• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

våra husdjur

F

F.d. 3705

Guest
Sv: våra husdjur

Jag förstår att ni som åker med djur tycker att det kanske är bra iom att det blir enklare.
Men jag tycker att det är fullkomligt idiotiskt att ta bort det här kravet.
 

Faran

HBK Medlem
Inlägg
163
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6353
Medlemskap
2024
Sv: våra husdjur

Självklart maskar vi av dom även utan tvång! Vi är ju rädda om våra medmänniskor. Sedan masken bekräftats i Sverige avmaskar jag mina hundar var åttonde vecka. Vi är ute i skogen varje dag och vad dom stoppar i sig där vet man aldrig:wideeyed:
 
B

Byggare Bob

Guest
Sv: våra husdjur

Självklart maskar vi av dom även utan tvång! Vi är ju rädda om våra medmänniskor. Sedan masken bekräftats i Sverige avmaskar jag mina hundar var åttonde vecka. Vi är ute i skogen varje dag och vad dom stoppar i sig där vet man aldrig:wideeyed:
Visst, jag håller med dig i att vi skall vara försiktiga. Inte bara om våra medmänniskor utan också självklart våra hundar.

Att ge en dos avmaskningsmedel var åttonde vecka tycker jag verkar överdrivet.

Du skriver att man vet inte vad hunden får i sig när den är ute i skog och mark och det skulle i så fall betyda att man borde avmaska efter varje besök i skog och mark eftersom man inte känner till inkubationstiderna för de olika parasiterna?

Ställer mig lite tveksam till detta. Frågan som jag ställer mig är hur hunden reagerar på denna ständiga avmaskning. Inte kan det enbart vara positivt att var åttonde vecka bli iproppad ett gift, eller hur?

Det är ju inte bara detta gift som drabbar våra hundar. De flesta får också någon ytterligare form av gift, i form av droppar eller halsband för att slippa drabbas av borelia eller ännu värre Erlischia. Det sistnämnda är verkligen obehagligt.

Men det hela är ju en fråga om avvägning, hundens hälsa/ohälsa och vår egen risk att bli smittade av någon otrevlig parasit.

Önskar man kunde få ett klargörande i denna fråga från vederhäftigt håll och inte bara från allmänna tyckare.
 
F

F.d. 55481

Guest
Sv: våra husdjur

Ang. fästingsmedel, finns ett ekologist mycket väl fungerande pulver att ge till hund o katt på Lifebutikerna, det heter Fixodida.
 

Faran

HBK Medlem
Inlägg
163
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6353
Medlemskap
2024
Sv: våra husdjur

Kolla jordbruksverkets sida, eller svenska brukshundsklubbens. Det har gått ut information från jordbruksverket till alla brukshundsklubbar vad som skall informeras om vid tävlingar.

Avmaskning hund och katt
Vad du kan göra för att din hund inte ska smittas
Om du håller din hund så att den aldrig kan äta en sork eller mus kan den inte bli smittad
Om din hund har fått springa lös i skogen eller vistats obevakad där den kan ha ätit en sork eller mus kan den ha blivit smittad. Du kan göra följande för att minska smittrisken: hantera träcken som att den är smittsam och lägg den i kärl för brännbart avfall före avmaskning och tre dagar efter avmaskning, och tvätta händerna. Hunden kan schamponeras en gång för att äggen som kan finnas i pälsen ska försvinna. Därmed bedöms hunden ha blivit vara smittfri. Avmaskningen bidrar också till att smittan inte kan spridas vidare i landet om du reser ut med hunden ur det smittade området.
En hund som regelbundet får vistas lös i markerna kan ständigt smittas. För att hindra att den blir smittförande kan den avmaskas kontinuerligt var fjärde vecka. Det medför att det aldrig hinner bildas ägg även om hunden blir återinfekterad. Vidare kan träcken hanteras som ovan och hunden kan tvättas för att eventuella ägg i pälsen ska försvinna.
Avmaskningsmedel med praziquantel (kan också stavas prasikvantel) kan du köpa receptfritt på apotek. Också epsiprantel, som finns att köpa utomlands är verksamt, men andra preparat fungerar inte. Använd ett avmaskningsmedel som bara verkar mot dvärgbandmask istället för kombipreparat som också är verksamt mot andra maskar. Det är extra viktigt vid upprepad avmaskning. Mer information om avmaskningskravet hittar du till höger.
Vad du kan göra för att din katt inte ska smittas
Katter är dåliga på att producera smittsamma ägg och bedöms utgöra en mycket låg smittrisk. Du som har en katt som jagar gnagare och har nära kontakt med den kan följa de råd som beskrivs för hundägare ovan om du vill vara extra säker.

När det gäller dvärgbandmasken är avmaskningen för människornas skydd.
Min veterinär avmaskar sina med bredspektra var sjätte vecka sedan flera år tillbaka ( dom seglar o besöker Koster ibland, hjärtmask) och menar att vi har så många avmaskningsmedel i Sverige att risken för att masken blir resistent är minimal.
Långt men korrekt.
 
T

Teddi

Guest
Sv: våra husdjur

hej birgitta,,,ja e livrädd för maskarna som växer:) i träd,,
men de grejar du o jag,,

glöm inte sågen:) hoppas få träffa er nån annan gång,,teddi,,
 
F

F.d. 3705

Guest
Sv: våra husdjur

Man ska givetvis inte avmaska var åttonde vacka!!!!!!
Maskmedel är starka preparat och använder man dom för ofta så blir masken resistent!!!


Det jag menar är att dvärgbandmasken var vi i Sverige förskonade ifrån tills dom släppte på gränserna, nu har den kommit tillbaka och då ska vi skippa avmaskningen med??? Det förstår jag inte.
 
F

F.d. 3705

Guest
Sv: våra husdjur

Kolla jordbruksverkets sida, eller svenska brukshundsklubbens. Det har gått ut information från jordbruksverket till alla brukshundsklubbar vad som skall informeras om vid tävlingar.

Avmaskning hund och katt
Vad du kan göra för att din hund inte ska smittas
Om du håller din hund så att den aldrig kan äta en sork eller mus kan den inte bli smittad
Om din hund har fått springa lös i skogen eller vistats obevakad där den kan ha ätit en sork eller mus kan den ha blivit smittad. Du kan göra följande för att minska smittrisken: hantera träcken som att den är smittsam och lägg den i kärl för brännbart avfall före avmaskning och tre dagar efter avmaskning, och tvätta händerna. Hunden kan schamponeras en gång för att äggen som kan finnas i pälsen ska försvinna. Därmed bedöms hunden ha blivit vara smittfri. Avmaskningen bidrar också till att smittan inte kan spridas vidare i landet om du reser ut med hunden ur det smittade området.
En hund som regelbundet får vistas lös i markerna kan ständigt smittas. För att hindra att den blir smittförande kan den avmaskas kontinuerligt var fjärde vecka. Det medför att det aldrig hinner bildas ägg även om hunden blir återinfekterad. Vidare kan träcken hanteras som ovan och hunden kan tvättas för att eventuella ägg i pälsen ska försvinna.
Avmaskningsmedel med praziquantel (kan också stavas prasikvantel) kan du köpa receptfritt på apotek. Också epsiprantel, som finns att köpa utomlands är verksamt, men andra preparat fungerar inte. Använd ett avmaskningsmedel som bara verkar mot dvärgbandmask istället för kombipreparat som också är verksamt mot andra maskar. Det är extra viktigt vid upprepad avmaskning. Mer information om avmaskningskravet hittar du till höger.
Vad du kan göra för att din katt inte ska smittas
Katter är dåliga på att producera smittsamma ägg och bedöms utgöra en mycket låg smittrisk. Du som har en katt som jagar gnagare och har nära kontakt med den kan följa de råd som beskrivs för hundägare ovan om du vill vara extra säker.

När det gäller dvärgbandmasken är avmaskningen för människornas skydd.
Min veterinär avmaskar sina med bredspektra var sjätte vecka sedan flera år tillbaka ( dom seglar o besöker Koster ibland, hjärtmask) och menar att vi har så många avmaskningsmedel i Sverige att risken för att masken blir resistent är minimal.
Långt men korrekt.

Jag undrar hur du underbygger det sista stycket om att det finns så många avmaskningsmedel att risken för resistens är minimal?
Det finns en del sorters maskmedel, absolut, men i flertalet av dom är det verksamma ämnet detsamma. Axilur och Flubenol tex. Samma sak i olika form.
Jag har erfarenhet av både häst, hund och katt som blivit riktigt sjuka pga av resistenta inälvsparasiter.
Jag har sett hästar som fallit ihop och dött för att masken varit resistent och bara ökat i mängd så till den grad att den stoppat upp i blodkärl med hjärtstopp som följd eller blockerat tarmen med svår tarmvred som följd. Nu är det ju inte samma mask när det gäller häst, men resistensen är densamma.
Det finns omfattande studier om just resistens till följd av överanvändande av maskmedel.
 

Faran

HBK Medlem
Inlägg
163
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6353
Medlemskap
2024
Sv: våra husdjur

Du behöver ju inte bry dig om sista tillägget om du inte vill, läs det övriga som är Jordbruksverkets. Dom rekommenderar 4 veckors intervall vid avmaskning !

Vem ska man tro på, tro på , tro på:music-icon::music-icon::music-icon:

Jag tror på jordbruksverket:yes: Avmaskar nu var 4:e vecka:swoon:
 

Lovisa

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: våra husdjur

Det jag menar är att dvärgbandmasken var vi i Sverige förskonade ifrån tills dom släppte på gränserna, nu har den kommit tillbaka och då ska vi skippa avmaskningen med??? Det förstår jag inte.


Man slipper egentligen leta upp en veterinär som gör en stämpel i passet. Och som bevittnar när hunden sväljer avmaskningspillret. Man slipper också den extra utgiften.

Vill man avmaska i anslutning med att utlandssemestern tar slut så är det ju ingenting som hindrar att man gör det ändå.

L
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.677
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: våra husdjur

Här finns en del information om avmaskning.

Välkommen till www.avmaska.se

En hund som inte springer lös i skogen och käkar döda smådjur och
andra kadaver behöver i princip aldrig avmaskas.

När man kommer hem ifrån utlandet är det bra att avmaska från
hundens dvärgbandmask för att vara på den säkra sidan.

Eva
 
T

Teddi

Guest
Sv: våra husdjur

hej,,hur många har hört talas om pinjemasken,,finns inget medel mot denna,, en mycke farlig krabat,,

fick tips av en annan förtjusande:D medlem,,

sök den på nätet,, spanienresenärer i första hand tror jag,,

ja har nyss läst själv,,,absolut nåt man skall tänka på,,

ushalimeja,,,teddi,,


de finns tre träffar på leta.se. titta på allihopa,,de finns en bild på ett inlägg som blir väldigt betydelsefullt för den som åker till spanien,,ja e själv en ,,,
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen