär sig här. Det är kul att så många som vill hjälpa till. Jag tycker att bilens viktigaste delar är däck och broms. Jag skulle aldrig sätta på någon personbils däck. Man får vänja sig med tanken att man faktiskt kör en lastbil med full last hela tiden. Det forskas mycket i vad proffsen skall köra på så välj lastbilsdäck så stor som möjligt. Den har en stor vägkontakt, sjunker inte ner i gräset och tål det tryck som bilen kräver. Troligen 5 – 5,5 kg lufttryck. Kör du med lägre tryck än bilen kräver äter lasten upp dina däck.
Mvh Stefan

F

F.d. 29876

Guest

Hej alla däckspekulanter,
Oh, vad mycket man lär sig här. Det är kul att så många som vill hjälpa till. Jag tycker att bilens viktigaste delar är däck och broms. Jag skulle aldrig sätta på någon personbils däck. Man får vänja sig med tanken att man faktiskt kör en lastbil med full last hela tiden. Det forskas mycket i vad proffsen skall köra på så välj lastbilsdäck så stor som möjligt. Den har en stor vägkontakt, sjunker inte ner i gräset och tål det tryck som bilen kräver. Troligen 5 – 5,5 kg lufttryck. Kör du med lägre tryck än bilen kräver äter lasten upp dina däck.
Mvh Stefan

Hej,

De de däck som jag använder är av den typ som används på Off-Road och SUV-ar t.ex Porsche Cayenne. De är naturligtvis väsentligt dyrare än vanliga C-däck, men oj vad mycket skönare att åka på.

På förra husbilen, som var större och tyngre än den lilla vi har nu, använde jag 255-profil. De däcken körde vi 7.300 mil innan vi sålde bilen, och då var det fortfarande 6 mm mönstredjup kvar. På dom däcken hade jag max tillåtet tryck (enl. Michelin) i bakdäcken, 3.5 kg.

Jag kan ju inte rekomendera någon annan att göra samma sak, eftersom det måste ske "på eget ansvar" enl. Transportstyrelsen.

Mvh Bengt

Senast redigerad av en moderator:
Toppen