F
F.d. 59955
Guest
Att köpa husbil
För oss blev detta ämne akut, utan att egentligen vara akut. Det beror mestadels på mig då mitt DNA innehåller en knepig mix av bokstäver. Någon diagnos har jag aldrig brytt mig om att få, men att dessa funnits genom livet är klart som korvspad. För mig handlar det om att jag ALLTID blir överdrivet fokuserad att lära mig det nya ämnet och då till överdrift. Dock behövs en viktig ingrediens för att jag ska kunna lära mig, INTRESSE & SYFTE. Att förkovra mig i ointressanta saker är för mig slöseri av tid. Dels för avsaknad av nytta, men mestadels för att ingenting fastnar i skallen i motsats till saker jag intresserar mig för. Denna personlighet gjorde att mitt liv som student gick lite i vågor. Jag blev så småningom civilekonom, men hade ett rent helvette med ointressanta ämnen, medans de intressanta klarades utan att öppna en bok. Innan storyn dras igång så skriver jag detta ut mitt perspektiv och förhoppningsvis hjälper det någon att spara tid vid sitt första husbilsköp.
Hur började det?
I början av Juli 2019 började vår (min fru och jag) jakt på en vettig husbil. Även om kunskapen för snart två månader sedan var rätt usel, så fanns tre krav. 3 liters motor, farthållare och vettigt garage. Motorn ett krav eftersom jag kan motorer sedan hela livet och vet skillnad på 3 liter och 2,3 liter. Oavsett vad alla återförsäljare säger så kommer en 2,3 liters motor ALDRIG att kunna mäta sig med en 3 liters motor. Effektmässigt visst! Slitagemässigt njet! Återkommer till motorn senare. Garaget ett krav eftersom jag trots åldern har svårt att släppa enduron. Inga krav på att få in hojen, men väl de kladdiga kläderna efter en lerig tävling. Farthållare sitter i alla moderna husbilar så denna punkt blev aldrig ett problem.
Ju mer jag läste, desto högre blev kraven. I början jagade jag träfria märken, men insåg snabbt att det inte är träet som är problemen, utan hur respektive tillverkare sammanfogar grejerna. Därför släppte jag det ämnet och började istället söka efter information rent allmänt om olika märken. Som ni vet så blev svaren fler än nyanser i en regnbåge. Det första vi gjorde var att åka runt till alla återförsäljare inom en 15 mils radie. För oss blev det 7-8 stycken butiker plus Nolia-mässan som detta år gick av stapeln i Umeå. Vi gick ut och in i både äldre och nya bilar. Inte för att köpa någon, utan för att få ett hum om hur inredningar ser ut i en husbil. Snabbt tillkom ett krav, långbäddar. Inte för att vi har något emot att sova bredvid varandra, men vi är trots allt 50 år så det mest hysteriska hormonöverskottet är över för länge sedan. Bekvämlighet fick alltså gå före närhet i detta fall.
Vid samtliga besök hos återförsäljare ställde jag frågor, samtidigt som jag läste på om husbilar 5-6 timmar varje dag. Ramlade jag över ett ämne som tex för och nackdelar med långbäddar, queenbädd, tvärgående etc, så läste jag mig klar om det ämnet på kvällen för att sedan nästa dag ta itu med en ny fråga. Detsamma gällde värmesystem, AC, lastvikter, enkelaxel eller boggie, framhjulsdrift/bakhjulsdrift, integrerad/halvintegrerad etc etc. Det jag kom fram till redan efter första veckan är att återförsäljare ljuger och att de är väldigt okunniga. Först och främst så är deras syfte att sälja, men då man sålt husbilar i +20 år och står och ljuger rakt ut för att låta kunnig? Jag önskar att det bara gällde en, men det gällde nästan ALLA. Jag vill inte halshugga allihop, för ett par av dem var ärliga och sa att ”jag säljer bara och kan inget om det tekniska”. De svaren gillade jag, för då kunde jag inrikta mig på andra frågor än de tekniska till dem. Nu pratade vi i huvudsak med säljare, förutom på en firma där jag fick chansen att prata med en tekniker. Det besöket blev det bästa då han inte lirkade och slätade över. Kort och gott var teknikerns svar så här. Husvagnar och husbilar borde inte få säljas för de är rakt igenom ett hastverk med idel genvägar för att nå låg vikt och låga tillverkningskostnader. Detta gällde enligt honom ALLA inklusive Concorde, Morelo och andra premiummärken. Dock sa han med glimten i ögat att ”DET FÅR MAN TA” eftersom husbilslivet/husvagnslivet är jäkligt trevligt och omöjligt att uppnå utan att köpa en av dessa skitbyggen. Han hade förövrigt skruvat i över 20 år i dessa farkoster, så för honom fick jag förtroende.
Vilka blev våra frågor innan vi till slut köpte en husbil?
Jag väljer bara att ta upp de tekniska frågor vi undrade över. Inredning och olika lösningar är en smaksak och där är åsikterna lika många som det finns människor.
Motor: Som sagts ovan så var ett krav 3,0. Man kan få ungefär liknande motorkaraktär på en mindre motor, men det kommer alltid att få följden att den motorn pressas hårdare för att nå en viss effekt. Enkelt sammanfattat är att turbon får kompensera för den naturliga effekt som större volym ger vid låga varvtal. Sen har vissa kamkedja och andra kamrem. För oss var inte det avgörande, utan mer en bonus. Alla märken har idag förhållandevis skottsäkra motorer.
Växellåda: Krav var manuell låda. Helt klart är automat att föredra när de fungerar som de ska, men de flesta husbilar/skåpbilar inom vår budget har robotlådor, vilket jag anser är ett spektakel som aldrig borde uppfunnits. En robotlåda är en manuell växellåda som styrs hydrauliskt. De växlar inte som du skulle växlat den manuellt och den växlar långt ifrån hur en riktig automatlåda gör. Dessutom är de kända för haverier och kostar en babiljon om de går sönder. En manuell låda är kanske inte lika bekväm, men de fungerar oftast som du vill. Även om jag vet att någon känslig person kommer att skrika nu, så vill jag varna för Renault. De har varit kända för att ha porslinsväxellådor ända sedan 90-talet. Det dåliga ryktet kommer från budbilsvärlden och gäller alla Renault/Opel/Nissan. Dessa är syskonfordon och delar det mesta utom grillen. Jag har alldeles för mycket erfarenheter av dessa växellådshaverier för att utelämna detta. Mest skrämmande är att Renault aldrig gjort något åt saken. En stor anledning till att ni ser Renault skåpbilar/husbilar till ett 25% lägre pris än andra är främst på grund av detta problem.
Värmesystem: Vattenburet eller luftburet? Vi tänker aldrig vintercampa så för vår del var detta inget krav. I slutändan blev det vattenburet med värmeväxlare, men det blev mer något som följde med när vi till slut hittade rätt bil. Naturligtvis ett dyrare system och en bonus, men som sagt inget vi hade som krav. Utan att gå in på detaljer så kan man väl sammanfatta detta ämne med att…….. vattenburet en klar fördel för er som tänker använda den på vintern. I övrigt gör båda sitt jobb. När ni/du läser i något forum att någon har ett luftburet system och minsann aldrig haft några problem med värmen på vintern så, HOPPA ÖVER DET INLÄGGET. Du hittar sådana svar överallt, men det beror alltid på att den som skriver vill försvara just sin husbil. Frågar du mig så köper man inte luftburet om man ska vintercampa. Med vintercampa menar jag 15-40 minusgrader, inte 0-15. End of discussion!
Dubbelgolv/isolerade tankar: Även här så var inte detta något krav för oss, men svaret blir ungefär som för värmesystemet. Ska du vintercampa så vore det korkat att köpa en husbil utan någon sorts isolering av tankarna. Dubbelgolv eller ej är en smaksak tycker jag. För vår del blev det dubbelgolv och av samma anledning som med värmesystemet. Det var en bonus och inget krav.
Webasto/dieselvärmare: Detta var ett önskemål från oss. Vi hade redan bestämt oss för att montera en dieselvärmare om det inte skulle finna på den bil vi köpte. Vi slapp detta då vår bil var utrustad med värmeväxlare. Har du en sådan kan du genom ALDE-systemet värma upp motorn med gasol om det skulle behövas. Om du inte vill mörda din motor så är detta ett krav om du tänker vintercampa.
Bakhjulsdrift vs framhjulsdrift: En fråga jag redan visste svaret på, men då vår budget låg kring ½-miljonen, så var utbudet mycket begränsat vad gäller bakhjulsdrift. För att få någon sorts utbud, så valde jag snabbt att inte bry mig om detta. Det fick bli en bonus om så skedde. I slutändan blev det framhjulsdrift för vår del. Vi kikade på ett par alternativ med bakhjulsdrift, men den ena hade robotlåda (Mercedes) och den andra hade vi andra tjing på (Iveco chassie). Tyvärr tog den första kunden bilen efter två veckors betänketid. Annars hade vi köpt den.
Enkelaxel vs boggie: Inget krav från vår sida, men väl ett önskemål. Det slutade med boggie. Skillnaden är att en enkelaxlad svajar och följer med vinden och de ojämnheter du möter, medans en boggie går som på räls. Mellantinget är enkelaxel med dubbelhjul, men det hittar man av förklarliga skäl enbart på bakhjulsdrivna bilar. De går också stabilt i förhållande till en enkelaxlad utan dubbelmontering. Man kan tycka att Concorde, Morelo, N/B, Carthago och andra premiumbilar borde ha boggie på alla sina modeller, men lyssnar du på deras säljare som har de tusen argument till deras favör. Återgå istället till den tekniker jag nämnde ovan. ”Husbilar är skitbyggen med genvägar för att spara vikt och tillverkningskostnader.” Man kan tycka att detta inte borde gälla dessa premiummärken, men även där genas det.
Luftfjädring: Ett önskemål men som vi inte hittade inom vår budget tillsammans med övriga krav. Fördelen med luftfjädring är att du alltid åker bekvämt. Åtminstone så bekvämt det är möjligt i en husbil. Du anpassar själv din fjädring till den last du har. Detta är inte så extremt dyrt att eftermontera om du själv är skruvkunnig. Behåller vi husbilen så är mitt mål att montera denna år två. Vanligast är luftfjädring bak, men vill man lyxa till det så gör man det runtom.
Aircondition: och då handlar det naturligtvis om bodelen. Detta var inget krav, men blev det på slutet då vi har vänner som kört genom Europa i 40 grader utan AC när bilen stått still. En pina och anledningen varför de bytte husbil. Vi har dessutom som plan att köra i södra delarna av vår världsdel. I Sverige tycker jag det är överdrivet att ha detta som krav. Se det då istället som en bonus ifall det sitter där. De dagar som är så extremt varma så att man vill ha AC i bodelen kan vi räkna på en eller max två händer (sommaren 2018 undantagen).
Solceller: Inget vår bil hade, men det tänker jag montera innan nästa säsong drar igång. I mina ögon ett måste för alla husbilsägare.
TV/parabol: Det hade vår bil, dessutom två apparater. Helt utan betydelse för min del. Här känner man sig bäst själv. Lägg dock inget värde på detta då TV-apparater idag är gratis (nästan).
Lastvikt: Vårt krav var +500 kg på grund av mitt MC-intresse. Den vi köpte har 1020 kg. Viktig punkt för den som köper husbil. Tänk dig för både en och tre gånger om vad era intressen kräver.
Lastvikt i garaget: En fråga som jag ramlade över sent. Jag hade ingen tanke på att garaget kunde ha en begränsning, utan att det var lastvikten som gällde. Kort kan man säga som så att, alla chassien med förlängda rambalkar har låg lastvikt i garaget. Många kring 150 kg vilket jag anser är dåligt. För mig hade det kunnat sluta illa, eftersom enbart hojen, utrustning och bränsle passerar 150 kg. Vad skulle jag då göra med grillen, tältet, utemöblerna och alla öl som jag tänkte köpa i Puttgarden ?
SUMMA SUMARUM
Om pengar inte vore ett problem och önskemålen kunde uppfyllas av den tillverkare jag tillfrågade. Då skulle min husbil ha ett chassie av Aluminium, Titan och Kolfiber. Den skulle vara tillverkad i ett flertal moduler för att förenkla servicen. Drivlinan skulle kunna lyftas ut på mindre än 10 minuter, likaså alla sektioner av bodelen. Denna bil skulle kunna servas av vem som helst och den skulle aldrig ruttna på grund av väder och vind. Den skulle dessutom väga under 2000 kg, vilket medförde att den drog 0,8 l/mil i 120 km/h. Nu hittade vi inte den bilen inom vår budget så det fick bli en helintegrerad 2009 Burstner 710 med ovan nämnda utrustning.
Cheers/Ola
För oss blev detta ämne akut, utan att egentligen vara akut. Det beror mestadels på mig då mitt DNA innehåller en knepig mix av bokstäver. Någon diagnos har jag aldrig brytt mig om att få, men att dessa funnits genom livet är klart som korvspad. För mig handlar det om att jag ALLTID blir överdrivet fokuserad att lära mig det nya ämnet och då till överdrift. Dock behövs en viktig ingrediens för att jag ska kunna lära mig, INTRESSE & SYFTE. Att förkovra mig i ointressanta saker är för mig slöseri av tid. Dels för avsaknad av nytta, men mestadels för att ingenting fastnar i skallen i motsats till saker jag intresserar mig för. Denna personlighet gjorde att mitt liv som student gick lite i vågor. Jag blev så småningom civilekonom, men hade ett rent helvette med ointressanta ämnen, medans de intressanta klarades utan att öppna en bok. Innan storyn dras igång så skriver jag detta ut mitt perspektiv och förhoppningsvis hjälper det någon att spara tid vid sitt första husbilsköp.
Hur började det?
I början av Juli 2019 började vår (min fru och jag) jakt på en vettig husbil. Även om kunskapen för snart två månader sedan var rätt usel, så fanns tre krav. 3 liters motor, farthållare och vettigt garage. Motorn ett krav eftersom jag kan motorer sedan hela livet och vet skillnad på 3 liter och 2,3 liter. Oavsett vad alla återförsäljare säger så kommer en 2,3 liters motor ALDRIG att kunna mäta sig med en 3 liters motor. Effektmässigt visst! Slitagemässigt njet! Återkommer till motorn senare. Garaget ett krav eftersom jag trots åldern har svårt att släppa enduron. Inga krav på att få in hojen, men väl de kladdiga kläderna efter en lerig tävling. Farthållare sitter i alla moderna husbilar så denna punkt blev aldrig ett problem.
Ju mer jag läste, desto högre blev kraven. I början jagade jag träfria märken, men insåg snabbt att det inte är träet som är problemen, utan hur respektive tillverkare sammanfogar grejerna. Därför släppte jag det ämnet och började istället söka efter information rent allmänt om olika märken. Som ni vet så blev svaren fler än nyanser i en regnbåge. Det första vi gjorde var att åka runt till alla återförsäljare inom en 15 mils radie. För oss blev det 7-8 stycken butiker plus Nolia-mässan som detta år gick av stapeln i Umeå. Vi gick ut och in i både äldre och nya bilar. Inte för att köpa någon, utan för att få ett hum om hur inredningar ser ut i en husbil. Snabbt tillkom ett krav, långbäddar. Inte för att vi har något emot att sova bredvid varandra, men vi är trots allt 50 år så det mest hysteriska hormonöverskottet är över för länge sedan. Bekvämlighet fick alltså gå före närhet i detta fall.
Vid samtliga besök hos återförsäljare ställde jag frågor, samtidigt som jag läste på om husbilar 5-6 timmar varje dag. Ramlade jag över ett ämne som tex för och nackdelar med långbäddar, queenbädd, tvärgående etc, så läste jag mig klar om det ämnet på kvällen för att sedan nästa dag ta itu med en ny fråga. Detsamma gällde värmesystem, AC, lastvikter, enkelaxel eller boggie, framhjulsdrift/bakhjulsdrift, integrerad/halvintegrerad etc etc. Det jag kom fram till redan efter första veckan är att återförsäljare ljuger och att de är väldigt okunniga. Först och främst så är deras syfte att sälja, men då man sålt husbilar i +20 år och står och ljuger rakt ut för att låta kunnig? Jag önskar att det bara gällde en, men det gällde nästan ALLA. Jag vill inte halshugga allihop, för ett par av dem var ärliga och sa att ”jag säljer bara och kan inget om det tekniska”. De svaren gillade jag, för då kunde jag inrikta mig på andra frågor än de tekniska till dem. Nu pratade vi i huvudsak med säljare, förutom på en firma där jag fick chansen att prata med en tekniker. Det besöket blev det bästa då han inte lirkade och slätade över. Kort och gott var teknikerns svar så här. Husvagnar och husbilar borde inte få säljas för de är rakt igenom ett hastverk med idel genvägar för att nå låg vikt och låga tillverkningskostnader. Detta gällde enligt honom ALLA inklusive Concorde, Morelo och andra premiummärken. Dock sa han med glimten i ögat att ”DET FÅR MAN TA” eftersom husbilslivet/husvagnslivet är jäkligt trevligt och omöjligt att uppnå utan att köpa en av dessa skitbyggen. Han hade förövrigt skruvat i över 20 år i dessa farkoster, så för honom fick jag förtroende.
Vilka blev våra frågor innan vi till slut köpte en husbil?
Jag väljer bara att ta upp de tekniska frågor vi undrade över. Inredning och olika lösningar är en smaksak och där är åsikterna lika många som det finns människor.
Motor: Som sagts ovan så var ett krav 3,0. Man kan få ungefär liknande motorkaraktär på en mindre motor, men det kommer alltid att få följden att den motorn pressas hårdare för att nå en viss effekt. Enkelt sammanfattat är att turbon får kompensera för den naturliga effekt som större volym ger vid låga varvtal. Sen har vissa kamkedja och andra kamrem. För oss var inte det avgörande, utan mer en bonus. Alla märken har idag förhållandevis skottsäkra motorer.
Växellåda: Krav var manuell låda. Helt klart är automat att föredra när de fungerar som de ska, men de flesta husbilar/skåpbilar inom vår budget har robotlådor, vilket jag anser är ett spektakel som aldrig borde uppfunnits. En robotlåda är en manuell växellåda som styrs hydrauliskt. De växlar inte som du skulle växlat den manuellt och den växlar långt ifrån hur en riktig automatlåda gör. Dessutom är de kända för haverier och kostar en babiljon om de går sönder. En manuell låda är kanske inte lika bekväm, men de fungerar oftast som du vill. Även om jag vet att någon känslig person kommer att skrika nu, så vill jag varna för Renault. De har varit kända för att ha porslinsväxellådor ända sedan 90-talet. Det dåliga ryktet kommer från budbilsvärlden och gäller alla Renault/Opel/Nissan. Dessa är syskonfordon och delar det mesta utom grillen. Jag har alldeles för mycket erfarenheter av dessa växellådshaverier för att utelämna detta. Mest skrämmande är att Renault aldrig gjort något åt saken. En stor anledning till att ni ser Renault skåpbilar/husbilar till ett 25% lägre pris än andra är främst på grund av detta problem.
Värmesystem: Vattenburet eller luftburet? Vi tänker aldrig vintercampa så för vår del var detta inget krav. I slutändan blev det vattenburet med värmeväxlare, men det blev mer något som följde med när vi till slut hittade rätt bil. Naturligtvis ett dyrare system och en bonus, men som sagt inget vi hade som krav. Utan att gå in på detaljer så kan man väl sammanfatta detta ämne med att…….. vattenburet en klar fördel för er som tänker använda den på vintern. I övrigt gör båda sitt jobb. När ni/du läser i något forum att någon har ett luftburet system och minsann aldrig haft några problem med värmen på vintern så, HOPPA ÖVER DET INLÄGGET. Du hittar sådana svar överallt, men det beror alltid på att den som skriver vill försvara just sin husbil. Frågar du mig så köper man inte luftburet om man ska vintercampa. Med vintercampa menar jag 15-40 minusgrader, inte 0-15. End of discussion!
Dubbelgolv/isolerade tankar: Även här så var inte detta något krav för oss, men svaret blir ungefär som för värmesystemet. Ska du vintercampa så vore det korkat att köpa en husbil utan någon sorts isolering av tankarna. Dubbelgolv eller ej är en smaksak tycker jag. För vår del blev det dubbelgolv och av samma anledning som med värmesystemet. Det var en bonus och inget krav.
Webasto/dieselvärmare: Detta var ett önskemål från oss. Vi hade redan bestämt oss för att montera en dieselvärmare om det inte skulle finna på den bil vi köpte. Vi slapp detta då vår bil var utrustad med värmeväxlare. Har du en sådan kan du genom ALDE-systemet värma upp motorn med gasol om det skulle behövas. Om du inte vill mörda din motor så är detta ett krav om du tänker vintercampa.
Bakhjulsdrift vs framhjulsdrift: En fråga jag redan visste svaret på, men då vår budget låg kring ½-miljonen, så var utbudet mycket begränsat vad gäller bakhjulsdrift. För att få någon sorts utbud, så valde jag snabbt att inte bry mig om detta. Det fick bli en bonus om så skedde. I slutändan blev det framhjulsdrift för vår del. Vi kikade på ett par alternativ med bakhjulsdrift, men den ena hade robotlåda (Mercedes) och den andra hade vi andra tjing på (Iveco chassie). Tyvärr tog den första kunden bilen efter två veckors betänketid. Annars hade vi köpt den.
Enkelaxel vs boggie: Inget krav från vår sida, men väl ett önskemål. Det slutade med boggie. Skillnaden är att en enkelaxlad svajar och följer med vinden och de ojämnheter du möter, medans en boggie går som på räls. Mellantinget är enkelaxel med dubbelhjul, men det hittar man av förklarliga skäl enbart på bakhjulsdrivna bilar. De går också stabilt i förhållande till en enkelaxlad utan dubbelmontering. Man kan tycka att Concorde, Morelo, N/B, Carthago och andra premiumbilar borde ha boggie på alla sina modeller, men lyssnar du på deras säljare som har de tusen argument till deras favör. Återgå istället till den tekniker jag nämnde ovan. ”Husbilar är skitbyggen med genvägar för att spara vikt och tillverkningskostnader.” Man kan tycka att detta inte borde gälla dessa premiummärken, men även där genas det.
Luftfjädring: Ett önskemål men som vi inte hittade inom vår budget tillsammans med övriga krav. Fördelen med luftfjädring är att du alltid åker bekvämt. Åtminstone så bekvämt det är möjligt i en husbil. Du anpassar själv din fjädring till den last du har. Detta är inte så extremt dyrt att eftermontera om du själv är skruvkunnig. Behåller vi husbilen så är mitt mål att montera denna år två. Vanligast är luftfjädring bak, men vill man lyxa till det så gör man det runtom.
Aircondition: och då handlar det naturligtvis om bodelen. Detta var inget krav, men blev det på slutet då vi har vänner som kört genom Europa i 40 grader utan AC när bilen stått still. En pina och anledningen varför de bytte husbil. Vi har dessutom som plan att köra i södra delarna av vår världsdel. I Sverige tycker jag det är överdrivet att ha detta som krav. Se det då istället som en bonus ifall det sitter där. De dagar som är så extremt varma så att man vill ha AC i bodelen kan vi räkna på en eller max två händer (sommaren 2018 undantagen).
Solceller: Inget vår bil hade, men det tänker jag montera innan nästa säsong drar igång. I mina ögon ett måste för alla husbilsägare.
TV/parabol: Det hade vår bil, dessutom två apparater. Helt utan betydelse för min del. Här känner man sig bäst själv. Lägg dock inget värde på detta då TV-apparater idag är gratis (nästan).
Lastvikt: Vårt krav var +500 kg på grund av mitt MC-intresse. Den vi köpte har 1020 kg. Viktig punkt för den som köper husbil. Tänk dig för både en och tre gånger om vad era intressen kräver.
Lastvikt i garaget: En fråga som jag ramlade över sent. Jag hade ingen tanke på att garaget kunde ha en begränsning, utan att det var lastvikten som gällde. Kort kan man säga som så att, alla chassien med förlängda rambalkar har låg lastvikt i garaget. Många kring 150 kg vilket jag anser är dåligt. För mig hade det kunnat sluta illa, eftersom enbart hojen, utrustning och bränsle passerar 150 kg. Vad skulle jag då göra med grillen, tältet, utemöblerna och alla öl som jag tänkte köpa i Puttgarden ?
SUMMA SUMARUM
Om pengar inte vore ett problem och önskemålen kunde uppfyllas av den tillverkare jag tillfrågade. Då skulle min husbil ha ett chassie av Aluminium, Titan och Kolfiber. Den skulle vara tillverkad i ett flertal moduler för att förenkla servicen. Drivlinan skulle kunna lyftas ut på mindre än 10 minuter, likaså alla sektioner av bodelen. Denna bil skulle kunna servas av vem som helst och den skulle aldrig ruttna på grund av väder och vind. Den skulle dessutom väga under 2000 kg, vilket medförde att den drog 0,8 l/mil i 120 km/h. Nu hittade vi inte den bilen inom vår budget så det fick bli en helintegrerad 2009 Burstner 710 med ovan nämnda utrustning.
Cheers/Ola