• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

vad är det här får konstiga bubblor på aluplåten?

F

F.d. 5957

Guest
Hej.

Enligt bilden, vet inte vad det är, vet ni vad det är? Trodde inte aluminium rostade.

Tacksam för hjälpen om hur ska fixas.
 

Bilagor

  • bubblor.jpg
    bubblor.jpg
    236,9 KB · Visningar: 49

Tommy Glader

HBK Medlem
Inlägg
147
Kommun
Eda
HBK-Nr
680
Medlemskap
2024
Sv: vad är det här får konstiga bubblor på aluplåten?

Troligen har du fukt på baksidan, liknar det vi fick på en Hobby vi hade tidigare!
 

Boo

HBK Medlem (P)
Inlägg
894
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
1025
Medlemskap
2024
Sv: vad är det här får konstiga bubblor på aluplåten?

Om bilen kört på saltade vägar så kan saltvattnet tränga upp bakom aluminiumplåten. Saltet fräter ("rostar") på plåten och efter ett tag uppstår hål på utsidan. Tyskarna kallade detta "Alu-Frass" (aluminium-ätande). Var inte ovanligt på bilar från 80- eller 90-talet. Har en kompis som hade en Pilote från 80-talet där baksidan av plåten (ovanför hjulhuset!) bestod av spånplatta!!! Den sög väldigt bra upp saltsprutet på vintern!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: vad är det här får konstiga bubblor på aluplåten?

Samme oppstår og om det er et annet metall like bak aluplaten og litt fukt.
Skrekkekseplet på dette var en produsent på 80 tallet som hadde limt/skrudd en aluplate fra påbygget til førerhytten - i løpet av noen få år var aluplaten spist opp og stålplaten nesten gjennomrustet. I dag benyttes normalt abs-plast for denne sammenkoblingen, ikke helt uten problemer det heller med sprikkar fra skruvorna ;)
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: vad är det här får konstiga bubblor på aluplåten?

Det är nog tyvärr rost eller oxidation som det heter.
Aluminium oxidera otroligt lätt därför är aluminium "alltid" behandlad på något sätt.
Anodisering är ett sätt lackering ett annat. Det gäller att inte få skador i ytskiktet på aluminiumplåten.
 
F

F.d. 5957

Guest
Sv: vad är det här får konstiga bubblor på aluplåten?

Husbilen troligen har körts på vinter, inte av mig utan att förra ägaren.

Jag har köpt den av ett företag, fick den i fredags. Jag såg detta innan jag köpte bilen men jag tänkte att bilen är ju 13år gammal och annars är den i väldigt bra skick.

Skadan är inte så stor utan som en 5 kronan. Det finns 3st. Frågan är hur man åtgärdar detta? Börja med att skrapa bort kanske och måla?



MVH
Mauricio
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: vad är det här får konstiga bubblor på aluplåten?

Ut fra bildet ville jeg tro at skaden kommer fra innsiden og har gravd seg gjennom alu-plåten. Rører du det så blir det et hull gjennom plåten. Gjør rent rundt skaden og sett på en plastdekal - du klarer ikke å stoppe hullet fra å komme, men dekalen kan hindre vatn fra å trenge inn når lakken gir opp. På et senere tidspunkt når plåten er spist helt opp i dette lille området så kan du ta av dekalen og finne ut hva som var årsaken og se om det er mulig å legge en bit alupåt under hullet og lime/sparkle/lakke skaden.

Jeg ville ikke startet jobben nå, i og med skaden er så avgrenset tyder det på at det ligger et materiale på innsiden som alu reagerer med just der.

Ett lite forbehold: på bildet er det en missfarget stripe nedenfor skaden er dette noe som er utenpå lakken eller er det mer av samme skade?

Dessverre er den eneste 100% reparasjon av slike skader å bytte hele platen, dette er dyrt og komplisert.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: vad är det här får konstiga bubblor på aluplåten?

Reklamera till säljaren. om han inte byter plåten så kräv att köpet går tillbaka.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: vad är det här får konstiga bubblor på aluplåten?

Reklamera till säljaren. om han inte byter plåten så kräv att köpet går tillbaka.

Du tycker på allvar att man kan reklamera en 13år gammal husbil pga skador som köparen såg innan köpet.

"Jag såg detta innan jag köpte bilen men jag tänkte att bilen är ju 13år gammal och annars är den i väldigt bra skick. "


Det är nog ett ganska dåligt läge att reklamera, tycker nog även rådet är sådär :wink:
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: vad är det här får konstiga bubblor på aluplåten?

Hej!
Jag håller helt med Knut, gör inget mer än en dekal eller liknande nu. Åk och ha roligt under sommaren och tänk inte på skadan.
Till hösten kan du åtgärda skadan som Knut anvisat. Klipp bort det dåliga, gör rent på baksidan plåten. Ev stålregel isoleras med silvertejp eller liknande, för att slippa galvaniska strömmar. Klipp till en lagom stor Al plåt och limma fast på baksidan, var noga med rengöring för ett bra resultat. Spackla o slipa. Måla med en primer för Al plåt för att få ett bra fäste för lacken.
Lycka till.
Uno
 
F

F.d. 5957

Guest
Sv: vad är det här får konstiga bubblor på aluplåten?

Ut fra bildet ville jeg tro at skaden kommer fra innsiden og har gravd seg gjennom alu-plåten. Rører du det så blir det et hull gjennom plåten. Gjør rent rundt skaden og sett på en plastdekal - du klarer ikke å stoppe hullet fra å komme, men dekalen kan hindre vatn fra å trenge inn når lakken gir opp. På et senere tidspunkt når plåten er spist helt opp i dette lille området så kan du ta av dekalen og finne ut hva som var årsaken og se om det er mulig å legge en bit alupåt under hullet og lime/sparkle/lakke skaden.

Jeg ville ikke startet jobben nå, i og med skaden er så avgrenset tyder det på at det ligger et materiale på innsiden som alu reagerer med just der.

Ett lite forbehold: på bildet er det en missfarget stripe nedenfor skaden er dette noe som er utenpå lakken eller er det mer av samme skade?

Dessverre er den eneste 100% reparasjon av slike skader å bytte hele platen, dette er dyrt og komplisert.

Det är bara missfärgningar utanpå lacken. Ska rengöra sen. Jag tänkte det samma som du, jag har petat på vissa bubblor och det blir inget hål. Jag har märkt att det verkar att det finns någonting under som trycker mot plåten på den ställe, kanske någon rör som reagerar mot aluminium? ska försöka slippa försiktig, lägga på fett eller dynitrol och sedan täcka men en fint plastdekal (typ en som visar hur mycket luft ska man ha i däcken). I framtiden tänker jag ändå lackera hela bilen och då får man ta den då.
 
F

F.d. 5957

Guest
Sv: vad är det här får konstiga bubblor på aluplåten?

Du tycker på allvar att man kan reklamera en 13år gammal husbil pga skador som köparen såg innan köpet.

"Jag såg detta innan jag köpte bilen men jag tänkte att bilen är ju 13år gammal och annars är den i väldigt bra skick. "


Det är nog ett ganska dåligt läge att reklamera, tycker nog även rådet är sådär :wink:

Det är svår for att inte säga omöjligt att hitta en 13år gammal husbil som är i fullkomlig perfekt skick!! eller hur!!!

Min är svensksåld men få ägaren och i perfekt skick maskinell och inuti är som ny.

Jag har sett till och med 2-3 år gammal husbilar som har röstat runt hjulhuset om man inte tar hand om dem. Adria verkligen snålar med underredmassan, typ de lägger bara vid kanterna men i mitten av hjulhuset och kanten är det typ bara lack. Snål!!! Jag har sett också bublor på nya husbilar där garanti har precis gått ut.

Reklamera kan man alltid göra, det finns alltid detaljer och saker som inte fungerar på en äldre husbil men i så fall ska man köpa en ny, om man vill ha en i perfekt skick och ändå är det inget garanti att du får en som är i fullkomlig perfekt skick även om den är ny. Har sett flera med halv sådana plastdetaljer etc.

MVH
 
F

F.d. 5957

Guest
Sv: vad är det här får konstiga bubblor på aluplåten?

Här är en bil på den.

Skadan är ungefär 20 cm från hjulhuset. men som ni ser på bilden den är så minimal att man inte kan se den.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: vad är det här får konstiga bubblor på aluplåten?

Ibland har handlarna garanti också på gamla bilar varför rådet om att reklamera kanske inte var så dumt ändå. :(
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: vad är det här får konstiga bubblor på aluplåten?

Som jag ser det är det inte skadan i sig själv som är farlig i nuvarande läge utan vad som kan bli.
Viktigt är ju hur lätt det är att komma åt baksidan av plåten, går det och behandla på något sätt och stoppa galvanismen som det förmodligen är fråga om så kommer det inte att bli värre.
Jag tycker inte man ska vänta eftersom problemet kan bli stort ganska fort och att byta en plåt gör man inte så lätt.
Galvanism alltså Jonvandring mellan material som har olika spänningar kan inte äga rum om det är torrt utan det krävs vätska som kan fungera som en elektrolyt saltvatten syra eller lut.
Det gäller alltså att stoppa det skeendet.
 
F

F.d. 5957

Guest
Sv: vad är det här får konstiga bubblor på aluplåten?

Som jag ser det är det inte skadan i sig själv som är farlig i nuvarande läge utan vad som kan bli.
Viktigt är ju hur lätt det är att komma åt baksidan av plåten, går det och behandla på något sätt och stoppa galvanismen som det förmodligen är fråga om så kommer det inte att bli värre.
Jag tycker inte man ska vänta eftersom problemet kan bli stort ganska fort och att byta en plåt gör man inte så lätt.
Galvanism alltså Jonvandring mellan material som har olika spänningar kan inte äga rum om det är torrt utan det krävs vätska som kan fungera som en elektrolyt saltvatten syra eller lut.
Det gäller alltså att stoppa det skeendet.

Jag har slippa skadan med sandpapper och borra en minimal håll i, sedan spruta Dinitrol ML som ska isolera och driva ut fukt och salt (i fall finns det nått) ska spackla hålen och måla. Sedan håller jag koll för att se om det inte fortsätter. Jag tänker inte använda bilen på vinter, Det är det som har varit boven tror jag.

MVH
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: vad är det här får konstiga bubblor på aluplåten?

Skulle gjort likadant om det inte gick att komma bakom plåten.
Då får du en isolering av plåten mot eventuella galvaniska strömmar och stoppar upp eländet.
Bra tänkt!!
Aluminium är ett fint material som inte trivs med andra material, fast vi har nästan alla kylare idag av detta material, så även där gäller det att se till att vi har skydd i kylarvattnet.
Om jag vore som du skulle jag gå över hela bilen och kontrollera att inget annat är på gång.
Det är sådana enkla saker som avgör värdet på ens fordon om några år.
Bara att krypa under och titta hur det ser ut är viktigt och man mår så mycket bättre när allt är ok och fixar man problemen direkt så sover man ännu bättre på natten.
 
F

F.d. 5957

Guest
Sv: vad är det här får konstiga bubblor på aluplåten?

Jag har pratat med säljaren och berätta. Han säger att jag kommer förbi verkstad för att kolla på det. De kommer att hjälpa. :yes:
 
Toppen