• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vågar man köpa en Fiat 3.0 som gått lite längre?

KenthJ

HBK Intresserad
Kommun
Skellefteå
Hej,

Många bilar jag tittar på har ju gått några hundra mil per år.

Ni har jag hittat en välutrustad husbil från 2011 med en Fiat 3.0-liters motor. Skönt att slippa kamrem.

Den har gått drygt 13.000 mil. Det är ju i sig inte långt, men betydligt längre än många andra.

Finns det typiska fel på dessa motorer som ofta infaller vid vissa mil? Kommer har måsta reparera bildelen konstant eller kan jag räkna med problemfria somrar?

Tack för era tankar!

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Hej,

Många bilar jag tittar på har ju gått några hundra mil per år.

Ni har jag hittat en välutrustad husbil från 2011 med en Fiat 3.0-liters motor. Skönt att slippa kamrem.

Den har gått drygt 13.000 mil. Det är ju i sig inte långt, men betydligt längre än många andra.

Finns det typiska fel på dessa motorer som ofta infaller vid vissa mil? Kommer har måsta reparera bildelen konstant eller kan jag räkna med problemfria somrar?

Tack för era tankar!
Jag har en 3.0L 2008 som gått 16000 mil. Kör nu 4 sommaren utan problem. Motorn är fin. Det du ska se upp med är växellådan. Motorn är stark och många kör på 6 an i kraftiga uppförsbackar utan problem. Det som då är att man ligger nära det vridmomentet på vad växellådan klarar. Så lyssna på 5 an och 6 an. Inga oljud ska det vara.

Men underbar motor. Jag är nöjd. Drygt 45000 mil klarar kedjan om man är noga med oljebyten. Motorn är tillverkad av Iveco och är tillförlitlig

Globetrotter

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2025
Hellre en välskött långmilare än en som gått korta sträckor eller stått stilla långa perioder.
Annars är det nog som Tompan säger.
Med tillägget att reparationer brukar vara snäppet dyrare jämfört men de mindre motorerna.
I alla fall var det så förr, vet inte om det står sig.

Blaser338

HBK styrelse suppleant
Admin medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Körde precis hem en från Portugal som gått strax över 30 000 mil, gick underbart i motorn, detta är motorer som sitter i Ivecos lastbilar och de är konstruerade för att gå långt. Är du rädd för att köpa en personbil som gått 13 000 mil? Den svaga länken på dessa drivlinor är som ovan skrivet växellådan, den tål inte segdragning på 6an. Är det däremot en robot brukar växellådan hålla eftersom den växlar direkt,

KenthJ

HBK Intresserad
Kommun
Skellefteå
Körde precis hem en från Portugal som gått strax över 30 000 mil, gick underbart i motorn, detta är motorer som sitter i Ivecos lastbilar och de är konstruerade för att gå långt. Är du rädd för att köpa en personbil som gått 13 000 mil? Den svaga länken på dessa drivlinor är som ovan skrivet växellådan, den tål inte segdragning på 6an. Är det däremot en robot brukar växellådan hålla eftersom den växlar direkt,
Låter bra! Då får jag undersöka lådan lite extra.

Jag brukar köpa personbil som gått typ 10-12000 men kostnaderna för underhåll är ofta högre då. I alla fall på de bilar jag köper

Stefanjo

HBK Medlem
Kommun
Mellerud
HBK-Nr
40921
Medlemskap
2025
Det intressanta med en husbil är hur många nätter den används. En husbil som körs fram och tillbaka till Spanien blir inte så många mil per år men det blir många nätter som sliter på inredningen.
Har man hundar så sliter det också.
Vinterkörning i salt väglag tar underredet.

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Är det en robotarna så tryck gärna in powerläget så den växlar ner tidigare i uppförsbackar. Jag har helt manuell låda så min högra arm får agera robotlåda men det funkar fint. Min husbil väger 4.5 ton

Leif Eng

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
35349
Medlemskap
2025

Tack för era tankar!
Är nog inga problem med en äldre bil som gått lite långt om man håller sig i Sverige, :)

Blaser338

HBK styrelse suppleant
Admin medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Långt? När en 7,5 tons Iveco med 3 liters motor gått över 40 000 mil då brukar man börja säga att den rullat långt, Jag har själv kört sådana som rullat betydligt längre utan att känna oro. Nu är jag medveten om att det är olika chassien men det samma gäller paketbilar och de går oftast inte så snällt.

MatsMari

HBK Medlem
Kommun
Olofström
HBK-Nr
25305
Medlemskap
2025
Har en 2011 med robot låda, hade otur att slavcylindern läckte, gått bara 10000mil. Går fint i motor o låda. Valde med flit 3.0 . Hade gått bara 2500mil 2020 när jag köpte den.

KenthJ

HBK Intresserad
Kommun
Skellefteå
Har en 2011 med robot låda, hade otur att slavcylindern läckte, gått bara 10000mil. Går fint i motor o låda. Valde med flit 3.0 . Hade gått bara 2500mil 2020 när jag köpte den.
Jo jag vill ju också ha en 3.0 just för att slippa kamremsbyten, plus att det alltid är trevligt med lite starkare motor om man lastar tungt.

Letar efter en bil med högre totaltvikt än 3,5 eller en som går att väga upp.

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Jo jag vill ju också ha en 3.0 just för att slippa kamremsbyten, plus att det alltid är trevligt med lite starkare motor om man lastar tungt.

Letar efter en bil med högre totaltvikt än 3,5 eller en som går att väga upp.
Jag vägde upp vår husbil från 4 till 4.5 ton men först måste du kolla upp tillverkarens maxvikter på axlarna. Det kan vara så illa att husbilen redan väger maximalt..

Toppen