• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Vad är det som väger?

Pompe76

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Oxelösund
HBK-Nr
30194
Medlemskap
2024
Hejsan.
Vi har nyligen blivit husbils ägare och köpte en Iveco 30.8.1 SMC 3904 från -91.
Tjänstevikten är 2780 och Totalvikt 3170.
Om jag förstått så är tjänstevikt med full tank och förare (75kg)
Så vid kontroll vägning på fordonsvåg så fick vi chocken 3280.
Visst, det finns solceller, markis och bodelsbatteri, gasoltub och cykelställ samt vattentank på 100l+10l i toalett.
Men då diesel tanken nästan var tom och vi bara hade åkt iväg på en övernattningstur för att prova, så undrar jag var ifrån alla extra kilon kan komma. Hur jag än sitter och räknar får jag inte ihop siffrorna.
Vi var för övrig 3 totalt i bilen två vuxna och en 7 åring.

Så min undran är givetvis, vad ingår i tjänstevikten, och vad är det som väger mest som man inte tänker på.

Mvh
Hugo
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Men visst har väl i princip alla nya bilar idag en tjänstevikt angiven efter vikten från fabrik som tar med alla options som större motor, automat, maxichassie, större tank, typ av påbyggnad o.s.v ?
Ja på min bil (Carthago) verkar det vara så men det som inte finns med är ju det handlaren adderar. T.ex stödben (ca 40kg), gasflaska nr 2 (ca 20kg), etc.
Sedan till kommer ju sådant som att man ofta bara räknar in 20l vatten, 95% bränsle (kanske inte sååå farligt), inte fylld tank och att föraren förväntas väga 75kg med kläder och skor. Jag var också litet förvånad när jag letade bil och hittade tekniska beskrivningar med alla tillägg man kunde köpa och inte en siffra på vad de vägde.

Jag håller helt med Bennsan. Eftersom vikt är så fundamentalt så borde försäljaren ta på sig ett betydligt större ansvar att redovisa faktisk vikt och inte hänvisa till mer eller mindre kalkylerade vikter. Speciellt på begagnade bilar men även på nya. Det har ju hänt mer än en gång att någon har köpt en bil bara för att upptäcka att det inte går att använda den eftersom tjänstevikten är på tok för hög relativt totalvikten. Jag minns speciellt ett fall för några år sedan där personen t.o.m. gick till ARN, och tror jag domstol, för att han ansåg sig, i princip, ha blivit lurad av försäljaren. Han hade ingen framgång eftersom det där med att kolla vikten ligger på köparen. Vad jag kommer ihåg så ville han ha bilen för att tillsammans med kompiarna åka runt och spela golf och det hade han nämnt för säljaren. Fyra vuxna personer med kläder och mat, plus golfutrustning, så hamnade han långt över totalvikten.

MVH
Hans
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Ja vad handlaren sen skruvar på åt oss ställer ju till det då det hamnar utanför papprena.
Jag är ändå av uppfattningen att vi som köpare har ett stort ansvar att ställa krav på handlarna och branschen.
Om man t.ex vid köp villkorar att man vill ha x kilo i ren lastvikt kvar vid leverans så tvingas handlaren att hjälpa oss. Istället för att vilja kränga på oss allt möjligt vi vill ha måste dom säga stopp i tid för att inte riskera en osäljbar bil.
Handlarna lär sig snabbt och sen kan det t.o.m bli en konkurrensfördel att erbjuda tjänsten utan att vi frågar efter den.
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
EU direktiven föreskriver att ”options” skall ingå i tjänstevikten. Dock ingår inte tillbehör.
Mina erfarenheter är tyvärr inte från husbilsbranchen.
Vad jag vet är att har man ”viktproblem” så kan man flytta en pryl från option till tillbehör & därmed slippa drabba ”tjänstevikten” med detta.
Options är allt som biltillverkaren monterar i bilfabrik.
Tillbehör är allt som monteras efter bilen lämnat bilfabrik. Då ingår det inte i den av fabrikanten angivna tjänstevikten.
Man kan till och med gå så långt att man i utlastning vid fabriken slänger i prylar i skuffen som levereras med bilen så återförsäljaren får montera detta, om man är riktigt ful.
Hur det då förhåller sig med husbilar är lite av en gåta för mig eftersom Fiat brukar leverera en hytt med en halv meter ramben att fästa alkochassiet på...
Dock kan man nog utgå ifrån att allt som inte ingår i husbilsbyggarens grundspec är tillbehör. Oavsett du beställt bilen med detta eller bett återförsäljaren montera detta på en lagerbil. Dit hör nog åtminstone, markis, backkamera, Radio, Extraljus med eventuellt tillhörande fästen/båge, motorvärmare, AC (den i bodelen), extra batterier & solceller, 1 glasflaska även om det finns plats för 2 & sen kan dom ju typat tjänstevikten med kompositflaska men levererat bilen med stålflaska, etc. Dvs det mesta som du som köpare vill ha utöver enklast std för att bilen skall funka att använda.
Har säkert missat fler saker som kan gå som ”tillbehör”, men ta gärna en titt på den egna bilen & fundera hur många prylar som kan tänkas va ”tillbehör” så är det lätt att förstå viktsproblemen som kan uppstå.
Värt att notera är att det finns många ”egenimporterade” bilar från t.ex. Tyskland som fått sin tjänstevikt vid reg-besiktning i Sverige genom att Bilprovningen vägt bilen & räknat fram tjänstevikten därifrån. Den tjänstevikten brukar då bli mer ärlig eftersom man då får med en massa tillbehör i vikten. Det behöver inte innebära något problem i sig, det är ju totalvikten som måste innehållas, så den som tror att han med sin ”svensksålda” bil kan lasta mellanskillnaden mellan totalvikt och tjänstevikt lurar bara sig själv för markisen och allt annat bröte kommer ju med vid en kontroll även om det inte fanns med i den tjänstevikten.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Det kanske varierar mellan märken men jag vet att vår LMC från 2013 hade alla fabriksmonterade tillbehör inkluderade i tjänstevikten. Det inkluderade då allt som t.ex. markis, parabol, taklucka m.m som kunde väljas till vid beställning. Det är ju husbilstillverkaren som står för underlagen till registreringen så om man själv ber sin återförsäljare skruva på något ytterligare sen så kommer det ju inte med.
 

kuaiLi

FD HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
27671
Medlemskap
2021
..... Jag minns speciellt ett fall för några år sedan där personen t.o.m. gick till ARN, och tror jag domstol, för att han ansåg sig, i princip, ha blivit lurad av försäljaren. Han hade ingen framgång eftersom det där med att kolla vikten ligger på köparen. Vad jag kommer ihåg så ville han ha bilen för att tillsammans med kompiarna åka runt och spela golf och det hade han nämnt för säljaren. Fyra vuxna personer med kläder och mat, plus golfutrustning, så hamnade han långt över totalvikten.

Och du har källa och länk, till ditt påstående/tro?

För i det fall som florerat i pressen, fick köparen rätt!


 
Senast ändrad:

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Och du har källa och länk, till ditt påstående/ tro?

För i det fall som florerat i pressen, fick köparen rätt!


Nej jag har ingen källa och jag vill inte hävda att jag nödvändigtvis kommer ihåg rätt. Tror dock inte att det var just det fallet. Vad jag kommer ihåg (fel möjligen) var att det var en relativt stor integrerad bil som köptes ny.

MVH
Hans
 

kuaiLi

FD HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
27671
Medlemskap
2021
... De mesta av utrustningen som anges utanför tjänstevikten måste vara fabriksutrustat

Detta är ett typexempel på att det förekommer registreringsbesiktningar, där broschyrvikten på (tom) bil utan tillval, sätts upp som "tjänstevikt"!

Vad blir kvar av de 692 kg lastvikt som anges när ALLA tillval också skall vägas in?
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.636
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
I Frankias katalog står det Tjänstevikt 3750kg för vår 790GD. Då ingår 50l vatten i körläge utav 150l kapacitet.
Tjänstevikt baseras på tomt fordon i körklart skick inkl. 90% full dieseltank, 50 liter färskvattentank, förare (75 kg) samt 1 gasolflaska. Observera att fabriksmonterad extrautrustning och/eller eftermonterad utrustning medför att tjänstevikten blir högre än vad som anges i tabellen ovan. Lastvikten motsvarar skillnaden mellan tjänstevikt och totalvikt.

Vår bil har en tjänstevikt på 4265kg = 515kg högre än det som står i katalogen. Skillnaden är den fabriksmonterade utrustningen.
En del av tillvalen syns nedan med viktangivelse. Allt var som jag förstod det monterat från fabriken. Vikten springer snabbt iväg med lite utrustning..

1595774471391.png
1595774893570.png
1595774931556.png
1595775004883.png
1595775050148.png
1595775087967.png
1595775193650.png
1595775237971.png
1595775268172.png
1595775286720.png
1595775381474.png
1595775405278.png
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Detta är ett typexempel på att det förekommer registreringsbesiktningar, där broschyrvikten på (tom) bil utan tillval, sätts upp som "tjänstevikt"!

Vad blir kvar av de 692 kg lastvikt som anges när ALLA tillval också skall vägas in?

Jag tror inte du kan ta en handskriven blocketannons på en allmän katalogbil som ett typexempel eller bevis för att broschyrvikten på en helnaken bil sen också hamnar i registreringshandlingarna på den levererade bilen trots eventuell extrautrustning. Frasen "Tjänstevikten är angiven utan extramonterad utrustning" används ofta i handlarnas blocketannonser och jag är övertygad om att man syftar på allt möjligt som kan vara monterat på bilen efter fabrik och att dagens verkliga tjänstevikt kanske inte stämmer med handlingarna och när den var ny från fabrik.
Annonsen var verkligen missledande oavsett.

Smålänningens exempel visar att även Frankia registrerar in sina bilar med justerad tjänstevikt från fabrik.
 
Senast ändrad:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
HBK borde jobba med denna viktfråga.

HBK borde ha samtal med HB - säljande företag om att få de att väga alla bilar inna de säljs och redovisa personlig lastförmåga efter köp.

Någon här kanske kan skriva en motion till nästa årsmöte.
Tråden är visserligen från Juni förra året men väldigt viktig för att vi skall få bukt med oseriösa säljare. Göstas förslag är väldigt aktuell när försäljningen till rookies (förstagångsköpare) ökar. Informationen bör av HBK spridas utanför klubben via en annonskampanj eller liknande. Detta skulle rädda många köpare från misstag & besvikelse & skulle säkerligen rendera i fler medlemmar.
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
654
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Tidigare i år mejlade jag tidningen Husbil & Husvagn då de testade en 3.5t husbil där de beskrev hur bra fordonet var m.m. Men inte ord om att lastvikten (dvs. totalvikten vs tjänstevikten) var i princip omöjlig för en normalt veckoslutsresa för 2p. Svaret jag fick var ungefär att det inte var tidningens uppgift att ta upp detta. Helt befängt då det är många som just prenumererar på tidningen för att få information om lämplig husbil för deras bruk. Då är det väl viktigt att poängtera att lastvikten är något snålt tilltagen.
Vi väntar på leverans av vår Nordic (5.5t) men den ska först vägas och registreras in inklusive alla beställda tillbehör innan vi får ta över fordonet.
 

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Märkligt att branschen inte sanerat vikt träsket.
Att det överhuvudtaget inte fungerar så att den bilen som säljs ska vägas och det ska finnas utrymme för passagerare och deras bagage att ha en rimlig vikt. Annars får inte bilen köras.
Jag tycker att där borde branschen ha ett intresse att pressa tillverkarna att bygga bilar med rimliga vikter.
Göran i Björnarbo
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
914
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Köpte ny bil 2019. På väg hem körde vi in och vägde bilen och kunde på så vis få fram exakt tjänstevikt
Tjänstevikt enligt broschyren: 3 205 kg
Tjänstevikt enligt registreringsbevis: 3 295 kg
Verklig tjänstevikt: 3 455 kg
Med totalvikt på 4 400 kg har vi inga problem, men bilen finns även som 3,5 tonnare
 
Toppen