F
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Reklamera till säljaren. om han inte byter plåten så kräv att köpet går tillbaka.
Ut fra bildet ville jeg tro at skaden kommer fra innsiden og har gravd seg gjennom alu-plåten. Rører du det så blir det et hull gjennom plåten. Gjør rent rundt skaden og sett på en plastdekal - du klarer ikke å stoppe hullet fra å komme, men dekalen kan hindre vatn fra å trenge inn når lakken gir opp. På et senere tidspunkt når plåten er spist helt opp i dette lille området så kan du ta av dekalen og finne ut hva som var årsaken og se om det er mulig å legge en bit alupåt under hullet og lime/sparkle/lakke skaden.
Jeg ville ikke startet jobben nå, i og med skaden er så avgrenset tyder det på at det ligger et materiale på innsiden som alu reagerer med just der.
Ett lite forbehold: på bildet er det en missfarget stripe nedenfor skaden er dette noe som er utenpå lakken eller er det mer av samme skade?
Dessverre er den eneste 100% reparasjon av slike skader å bytte hele platen, dette er dyrt og komplisert.
Du tycker på allvar att man kan reklamera en 13år gammal husbil pga skador som köparen såg innan köpet.
"Jag såg detta innan jag köpte bilen men jag tänkte att bilen är ju 13år gammal och annars är den i väldigt bra skick. "
Det är nog ett ganska dåligt läge att reklamera, tycker nog även rådet är sådär![]()
Som jag ser det är det inte skadan i sig själv som är farlig i nuvarande läge utan vad som kan bli.
Viktigt är ju hur lätt det är att komma åt baksidan av plåten, går det och behandla på något sätt och stoppa galvanismen som det förmodligen är fråga om så kommer det inte att bli värre.
Jag tycker inte man ska vänta eftersom problemet kan bli stort ganska fort och att byta en plåt gör man inte så lätt.
Galvanism alltså Jonvandring mellan material som har olika spänningar kan inte äga rum om det är torrt utan det krävs vätska som kan fungera som en elektrolyt saltvatten syra eller lut.
Det gäller alltså att stoppa det skeendet.