• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Vad är det som läcker? Ducato -94

Heekulainen

FD HBK Medlem
Inlägg
205
Kommun
Linköping
HBK-Nr
27844
Medlemskap
2023
Nått började läcka inne i kupen i morse. Trodde det var kylarvätska då det kommer från mitten på torpedväggen från området kring värmepaketet, men det är klar olja. Inget läckage utvändigt.
 

Bilagor

  • 1C0B2DFA-67F5-4504-9999-2FA252541445.jpeg
    1C0B2DFA-67F5-4504-9999-2FA252541445.jpeg
    5,3 MB · Visningar: 102

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.479
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Någon flaska i handskfacket som har läckage.
Det kan ju rinna olika vägar innan det kommer ner på golvet.
Ta bort den där kåpan så ser du kanske lättare vart det kommer ifrån.

Har du kollat under motorhuven så att inget där orsakar detta?.
Ingen som hällt något i ditt luftintag?

Är det verkligen olja?
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Stopp i dräneringen i botten av luftintaget på motorhuven.
Det brukar samlas mycket skräp, damm löv mm. i botten av behållaren.
Är det dessutom stopp i dräneringen blir det som en enda sörja.
Då finns det en risk att det svämmar över och rinner in i kupén.
 

Heekulainen

FD HBK Medlem
Inlägg
205
Kommun
Linköping
HBK-Nr
27844
Medlemskap
2023
Kollade direkt handskfack och inne i motorhuven (tog till och med bort reservhjulet. Inget.
Min tanke var med att det var från ”lövinsuget” men det har inte regnat på ett tag här så avskrev det.

Det är i viskositet som bromsvätska och gulaktigt. Förhoppningsvis bara geggigt vatten, skruvar isär när jag är hemma igen.
Tack för alla tankar kring det.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.737
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Kollade direkt handskfack och inne i motorhuven (tog till och med bort reservhjulet. Inget.
Min tanke var med att det var från ”lövinsuget” men det har inte regnat på ett tag här så avskrev det.

Det är i viskositet som bromsvätska och gulaktigt. Förhoppningsvis bara geggigt vatten, skruvar isär när jag är hemma igen.
Tack för alla tankar kring det.

Troligen kylarvätska, värmekranen eller värmeelementet.
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
566
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Man vet ju inte hur det ser vid drift, kanske det kommer ut på fler ställen och en del rinner inåt. Det är ju ett visst tryck i kylaren, så vi får hoppas att det är en slangklämma eller något enkelt. Irriterande måste det vara i alla fall.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.479
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Om man tar en droppe glykol på fingret och gnuggar den mellan tummen och fingret tills det slutar vara blött
så kommer det att bli väldigt klibbigt. Använd gummihandskar. Det luktar också väldigt sött.

Bromsvätska skulle jag aldrig smaka på. Det känns ju när man tar en droppe mellan fingrarna
att det är bromsvätska. Skulle man inte veta hur den känns så kan man ju testa direkt i behållaren men å andra sidan
så skall man inte kladda med fingrarna i oljor mm pga allergirisken mm.
Använd gummihandskar

Man kan få utslag mm vartsomhelst på kroppen om man får en reaktion.
Tar man en glykolmätare så kan man testa flera olika vätskor utan att blanda in kroppen som testinstrument. :)
 

Heekulainen

FD HBK Medlem
Inlägg
205
Kommun
Linköping
HBK-Nr
27844
Medlemskap
2023
Jag var ute ett par dygn och efter första förskräckelsen så slutade det att droppa efter dryga halvtimmen. Kom kanske en snaps eller två totalt.
Får väl kanske sluta mig till att det är igensatt avrinning från lövinsuget som spökar. Har ingen AC, inga bromsledningar ens i närheten av området, inga oljeledningar eller så heller.
Då det slutade rinna vid uppstarterna som skedde och tiden var knapp så felsökte jag iunte där och då. Får bli innan nästa resa helt enkelt.
Stort tack för all diskussion i tråden.
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Jag var ute ett par dygn och efter första förskräckelsen så slutade det att droppa efter dryga halvtimmen. Kom kanske en snaps eller två totalt.
Får väl kanske sluta mig till att det är igensatt avrinning från lövinsuget som spökar. Har ingen AC, inga bromsledningar ens i närheten av området, inga oljeledningar eller så heller.
Då det slutade rinna vid uppstarterna som skedde och tiden var knapp så felsökte jag iunte där och då. Får bli innan nästa resa helt enkelt.
Stort tack för all diskussion i tråden.
Det händer ibland att slanganslutningar fuktar lite under vintern, för att sen täta när bilen tas ibruk så slangarna blir varma.
 
Toppen