• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vår hund är rädd att åka husbil

AnnMari & Affe

HBK Medlem
Inlägg
72
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1698
Medlemskap
2024
Hej!
Vi har köpt en Burstner Elegance i710g som vi är jättenöjda med. Men vi har två st Norfolkterrier varav vår minsta på 1,5 år är livrädd att åka husbil. Har försökt med att ha henne i kattbur för att hon ska få lite trygghet och en större hundbur med galler, men hon bara hyperventilerar skakar och stressar upp sig själv jättemycket. Hon blir lite lugnare om man har henne i knät men det är ju ohållbart att sitta så om man åker lite längre turer. Så fort vi stannar bilen blir hon lugn igen, och det är inga problem när bilen är stilla, men så fort vi startar är det färdigt igen. Vår andra hund är det inga som helst problem med. Finns det ngn som varit med om ngt liknande som har ngt bra tips om hur vi kan göra för att hon ska må lite bättre.
:dog: Ann-Mari
 

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: Vår hund är rädd att åka husbil

Om hon inte vänjer sig när hon sitter i knä så kanske kan de lugnande tabletterna som veterinärerna säljer vara ett alternativ.
/Nisse
 

Kingen

HBK Medlem
Inlägg
4.289
Kommun
Färgelanda
HBK-Nr
2
Medlemskap
2024
Sv: Vår hund är rädd att åka husbil

Hej

Känner igen ert problem.
Vi hade med vår hund sen han var valp och det var samma problem direkt när jag startade husbilen.
Efter 3 år så stod vi inte ut med att se honom (som vi tyckte) lida, så vi gav bort honom till en familj på landet.
Där har han det bra nu. Han var aldrig direkt lugn i personbil heller.

Har tyvärr inga tips att ge er, vi försökte med allt som vi kom på.

Han var lite lugnare när han fick ligga framför passagerarstolen under Berit ben.
Hunden var en blandras Schäfer/Belgisk vallhund, hur go som helst när vi inte åkte husbil.

Hoppas att det löser sig för er, Jag/Vi lider med er och hunden
 

Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
393
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023
Sv: Vår hund är rädd att åka husbil

Vi har en Cocker som älskar att åka husbil. Vår dotters Cocker som bor hos
oss ibland är inte lika förtjust.
Första resan mot Stockholm var hon klart stressad. Kunde inte koppla av.

Till nästa resa tog vi med en hundsäng som är mjuk, med stomme av
skummgummi och således lite formbar.
Vi placerade sängen på golvet mellan förar- och passagerarsätet. Då kunde
hon lättare koppla av och numera är det inget problem längre.

Hundsängen ger stöd åt alla håll och hon känner det som sin plats. Vi finns
ju nära också och kan lugna henne om hon blir orolig.

Jag tror också att det hjälper att vänja hunden vid bilen genom att åka på
stora vägar utan så mycket svängar och ojämnheter i början.

Hoppas ni lyckas komma tillrätta med era problem så alla kan ha glädje
av husbilen.
 
F

F.d. 7282

Guest
Sv: Vår hund är rädd att åka husbil

Att ömka för hunden i denna situation genom att klappa och försöka lungna hunden kommer bara att förvärra det hela.
Hunden måste uppleva bilturen som något positivt, träning med korta turer
( man kan börja åka 50met och sedan öka på efterhand )och mycket belöning efteråt och mycket tålamod från hundägaren kan hjälpa.

Gå en lång promenad innan träningen börjar så hunden har gjort av med energi,och låt träningen inte hålla på för länge.

Ta kontakt med den lokala brukshundsklubben dom brukar ha mycket kunskap, eller så finns det ett antal böcker på biblioteket att låna.

Lycka till // Pär
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Vår hund är rädd att åka husbil

Har ni provat med lite sysselsättning - typ goda tuggben, etc.
Vi brukar alltid ha något extra gott när vi är ute o kör med vargarna.
ds
 

Benny & Marie

HBK Medlem
Inlägg
228
Kommun
Finspång
HBK-Nr
871
Medlemskap
2024
Sv: Vår hund är rädd att åka husbil

Hej vi har en dalmatin när vi började åka med honom så var han rädd när han inte viste var han skulle vara .När vi hadde fixat hansplats som han ska vara så blev han lungn hundar ska ju inte vara lösa i husbilen se bild då viste han att han skulle vara där under tiden vi körde husbilen det är under bädden i våningssängen som vi har fixat en hundbur :)
 

Bilagor

  • DSC04714.JPG
    DSC04714.JPG
    435,1 KB · Visningar: 20
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Vår hund är rädd att åka husbil

Håller helt med Pär & Marianne, att dalta och trösta hunden är inget bra. Det förstärker hundens känsla att hon har orsak att bli rädd.

Jag kan också rekommendera hundprogrammet på TV4 plus, "Mannen som talar med hundar". Bästa hundprogram jag sett!
Det har hjälpt oss mycket med vår tik.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Vår hund är rädd att åka husbil

Kan ni inte träna lite med hunden och låta den vara lös lite i husbilen och börja med att starta motorn och köra bara lite fram i cykel fart ?

Alternativt om man kan göra en liten låda som dom kan sitta på och titta ut , kan ju bara tänka på hur trevlig resan skulle bli om jag blev instängd i en bur på golvet , nä men bara en sådan sak att man ser ut kan nog göra en del .
 

Pirkko & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
228
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
415
Medlemskap
2024
Sv: Vår hund är rädd att åka husbil

Vår Sibelius var skräckslagen för att åka bil. Han dreglade så han var blöt, flämtade och skakade, så vi var inte säkra på att det skulle gå att ha med honom i bilen.

Vi började med att sätta oss i bilen och lekte och busade eller så satt vi bara där och läste tidningen, utan att åka nånstans.
Ibland gick Sibelius och jag och åt min frukost i bilen och det gillade han! Detta höll vi på med tills han slappnade av.
Nästa steg åkte vi några 100 m, gick ur bilen och lekte och busade en stund. Sen hem igen!
Detta höll vi på med under några månader och sen har det bara blivit bättre och bättre!
Numera hoppar han in själv. Han har lärt sig att det leder alltid till något kul om han åker med! :)
Lugnast är han när han åker i bur. Lös är han på sin vakt och lite rastlös!

Det viktiga är att man inte tröstar och ömkar, för då blir det bara värre!

Vi tycker att det var värt allt besvär och nu har vi verkligen fått lön för mödan!
Lycka till med er hund! // Pirkko
 
Senast ändrad:

lillian och reidar

HBK Medlem
Inlägg
831
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024
Sv: Vår hund är rädd att åka husbil

Hej på er
Jag har själv en liten tik som alltid varit rädd för bilåkandet.
Men nu är hon lugn som en filebunke
Prova med att låta hunden vara lös i bilen när ni står hemma som ledare för hunden går ni in och ut i bilen men ha endast den rädda hunden med er Tänk på belöning biten.Det kan ta tid men det löser sig
Ha buren öppen stäng buren starta bilen korta stunder,Jag tror att ni oavsikligt överför er oro till hunden för vad som komma skall
 
F

F.d. 55293

Guest
Sv: Vår hund är rädd att åka husbil

Hej!
Vi har våran hund i en skumgummi säng i bodelens säte. Hon har sele på sig som vi med kabinhake kopplat till säkerhetsbältet. Hon kan sitta eller ligga o ser bra ut genom fönstret. Umgås mycket med hunden i bilen när den är stilla, både gos o lek. Försök att vara avslappnade när ni kör med bilen. Er oro för lilla hunden kan oxå spegla sig till henne.
Lycka till Sunesson
 
F

F.d. 53498

Guest
Sv: Vår hund är rädd att åka husbil

Vår Melvin älskar husbilen.

När vi skall iväg plockar han själv in sin leksaker i bilen. När vi hade en halvintregerad bil var allting problemfritt. Nu har vi en helintregerad och vi kan inte köra fortare än 90. Då beter han sig som ni beskriver. Om det är nya ljud eller om det är syintrycken genom den stora frontrutan som blir för häftiga vet vi inte.

Vi har tagit konsekvensen av detta och kommer att åka bredvid motorvägarna och hålla farter under 90. Då blir faktiskt det mesta bra. Jag som kör hinner se en del av det vackra landskapet och den fina miljön. Dessutom drar bilen dryga decilitern mindre per mil, bara vinster alltså. Melvin väljer alltid att sitta knät, det har han gjort i de 4700 mil vi ägt husbil. Han kommer säkert fortsätta med det. Hustru tycker det är en liten uppoffring för alla den glädje och kärlek Melvin ger oss.

Jag tjatar på hustru att hon skall köra så jag får ta mitt ansvar för Melvin, och kanske kanske nu har hon i alla fall provkört några mil och tyckte att det inte var så svårt....
Kom från ämnet, ursäkta
 

aukja

HBK Medlem
Inlägg
167
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1870
Medlemskap
2024
Sv: Vår hund är rädd att åka husbil

Hej!
Vår Kasper-12 år gammal Springer Spaniel- älskar husbilen. När vi ska packa har han bråttom ut i bilen och ligger där tills det blir klart.
Vi tror han ser hela bilen som en koja.
När vi åker så har vi placerat två brädbitar ca 120x40 cm, som medföljde bilen om man skulle göra en barnbädd mellan de två långbäddarna, omedelbart bakom förar- och passagerarstolen. De går om lott och blir 40 cm höga och kilas fast vid sidorna.
Han ligger då för det mesta under bordet tillsammans med några leksaker och 2 ulligullbitar och kan då få stöd mot brädorna och bädda med ulligullet.Det blir som en koja i kojan!
Sover hela tiden vi åker men kan ändra läge. Har någon gång hoppat över brädorna under färd tex när husse lite obetänksamt åt en glass under färd! Det var omöjligt att motstå. Kan då inte vända tillbaka (han är stor!) så det blir bara att köra åt sidan och baxa honom rätt igen.
När vi ställt oss för natten tar vi bara bort skivorna.
Skall vi gå på lokal ligger han snällt i bilen och sover för det mesta. Ibland är han nyfiken och sitter i framstolarna och tittar ut.
Vi har funderat på säkerhetssele och koppling till bilbältet men tycker att det fungerar bra enl ovan och blir lite "friare" för honom.
Detta är första säsongen med husbil och det är väldigt skönt att det fungerar med hunden.

Lennart o Frances
AUKJA
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Vår hund är rädd att åka husbil

Vår Saga gillar inte att åka bil - i personbilen får vi lyfta in henne i buren. När hon väl är där accepterar hon och lägger sig.

I husbilen går det bättre. Hon gillar fortfarande inte det men vi kan locka henne att gå in själv. När vi kör ligger hon i dinetten på sätet bakom förarstolarna (ryggstöd ger skydd i färdriktningen).
:dog:
 
F

F.d. 50079

Guest
Sv: Vår hund är rädd att åka husbil

Har du provat med hundbälte då kan hunden röra sig lite, vända sig, sitta och stå?

Vi har två i bälte på sätena i bodelen.:spinny:
 
F

F.d. 50079

Guest
Sv: Vår hund är rädd att åka husbil

Med bälte på hoppas jag då?:spinny:
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Vår hund är rädd att åka husbil

En variant skulle kunna vara att göra husbilsbesöket till en trevlig upplevelse i form av "godis". Under den första tiden av träningen gäller bara "in för att få godis och ut". Att starta motor eller försöka köra iväg meddetsamma är nog att göra hunden bilrädd för lång tid framåt. Först när hunden själv går in och ut utan krav på godis är det läge att starta motorn, men utgången skall vara öppen ifall att. Visst tar det tid, men så är det nog tyvärr alltid om man vill nå framgång när det finns viss rädsla hos hunden från början.

Felet man gör är kanske att man tar för givet att hunden kommer att gilla åka bil.
 

Torestorp

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Enköping
HBK-Nr
9067
Medlemskap
2024
Sv: Vår hund är rädd att åka husbil

Vi har liknande problem med vår ena hund medan den andra lägger sig snällt och sover. Det som fungerat bäst, bortsett från knävarianten som blir ohållbar vid längre körningar, är att vi skaffat en liten mjukiskorg som vi lagt på golvet vid "passarskerarfötterna" med en liten flit som man kan bädda in hunden med. Då har man möjlighet att "klappa" den lite med föttera under resan alt att den får ligga på en fot. Lycka till med ditt problem.
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Vår hund är rädd att åka husbil

Hundar är smarta: Om jag fjantar mig så kan jag få husse o matte att göra precis dom jag vill.

/M
 
Toppen