• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vad är detta för plastbitar??

Olof och Sigrid

HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
9226
Medlemskap
2025
I min plåtis, Adria Twin, 2009, låg dessa bruna plastdetaljer på golvet i wc/duschutrymmet när jag köpte husbilen. Skjutdörren till wc/duschutrymmet går trögt och "fastnar" ibland.
Fyra plastdetaljer har måtten: längd 25 mm, bredd 10 mm, höjd 11 mm.
En plastdetalj är 47 mm lång, 20 mm bred och 11 mm hög.

Skall plastdetaljerna sitta någonstans på skjutdörrens under- eller översida? Eller hör plastdetaljerna inte alls till wc/duschutrymmet?

Bilagor

• IMG_4146.JPG
    IMG_4146.JPG
    2,7 MB · Visningar: 70
F

F.d. 58882

Guest
Sv: Vad är detta för plastbitar??

De ser ut som ändavslutningar på någon plasprofil. Kolla om du har någon list e.d med samma färg i HB'n.

Bennie

Olof och Sigrid

HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
9226
Medlemskap
2025

Jo, det verkar som de suttit intryckta någonstans. Men var?

Någon som vet om det sitter sådana plastbitar överst eller underst i skjutdörren?

Skjutdörren är trög och kärvar ibland när den skall öppnas eller stängas. Skaver mot plasten i golvet, repat plasten. Borde inte skjutdörren vara upphängd och inte vila (hänga på) på plastgolvet?

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2025

Tror att de tillhör skåpsinredning, den större ska sitta över ett hörn t.ex. Under sängen eller vid soffan. De andra ser ut att sitta på änden av någon lucka..
På vår twin löper skjutdörren också i spåret, men det sitter nog någon nylonkuds här och var. Tog silikon till gummilister i bottenspåret efter rengöring och nu går det lätt.
Med vänlig hälsning, Conny J

Olof och Sigrid

HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
9226
Medlemskap
2025

Tack för svaren.
Låter rätt att skjutdörren skall glida på "mjuka" nylonbitar. Undrar hur dom plastbitarna ser ut?
Bra tips med silikonglidmedlet. Skall gå ut och smörja på det direkt.

Mina bruna plastbitar passar nog inte alls till den grå skjutdörren tyvärr. Jag som hoppades att dom skulle lösa problemet med den kärvande skjutdörren.:)

EPersson

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2025

Är det inte så att de ljusbruna bitarna skall sitta på ändarna av skjutväggens profiler?

tony o nette

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2026

Det är lite svårt att se på bilden men kan du se om du ser några repor eller dyligt på någon av dom mindre platsbitarna?
Går det att "lyfta" "dörren" för att se om bitarna skulle kunna passa i höjd?

Den "skålade" delen på dom små platsbitarna borde du kunna se om den passar någonstans tex i nedre "skåran" där dörren löper. Det kanske är en typ av ett lås med en fjäderbelastad kula där.

Har du inget skåp där det skall sitta en "jalusidörr" tex för ett tv eller barskåp där dessa kan passa?

Lycka till./Tony

Senast ändrad:

Olof och Sigrid

HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
9226
Medlemskap
2025

JätteTACK till Eperson:):), Bennsan:), Conny & Ingmari:), och tony o nette:).
Nu är problemet löst.

De bruna, lite svängda plastbitarna skall sitta längst upp på skjutdörren, iproppade i skjutdörrens lodräta grå plastprofiler. Varje plastprofil har en sådan "propp" uppe och nere.

Och om jag köper likadana bruna plastbitar (men svängda åt andra hållet) och sätter i underkanten av plastprofilerna så kommer dörren att glida bättre.

Tack för all hjälp.
Husbilsklubbens forum är toppen!

Toppen