• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Våra hundar

H

hianders

Guest
Sv: Våra hundar

Jag vet att man blir så frustrerad när man ser att de inte vill äta!! Man försöker att locka med en det ena än det andra!! När vi nu senast hade lite matvägran hos 14-åringen så började jag pytsa i lite rapsolja och lite a-fil i hörnet av skålen. De får också i fodret lite Cesar för smakens skull. Nu lämnas det inte något.

När de var yngre fick vi rådet att låta de vara utan mat om de inte ville äta, tids nog så passar maten!

Hundar vill kanske också ha lite variation i maten, jag vet inte men misstänker det.

matte hianders/Inger
 
Senast redigerad av en moderator:

Roddan

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
12159
Medlemskap
2024
Sv: Våra hundar

Nu efter tre dagar gav vi dem pannkakor det åt dom med vist motstånd.
Roddan
 
F

F.d. 52909

Guest
Sv: Våra hundar

Hej...vi har en rolig jycke som får för sig att inte äta på ett par tre dagar o sen en äta s.k.a normalt i nån vecka eller två. Proceduren upprepas någårlunda likartat o i början var vi också lite fundersamma varför ...men eftersom hon inte riktigt kan förklara för oss varför hon beter sig så har vi accepterat detta lite udda betende.

Hon är nu lite drygt 9 år o fortfarande ytterst välmående, pigg som en mört...o vi säger väl som vi sagt med våra barn, hon äter när hon blir hungrig så länge hon inte ser ut o må dåligt utav detta.
 

Bilagor

  • oioiojiuj 034.jpg
    oioiojiuj 034.jpg
    1 MB · Visningar: 3

Roddan

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
12159
Medlemskap
2024
Sv: Våra hundar

Oftast är det efter dom löpt. den ena är 13 år den andra är 3.5 år.
en liten blandis och en berner.
Roddan
 

Solkullen

HBK Medlem
Inlägg
109
Kommun
Mellerud
HBK-Nr
162
Medlemskap
2024
Sv: Våra hundar

Prova med att avmaska jyckarna, kanske har dom ätit kattskit eller annat elände!
Mvh
Mimmi, nyligen avmaskad.
 
F

F.d. 10354

Guest
Sv: Våra hundar

Jag har fått lära mig att alla hund
djur fr.urminnes tider äter i omgången beroende på mat-tillgång.Att det bara är normalt att dom ibland äter massor o ibland inte vill ha mat på flera dgr.Jag tror att håller man bara koll på att dom verkar friska o glada så kan dom vara utan mat några dgr utan problem.Skulle det däremot dra ut på lång tid så är ett bra tips att ge dom köttbuljong.Det brukar alla vovvar älska.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.710
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Våra hundar

Hej
Hunden är av naturen en så kallad 4-dags ätare (undantag kan finnas bland enstaka allt för domestiserade raser).
Det innbär att det är naturligt för hunden som rovdjur att inte äta varje dag. I naturligt tillstånd äter den i snitt var fjärde dygn och då i stora mänger om den får möjlighet till det.
Våra hundar är byggda på samma sätt och eftersom vi normalt utfodrar dem varje dag så måste vi "ransonera" portionerna i förhållande till den mängd som hunden rör sig, får den fri tillgång kan den mycket väl sätta i sig mat för flera dagar på en gång.

Hunden kan även lätt bli en verklig finsmakare och då testar de sina ägare genom att vänta för att "finrätterna" skall komma fram.

Är hunden i övrigt frisk så kan ni utan problem låta den matvägra i fyra dygn, oftast börjar de äta efter andra eller tredje dygnet.
Äter den inte på femte dygnet så kan det vara läge att rådfråga veterinär.

/Stig
 
F

F.d. 5332

Guest
Sv: Våra hundar

Det är inte helt ovanligt att hundar får magkatarr, då skriker o skramlar det i magarna, och då vill de inte äta för det, man kan då ge en klick smör direkt i munnen innan man serverar maten, vilket alltid fungerar på mina hundar samt ge små portioner kanske en 3-4 ggr på dagen samt att ge sista målet lite senare så det inte blir så långt till frukostmålet.
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Våra hundar

Vår Jack Russel har också en period på några dagar utan matlust efter löpet. Även vår grannes hund är likadan. Enligt veterinären är det vanligt att hundar inte äter efter löpningen.
 
F

F.d. 17941

Guest
Sv: Våra hundar

Vår hane får spader, när grannhundarnas tikar löper, då gäller inte de vanliga mattiderna, nej då gäller det att se så inbjudande ut som möjligt , ( temporär bantning ) och att höras !
Totte04
 
Toppen