• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vårtvätt av husbilen

F

F.d. 54010

Guest
Har utan framgång letat efter en tvättplats i Stockholmsområdet där jag själv för hand kan tvätta bilen. Kom på ett lysande alternativ när jag surfade runt på Biltemas hemsida. På sidan presenterades en länspump på 450w och 8m3/h med 7m lyfthöjd. Jag har 220v/500w i bilen. Jag kör helt enkelt ner till en öde kaj kring Mälaren sänker ner pumpen och tvättar bilen helt på egen hand med sött bra vatten. Vad tror ni om idén?
 

Olle Ö

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
696
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
1028
Medlemskap
2024
Sv: Vårtvätt av husbilen

Har du kollat med något taxibolag som har färdtjänstsbussar.
Att tvätta i Mälaren gör dig troligen impopulär.
 

HusbilsBjörk

HBK Medlem
Inlägg
465
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
466
Medlemskap
2024
Sv: Vårtvätt av husbilen

Hej
Jag passade på att tvätta av nya husbilen hemma på uppfarten idag, solsken och 5-6 PLUS grader i luften
mvh HusbilsBjörk
 

Publikanen

HBK Medlem
Inlägg
142
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
6066
Medlemskap
2024
Sv: Vårtvätt av husbilen

Vi köpte vår husbil i Vinslöv, denna firma erbjuder sina kunder att använda deras tvättplattor med oljeavskiljare. Kostnad; endast 100 kronor. Plattorna är utomhus och kan användas så snart frosten är över.

Med vänlig hälsning.

Publikanen.
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Vårtvätt av husbilen

Hej Orbiter,
alternativet med tvätt vid Mälaren med egen pump blir inte särskilt populärt. Om du kollar lite extra så kommer du att upptäcka att antalet skyltar ökar med info om att Mälaren tillhör ett vattenskyddsområde.
Tycker att du istället ska kolla in på Caravanklubbens hemsida. Gå in på Stockholmssektionens avsnitt. Där finns en förteckning Husbilstvätt över flera husbilstvättar i Stockholm.
V-backen :wink:
 
F

F.d. 29908

Guest
Sv: Vårtvätt av husbilen

Tack och lov finns det en riktig kedja med bensinmackar i Sverige, som har GDS hallar OKQ8. I Umeå (Carslid) så är hallen så rymlig att man ledigt får in en husbil, så när det blir dags att ta fram våran blir det en kväll på tvätthallen. Tankar och gör allt på OKQ8, även om dom är lite dyrare på drivmedel, bara av den enkla anledningen att dom är en riktig mack.
 

Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
502
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
113
Medlemskap
2024
Sv: Vårtvätt av husbilen

OKQ8 vid Globen har en tvätthall där möjlighet finns för höga bilar att tvättas i den s k "gör det själv hallen". Man kan även låna stege! Jag har tvättat ett flertal gånger. Toppen.
Elisabeth
 
F

F.d. 54010

Guest
Sv: Vårtvätt av husbilen

Hej alla, Tack för era positiva och konstruktiva alternativa lösningsförslag. Jag håller med det är kanske inte världens bästa idé att självtvätta med mälarvatten. Jag lägger ner projektet och letar istället vidare på era tips efter ett mer seröst tvättalternativ.

// Orbiter
 

Hans Danderyd

FD HBK Medlem
Inlägg
120
Kommun
Danderyd
HBK-Nr
3003
Medlemskap
2021
Sv: Vårtvätt av husbilen

Hej!

När jag inte tvätta bilen på landet tar jag och åker till självtvätten vid JET macken som ligger intill Solvalla avfarten. Tyvärr är höjden begränsad till drygt 3 m så parabolen tar i. Fixar det genom att ta bilen i två etapper. Kör först in och backar sedan in. Brukar kosta poletter för 120 kr och då är bilen vältvättad. Dock ej taket.
En liknande anläggning finns vid JET macken i Fittja. Finns nog fler i Stockholmsområdet.

Hälsningar
Hans
 

Birglas

HBK Medlem
Inlägg
2.246
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
1672
Medlemskap
2024
Sv: Vårtvätt av husbilen

Tack för tipset om OK vid Globen Elisabeth. Var där idag på fm. Jättebra. Nära till vår bostad på Söder. Tidigare har vi farit till Skvaltans väg i Nacka. Nu är bilen vit igen efter turen till Grövelsjön.

Hälsar Birgitta och Lars-Åke
 
G

Göran & Carola

Guest
Sv: Vårtvätt av husbilen

Tack och lov finns det en riktig kedja med bensinmackar i Sverige, som har GDS hallar OKQ8. I Umeå (Carslid) så är hallen så rymlig att man ledigt får in en husbil, så när det blir dags att ta fram våran blir det en kväll på tvätthallen. Tankar och gör allt på OKQ8, även om dom är lite dyrare på drivmedel, bara av den enkla anledningen att dom är en riktig mack.


Jag brukar tvätta på OKQ8 Parkvägen, som har 2st extra stora hallar för lastbilar, med högre portar. Har med mig en aluminium trappstege, och det fungerar jättebra.

Mvh / Göran
 
Toppen