• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vaccum i bränsletank

F

F.d. 11654

Guest
Hej på er!
Undrar som rubriken lyder, när jag öppnar tanklocket
vid tankning pyser det kraftigt.
Tyder på att det blir ett vacum vid körning är det normalt?
Fiat 2.5 tdi 97 års mod.

Mvh Olle.

F

F.d. 3297

Guest
Sv: Vaccum i bränsletank

Om det är undertryck tyder detta på att det är lufttätt in till tanken.
INTE bra!
Har sett en italiensk Iveco i Norge som fick sitt tanklock ersatt med
ett kylarlock. Resultat att motorn SÖG ihop tanken till mindre än
halva volymen. blev att uppsöka verkstad för att "blåsa upp" tanken.

Ditt "pyss" tyder på lufttätt, kolla om lufthålen i tanklocket är öppna!
det ska finnas små mm-stora hål för luftflöde. Kan vara igenskitade.
Om tanklocket "släpper" med ett FLOPP så är det vakum,
Övertryck är ganska ofarligt däremot.

Lycka till!

Carina Blom

HBK Medlem
Kommun
Östhammar
HBK-Nr
2237
Medlemskap
2025

Hej på er!
Fiat 2.5 tdi 97 års mod.

Mvh Olle.
Vi hade vaccum i bränsletanken på vår husbil med fiatmotor,-bensinmotor visserligen- kanske inte spelar någon roll,det berodde på att avluftnings-slangen som går från påfyllningsröret o ner under bilen har en backventil där. Den backventilen hade slaggat igen pga. tektyl o annat. Vi tog bort den backventilen,sen fungerade avluftningen perfekt i alla temperaturer.

Anledningen till att den finns där,är att om bilen kör av vägen o hamnar upp o ned,så ska inte bränslet rinna ut genom avluftningen.
-Om det är så på era bilar vet jag inte säkert,men de kostar inget att kolla-

F

F.d. 5110

Guest

Börja inte att borra hål i tanklocket utan att veta att det är felet....

Alla personbilar med bensinmotor har sedan 1989 sluten tankventilation med ett kolfilter som tar upp de kolväten som tidigare släpptes ut ur tanken. Då får tanklocket inte läcka in/ut något.

Kan tänka mig att även moderna dieselbilar har sådana lagkrav på sig, så gör inget förhastat som senare visar sig vara fel...

I all välmening -- Lasse

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026

Jag har övertryck i min Dieseltank, men endast med lite kvar i tanken.
(01 Fiat Diesel)

Jag tror i ochförsig att man alltid har övertryck i tanken.
Men man märker det inte lika lätt om det finns mycket kvar i tanken = lite luft som skall ut.

Vid tom tank, är det ca 60-70 liter luft med x kpa övertryck som kommer ut, det märker man.

Inget onormalt skulle jag säga.

Om det vore vacuum, då skulle tanken sugas ihop.

F

F.d. 11654

Guest

Hej!
Om det skulle vara övertryck hur uppkommer det i.s.f?
Motorn suger ju i sig bränslet och vart efter tanken töms
vill den ju ersätta bränslet med luft, kan det inte komma
in någon luft bildas ju vacum mig veterligen.
Som i en dunk till en utombordare öppnar man inte luftskruven
på tanken stannar motorn efter en stund p.g.a att bränslet inte
orkar fram av vacumet som bildats.
Min tanke är att det skulle kunna bli likadant i dieseltanken, men den har
ju inte konstrat sig ännu. Jag får väl se vad som händer framöver, tanken
kanske blir mindre o mindre med tiden:twitcy:

Mvh Olle.

staffanulla

HBK Medlem
Kommun
Hammarö
HBK-Nr
6734
Medlemskap
2025

Om du har lite bränsle i tanken en varm sommardag så har du mycket luft i tanken och den luftmängden ökar med värmen, kan det vara problemet?

:yes:

F

F.d. 11654

Guest

Nej det är samma sak om det är -10 eller +20 grader, och
mängden bränsle spelar ingen roll det pyser i.a.f.

Mvh Olle.

F

F.d. 5458

Guest

Det är väl fullt normalt efter att man kört upp en hel tank att det pyser lite, varför bry sig om detta om bilen fungerar felfritt?? kör bara inget som helst ovanligt.

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Hej på er!
Fiat 2.5 tdi 97 års mod.
Mvh Olle.
Hej Olle, din iaktagelse är helt korrekt OCH normal, det skall vara så dvs undertryck i bränsletanken, baserat på bla lagkrav!

Pysandet av vacuum visar att bilens miljösystem fungerar som det ska, dvs bränsleångor släpps inte ut i det fria från bränsletanken inte ens vid tankning. Under min aktiva tid (Volvo) benämndes systemet Evap On Board, fler beteckn har funnits och finns!

Vad medför detta system; jo ngt lägre bränsleförbrukning = bränsleångor släpp inte ut i det fria, mm! Lagkrav som reglerar detta tillkom i början av 1990-talet och gäller sedan dess = dvs, pysandet är varken nytt eller fel! Vid byte av tanklock etc sätter man systemet ur funktion (!), dock inte troligt att ex bilbesiktningen kollar just detta!

Succesivt under åren har sedan "systemen kring detta, att ta hand om bränsleångor förfinats", ex genom att även drivmedelsstationernas pumpar intigrerats samordnats (bil/pump).

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Vi hade vaccum i bränsletanken på vår husbil med fiatmotor,-bensinmotor visserligen- kanske inte spelar någon roll,det berodde på att avluftnings-slangen som går från påfyllningsröret o ner under bilen har en backventil där. Den backventilen hade slaggat igen pga. tektyl o annat. Vi tog bort den backventilen,sen fungerade avluftningen perfekt i alla temperaturer.
Anledningen till att den finns där,är att om bilen kör av vägen o hamnar upp o ned,så ska inte bränslet rinna ut genom avluftningen.
-Om det är så på era bilar vet jag inte säkert,men de kostar inget att kolla-
Ventilen avser att tömma ut bränsle ur tanken om den skulle bli alltför upphettad i sol, etc (mkt sällsynt). Ventilen har två funktioner, dels skydda bränsletanken och dels ingå i "bilens miljösystem" = att inte släppa ut bränsleångor, ventilen skall finnas kvar med sin ursprungsfunktion!

Främst efter kvällstankning (överfyllt) och då bilen sedan stått i sol/värme påföljande morgon, då kan man ibland se att det droppar (ej ångor) diesel från motorn! Då vet man att det är denna ventil fungerar (som den ska). Ventilen får inte inte släppa ut luft = drivmedelsångor, då har man satt miljösystemet ur funktion (har fö inget med krocksituationer etc att göra)!

Toppen