• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad är Folksam´s försäkring värd?

Labic

HBK Medlem
Inlägg
283
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
717
Medlemskap
2024
Jag fick en skada i duschen på vår husbil. Skruven som höll vattenlåset på plats släppte med påföljd att det blev ett hål i botten på vattenlåset. Tur i oturen så blev det ingen vattenskada.
Reparationen beräknas kosta ca 6-7000 kr. Jag anmälde skadan till Folksam där jag har min husbilsförsäkring. Idag ringde dom och sade att de inte tog reparationen med motivet att det var ingen skada på elektronik. Talade med chefen på företaget som skall reparera och han sade att Folksam var det försäkringsbolag som var absolut det besvärligaste att ha att göra med.
Detta innebär att jag kommer att byta bolag både för min husbil och hemförsäkring för att Folksam inte står för summa av 4- 5000 kr (självrisken bortdragen).
Jag är kanske godtrogen men jag trodde att det fanns en viss flexibilitet hos bolaget men icke.
Lars
 

Labic

HBK Medlem
Inlägg
283
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
717
Medlemskap
2024
Sv: Vad är Folksam´s försäkring värd?

Det skulle jag också vilja veta. Men i det här fallet är det skada på avloppssystemet och det är långt ifrån snickeri..

Lars
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
947
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Vad är Folksam´s försäkring värd?

Personligen så tror jag inte att något försäkringsbolag tar den skadan. Däremot om du fått något läckage på grund av skadan så hade nog försäkringsbolaget tagit följdskadan av detta.

Jag hade en liknande skada en gång och man tog den bara för att det blev ett läckage under duschgolvet som orsakade fuktskada. I mitt fall var det även en kombination av ett dolt läckage från färskvattensystemet.

Möjligt att det var anledningen till att skadan gick på försäkringen. Är lite osäker på om försäkringen ersätter läckage enbart fån avlopp.

Kenneth
 
Senast ändrad:

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Sv: Vad är Folksam´s försäkring värd?

Jag fick en skada i duschen på vår husbil. Skruven som höll vattenlåset på plats släppte med påföljd att det blev ett hål i botten på vattenlåset. Tur i oturen så blev det ingen vattenskada.
Reparationen beräknas kosta ca 6-7000 kr. Jag anmälde skadan till Folksam där jag har min husbilsförsäkring. Idag ringde dom och sade att de inte tog reparationen med motivet att det var ingen skada på elektronik. Talade med chefen på företaget som skall reparera och han sade att Folksam var det försäkringsbolag som var absolut det besvärligaste att ha att göra med.
Detta innebär att jag kommer att byta bolag både för min husbil och hemförsäkring för att Folksam inte står för summa av 4- 5000 kr (självrisken bortdragen).
Jag är kanske godtrogen men jag trodde att det fanns en viss flexibilitet hos bolaget men icke.
Lars

Hej Lars,
Jag hade nog bråkat ett tag! För i Folksams försäkrings brev för husbil så står det följande,
"Husvagn och boendedel i husbil
Försäkringen gäller för husvagn och för boendedel
i husbil som är högst åtta år gammal
räknat från första registreringsdag.
Försäkringen gäller för skada eller fel
samt
för följdskador på följande fabriksmonterade
komponenter.

Chassi
Stabiliseringssystem, hydrauliska stödben
inklusive elmotor och fjärrkontroll.
Interiör
Klimatanläggning/luftkonditionering, fastmonterad
vattentank, värmepanna inklusive
elpatron, gasolanläggning och säkerhetslarm/
gasvarnare.
Hushållsmaskiner
Kyl, frys, diskmaskin, mikrovågsugn, spis
inklusive ugn, fläkt och centraldammsugare
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Vad är Folksam´s försäkring värd?

Hej Lars,
Jag hade nog bråkat ett tag! För i Folksams försäkrings brev för husbil så står det följande,
"Husvagn och boendedel i husbil
Försäkringen gäller för husvagn och för boendedel
i husbil som är högst åtta år gammal
räknat från första registreringsdag.
Försäkringen gäller för skada eller fel
samt
för följdskador på följande fabriksmonterade
komponenter.

Chassi
Stabiliseringssystem, hydrauliska stödben
inklusive elmotor och fjärrkontroll.
Interiör
Klimatanläggning/luftkonditionering, fastmonterad
vattentank, värmepanna inklusive
elpatron, gasolanläggning och säkerhetslarm/
gasvarnare.
Hushållsmaskiner
Kyl, frys, diskmaskin, mikrovågsugn, spis
inklusive ugn, fläkt och centraldammsugare

Bra bara trafikförsäkring efter 8 år.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Vad är Folksam´s försäkring värd?

Vi ska snart ut på äventyr och vi går i försäkringstankar precis som så många andra som har för avsikt att teckna en BRA försäkring för RIMLIG peng. Jag läser allt som skrivs här på HBK och efter 3 års tid har jag inte blivit det minsta klokare. Den enda slutsatsen för stunden är att inte än idag vet vi faktiskt var vi ska försäkra var NYA husbil och vad detta innebär i sig. Allt snack om rabatter, allt samlat på ett ställe/bolag, försäkring som gäller långa utlandvistelser, m.m. betyder absolut ingenting då vi inte vet vad som VERKLIGEN gäller vid olika typer av skador (självklart med hänsyn till bilens ålder osv...).

Börjar snart fundera på att strunta i HB-försäkring överhuvud taget och stå för alla kostnader själv, ty det är ju bara jag (vi själva) som sitter vid ratten och kan påverka hur bilen körs och sköts. Trafik & maskinskada har vi redan, problemet uppstår när vi börjar prata om bodelen. Vad täcker försäkringen egentligen? Varför är allt "frid och fröjd" innan skadan har uppstått och allt så komplicerat när skadan knackat väl på dörren? Grisen i säcken?

Jag har också läst flera trådar där många har varit nöjda med ersättningar för deras skador, men tyvärr, det handlar om en minoritet bland skrivelser, eller är vi HBK:are mer benägna att ta upp på forumet då det inte har fungerat så bra?

Vad tycker du? Några förslag med positiva vibbar (gäller ej försäkringssäljare)?

crash.jpg
Källa Internet
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Vad är Folksam´s försäkring värd?

Jag fick en skada i duschen på vår husbil. Skruven som höll vattenlåset på plats släppte med påföljd att det blev ett hål i botten på vattenlåset. Tur i oturen så blev det ingen vattenskada.
Reparationen beräknas kosta ca 6-7000 kr. Jag anmälde skadan till Folksam där jag har min husbilsförsäkring. Idag ringde dom och sade att de inte tog reparationen med motivet att det var ingen skada på elektronik. Talade med chefen på företaget som skall reparera och han sade att Folksam var det försäkringsbolag som var absolut det besvärligaste att ha att göra med.
Detta innebär att jag kommer att byta bolag både för min husbil och hemförsäkring för att Folksam inte står för summa av 4- 5000 kr (självrisken bortdragen).
Jag är kanske godtrogen men jag trodde att det fanns en viss flexibilitet hos bolaget men icke.
Lars


Kan ett nytt vattenlås kosta 6000 inklusive montering?
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Sv: Vad är Folksam´s försäkring värd?

Vår gamla ruskprick från 1985 är helförsäkrad i LF.

Ok men så här har jag kopierat från LF försäkrings brev!
36 Maskinskade- och elektronikförsäkring för personbil,
lätt lastbil och husbil (gäller inte taxi och Entusiastbil*)
361 Det här är försäkrat
Försäkringen gäller för personbil som är högst åtta år gammal
räknat från första registreringen eller som körts längst 120*000
kilometer. För lätt lastbil och husbil gäller försäkringen som är
högst åtta år gammal räknat från första registeringen eller som
körts längst 100*000 kilometer. Ägaren ska styrka fordonets
ålder och antal körda kilometer. Försäkringen upphör så snart
någon av gränserna uppnåtts. Om det inte kan visas vilken dag
skadan uppstod ska den anses ha hänt den dag vi fick anmälan
till oss.
 
Toppen