• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad är "rätt" däcktryck?

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
921
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Det är nog olika för alla, men för mej brukar jag tappa 0,1-0,2bar i alla 6 hjulen under vinteruppehållet
i år var de nere på 4,6-4,7bar kalla, och +0,5bar varma (vid färd), har TPMC så jag kan läsa av trycket från förarstolen.
Tänk på att däcktrycket är temperaturberoende
Angivna tryck avser 20 grd
10 grd påverkar trycket cirka 0,1 bar
 

kuaiLi

FD HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
27671
Medlemskap
2021
På däcket står det max tryck och det står även vilket tryck man ska ha vid en viss angiven belastning! Det däcktryck man ska köra med står aldrig på däcket!

Det står också MAX LOAD, så det är bara att väga vad "hjultrycket" är, axeltryck dividerat med 2. Så räknar du enkelt ut vilket exakt tryck just du ska ha för din bil! Och PSI är enkelt att omvandla till BAR.
 

Åsa o Stefan

HBK Medlem
Inlägg
400
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
11082
Medlemskap
2025
Sv: Vad är "rätt" däcktryck?



Hej igen

Nu blev jag konfunderad.
Om jag skulle följa Michelins rekomendationer skulle jag ha följande lufttryck:
Fram: Max axeltryck 2100 tryck 4,0
Befintligt axeltryck: 1900 tryck 3,5

Bak: Max och befintligt axeltryck 3000 förd på = 1500/ axel, tryck 2,5


Så låga tryck har jag aldrig blivit rekommenderad av någon, men kan ju vara värt att prova för att få ev en mjukare gång.

Hejs
Claes 105
Har kört 10 000 mil på dessa rekomenderade däcktryck & axeltrycken.
Continental och Michelins däcktryckstabeller är i princip desamma skiljer 0,1-0,2 bar vid samma axeltryck.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det står också MAX LOAD, så det är bara att väga vad "hjultrycket" är, axeltryck dividerat med 2. Så räknar du enkelt ut vilket exakt tryck just du ska ha för din bil! Och PSI är enkelt att omvandla till BAR.

Menar du att man alltid skall köra på lufttrycket för maxbelastning?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det här ämnet har det skrivits spaltkilometer om,som jag ser det finns det två varianter.
Dom som kör med 5.5 runt om alltid!
Dom som anpassar trycket efter axellast,ev. 5.5 bak enligt Michelins tabell

Och konstigt nog finns det alltid dom som inte orkar läsa det som skrivits, utan vill starta diskussionen på nytt? :wideeyed:
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
840
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Historien om CP däcket som kom vad jag minns var på -90 talet och rekommendationen har alltid varit att köra med 5.5 kilo och det är oftast det man ser på dörrstolpar och tanklock. Då kan det bli problem om man byter till vissa c däck som inte tål det trycket. Men för ett antal år sedan började även Cp däcken komma med i lufttryckstabeller, men med en notering att Cp däck ska alltid ha 5.5 kilo bak. Nu börjar komforten bli bättre åtminstånde fram. Men idag finns det tabeller som gäller både fram och bak axel, så rätt lufttryck hamnar mellan ca 3.5-5.5 kilo beroende på lastindex och axeltryck. Men det ska tilläggas att kör man med 5.5 kilo så går däcken väldigt länge men komforten blir ju lidande, är det däremot lite för lite luft så slits däcken illa! En däckrepresentant sa till mig att i en vanlig HB bör det vara 4.5 kilo fram och 5 kilo bak, då finns det marginaler och funkar på dom flesta husbilar. Det är ju inte alla som kan eller orkar läsa en lufttryckstabell!
 
S

Sören-6830

Guest
Vi har precis som Åsa o Stefan i inlägg 87 kört med Michelins rekommendationer enl deras tabell baserat på axeltryck (med lite marginal uppåt) och våra däck har verkligen inte slitits illa. På vår nuvarande bil bytte vi framdäcken efter ca 5000 mil och bakdäcken efter ca 6000. Bra komfort, jämnt och normalt slitage! Den förra bilen körde vi ca 5000 mil (utan däckskifte) när vi bytte till nuvarande.
 

Thomas45

FD HBK Medlem
Inlägg
39
Kommun
Håbo
HBK-Nr
17110
Medlemskap
2022
Vi har precis som Åsa o Stefan i inlägg 87 kört med Michelins rekommendationer enl deras tabell baserat på axeltryck (med lite marginal uppåt) och våra däck har verkligen inte slitits illa. På vår nuvarande bil bytte vi framdäcken efter ca 5000 mil och bakdäcken efter ca 6000. Bra komfort, jämnt och normalt slitage! Den förra bilen körde vi ca 5000 mil (utan däckskifte) när vi bytte till nuvarande.
Har som ni följt rekommendationerna från Michelin. I vårt fall har vi nu kört 4.600 mil med ett tryck fram av 3.5 kg och bak 4.0 kg Har perfekt slitna däck, ca 4 mm kvar. Axeltryck fram 1.600kg och bak 1.800 kg. Har fått en mycket behagligare bil att körs och inga negativa effekter. Min erfarenhet!!
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
För högt tryck betyder att däcksprofilen blir rundare, dvs slits mest på mitten och minst på ytterdelarna av slitbanan. För lågt tryck betyder att däcksprofilen "kollapsar", dvs slits minst på mitten och mest på ytterdelarna av slitbanan. Och däremellan hittar man rätt tryck, som ger jämnt slitage över hela slitbanans bredd. Så kolla vilket axeltryck du har vid normal last, fyll enl. fabrikantens tabell, lev lycklig :)

/Ingvar
 
Toppen