• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vågar inte använda Invertern

F

F.d. 24346

Guest
Hej alla..

Vi var över till England och köpte en Hobby 750FML under förra året. Vi är båda hyffsade på engelska men fick aldrig till det riktigt med Invertern på 2000w. Det enda som gick in, var att han sa att den får INTE användas när du står ansluten till el. Vi har inte känt att vi har haft behov av den, men det retar mig att jag inte ens vågar prova. Det sitter ett stort vrede inne vid Invertern (under soffan). En knapp på själva Invertern. Plus en knapp med belysning på utsidan av soffan. Jag vet inte riktigt vad som kan hända om jag börjar trycka och vrida på prylarna. Sedan fattar jag inte riktigt vad man ska ha den till... Jag menar.. vi har ju solceller och tolvvoltsuttag där vi laddar mobiler och datorer.
När skulle jag ha användning för den där klumpen egentligen ?

Hjälp :wub:
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Vågar inte använda Invertern

De flesta hushållsmaskiner i allmänt bruk,kan också användas i en husbil.
Husbil strävar efter att vara ett hus i mini format - inte ett tält för scouter med kullager eld, eller bosättare-vagn som en kvarleva av pionjärerna i Amerika - principiellt.
12 volt kan inte på allvar leverera kaffebryggare, ugnar, elektriska grill etc.
1000 watt vid 12 volt kräver tumme tjocka kablar - löjligt.

Husbilar är inte husvagnar på camping underlägsen - tvärtom.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 24346

Guest
Sv: Vågar inte använda Invertern

Hmm okey.. Det gissade jag nästan. Men med spis/ugn gåendes på gasol så har jag nog bara saknat det när jag ska dammsuga. Det fixar sig ändå. Men det viktigaste var nog ändå huruvida jag ska våga prova den eller inte. Vad kan gå fel ?
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Vågar inte använda Invertern

OK - det bör finnas säkringar för inverter och ett hushåll produkt med mindre än 1000 watt får väl testas först.
batterier är förmodligen OK?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vågar inte använda Invertern

En gissning fra min side, men ikke helt ubegrunnet.

Vredet ved inverteren er en hovedbryter 12 V siden - skulle være en grov kabel både inn og ut fra denne. Sett denne i på for testen. Bryteren med lampe på utsiden av sofaen er temlig sikkert fjernstyringen av inverteren som overstyrer den tilsvarende bryteren på selve inverteren.

Det fnnes et par alternativer ut i fra et engelsk opphav: vredet kan ha flere nivåer og kan vende det interne 230 nettet mellom bystrøm og inverter - i dette tilfelle er det normale kabler for slik strøm, men minst 3 stk. Bryteren på inverteren kan vær en vender mellom på og remote kontroll.
 

Lovisa

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Vågar inte använda Invertern

Runar (vi) köpte en inverter till vår husbil!

I soffan där den sitter kan man slå på den så den är på hela tiden eller så slår man på den så att den bara är på när knappen på utsidan är i påläge. Alltså har vi den i det sistnämnda.

Vi har nu haft den i några månader och vi använder den till två saker hitintills. Det ena är dammsugaren (har en mini) det andra är vår dolce gusto bryggare!

Är egentligen liiite emot kapselkaffe ...meeen vad bekvämt det är att slippa slabba med kaffepulver och mecka med att få till det. En kopp i taget , enkelt och bekvämt.

/Lovisa
 

Teknikpata

FD HBK Medlem
Inlägg
216
Kommun
Umeå
HBK-Nr
11534
Medlemskap
2021
Sv: Vågar inte använda Invertern

Hej alla..

... Det enda som gick in, var att han sa att den får INTE användas när du står ansluten till el...

Kan det vara så illa att den är permanent inkopplad parallellt på 220V-systemet i bilen, och att du egentligen skulle behövt en Köp IVT US-12N -Växelriktare - Inverter hos - Conrad Elektronik Växelriktare (finns på fler ställen, ungefär samma pris) för att inte riskera att mata in 220V fel väg nånstans eller bränna invertern?
 

morsan

HBK Medlem
Inlägg
130
Kommun
Kumla
HBK-Nr
745
Medlemskap
2024
Sv: Vågar inte använda Invertern

Jag mistänker att Teknikpata har rätt, förmodligen är vredet en brytare för att bryta anslutningen fysiskt till permanenta 230V-systemet i bilen, tanken är att när man ansluter
bilen till 230v så ska iverten kopplas bort med brytaren, det finns ingen anledning att
använda invertern då, förmodar att ivertern kan gå sönder om du inte gör det. När du
inte är ansluten kopplar du in den med brytaren och har då 230v i alla uttagen.
Så läng man kommer ihåg att göra detta så är det väll ingen fara, men det är klart att
Teknikpatas tips är att förorda om man vill slippa tänka på detta med att koppla in och
ur invertern manuellt. Knappen på invertern är nog en "av/på" knapp. Många betalar dyra pengar för den utrustning/inverter du fick med så det är klart du ska använda den, testa men var noga med att inte vara ansluten till 230v "utifrån" glöm inte koppla ur med brytaren innan du ansluter husbilen till 230v "utifrån" på . Lycka till!
 
F

F.d. 30223

Guest
Sv: Vågar inte använda Invertern

Troligen rätt slutledning att invernern kopplas rakt in på 230V-nätet via brytaren.
Koppla in och provkör så du vet att det funkar.
Sen säljer du invertern till någon som olikt dig och mig gärna vill släpa med halva hushållet.
Kaffevatten att hälla i melittatratten m.m. kokas på gasolen.
Inget extra krafs såsom kaffebryggare, kapselmaskiner m.m. som skall ta plats.

Att jag tycker du skall dissa invertern beror på att om den är på så blir ditt strömINTAG strömförande där det sitter oskyddade kontaktstift.
Någon (ett barn?) som stoppar in fingrarna där bränner sig rejält, minst.
Det vill du inte ha på ditt samvete.

Bygg om enligt teknikpatas förslag eller lägg ej mer krut på den och riv loss den.
 
Toppen