• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2026 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

V I K T.....

  • Startad av Startad av F.d. 30354
  • Startdatum Startdatum
F

F.d. 30354

Guest
God Afton..Har en längre tid oroat mig för övervikt..(Överlast):twitcy:...Till min förvåning hade vi kilon tillgodo inför Midsommarhelgen..På Kontrollplatsen i Sala vägde vi in husbil med full tank...Cyklar.x3...2 barn...Packning...Mat...Kläder..Diverse onödig utrustning...3400 Kg....Jag är i chocktillstånd....Europaresan är räddad...Resan gick till Orsa men vädret var i kallaste laget....Trevlig Sommar
 
Sv: V I K T.....

Bara att gratulera. Själv fick jag en chock när jag kollade i samband med besiktningen..


/M
 
Sv: V I K T.....

För egen del gjorde jag en viktkontroll och vågen stannade på
3750 kg med full semesterpackning. 100 l vatten och nästan full tank.
Dessbättre har jag bilen uppvägd till 4250 kg, så jag har i alla fall god marginal.
 
Sv: V I K T.....

Kolla inte endast totalvikten utan även axeltrycket. Vår Carthago får väga 4.5ton, när vi har allt med oss är trycket på bakaxlen drygt 2400kg det får vara max 2400kg och totalvikten 4300 kg. Vi har 200kg tillgodo på totalvikten men kan ej utnyttja det. Värt att kolla vid en vågstation/Staffan
 
Sv: V I K T.....

Kolla inte endast totalvikten utan även axeltrycket. Vår Carthago får väga 4.5ton, när vi har allt med oss är trycket på bakaxlen drygt 2400kg det får vara max 2400kg och totalvikten 4300 kg. Vi har 200kg tillgodo på totalvikten men kan ej utnyttja det. Värt att kolla vid en vågstation/Staffan

Går lite i bytestankar och det va det här jag va rädd för. Dom intressanta bilarna är på 4,5t.
Det innebär att det sitter samma typ av axel som på min 4250kg bil alltså 2,4t.
Otroligt att marginalen är å liten på bakaxeln på en husbil.

Varför inte 3,0t på axeln?
 
Sv: V I K T.....

Hur verkar det om man hittar en bil men längre axelavstånd, förvisso är det samma vikt i bak men har man mindre överhäng blir väl det mindre "hävstångseffekt"?
 
Sv: V I K T.....

Visst så är det.
Men som det verkar nu med 4,5t bilar som även har vattentankar på runt 240liter så är man tillbaka på samma elände som en 3,5t bil som har för låg totalvikt.

Det här får man kolla lite mera på.
Alla med 4,5 t

Cartago chic e-line I 50
Niesman Arto 76 E
Frankia 740 gd
 
Sv: V I K T.....

Har en 3-axlad Hobby 75TL 2012 med totalvikt 5-ton, den lastar visserligen > 1 ton, men pass upp i alla fall, trots 3 axlar ... ;
¤ max axeltryck framaxel 1 = 2.100kg
¤ max axeltryck resp bakaxel = 1.500kg
Dvs summa av max axeltryck = 5.100kg

Vi (2 pers) har inte upplevt några problem med totalvikten, "maxlastad" med dricka, full sem-packn, etc har vi aldrig vägt mer än ca 4.600kg.

Vill man däremot utnyttja totalvikten upp till 5 ton, bör man passa sig eftersom marginalen för snedbelastning mellan framaxel resp boggiaxlarna bara uppgår till 100kg! Så exakt går det inte att lasta på "gehör", detta "ev problem" gäller alla 3-axl Fiat oavsett båbyggnadsmärke och problemet blir inte mindre om HB'n skulle vara helintegrerad
 
Sv: V I K T.....

Har en 3-axlad Hobby 75TL 2012 med totalvikt 5-ton, den lastar visserligen > 1 ton, men pass upp i alla fall, trots 3 axlar ... ;
Bra observation Relax! Modellen gäller troligen även för 3,5 t. som jag måste ta reda på lite mer om... Vi kommer att ha en hel del i det lilla garaget + kardandrift vilket ökar axeltrycket en del... Intressant och värt att ta reda på lite mer om vad som gäller för 3,5 tonare!
 
Sv: V I K T.....

Kolla inte endast totalvikten utan även axeltrycket. Vår Carthago får väga 4.5ton, när vi har allt med oss är trycket på bakaxlen drygt 2400kg det får vara max 2400kg och totalvikten 4300 kg. Vi har 200kg tillgodo på totalvikten men kan ej utnyttja det. Värt att kolla vid en vågstation/Staffan

Jag har kollat axelvikten och klarar med god marginal.

Med HB-hälsningar från V-Tuna.
 
Sv: V I K T.....

Har en 3-axlad Hobby 75TL 2012 med totalvikt 5-ton, den lastar visserligen > 1 ton, men pass upp i alla fall, trots 3 axlar ... ;
¤ max axeltryck framaxel 1 = 2.100kg
¤ max axeltryck resp bakaxel = 1.500kg
Dvs summa av max axeltryck = 5.100kg

Vi (2 pers) har inte upplevt några problem med totalvikten, "maxlastad" med dricka, full sem-packn, etc har vi aldrig vägt mer än ca 4.600kg.

Vill man däremot utnyttja totalvikten upp till 5 ton, bör man passa sig eftersom marginalen för snedbelastning mellan framaxel resp boggiaxlarna bara uppgår till 100kg! Så exakt går det inte att lasta på "gehör", detta "ev problem" gäller alla 3-axl Fiat oavsett båbyggnadsmärke och problemet blir inte mindre om HB'n skulle vara helintegrerad
Bra info som vanligt. Vi har samma chassi och får alltid problem med vikten på framaxeln. Med integrerad bil, 120l bränsletank, vattentanken fram och två litet överviktiga personer hamnar vi på 2300 fram. Har förstärkta fjädrar så bilen käns ok men vid en vägning av axlarna blir det ju problem. I sverige lär dock enligt utsago polisen inte väga bilen på det viset utan bara titta på totalvikten. Vi får hoppas så är fallet för frugan vill inte sitta i baksoffan:)
 
Tillbaka
Toppen