• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

våga vägra iPad

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Vintern har inte kommit på riktigt till Orust än men snart är det dags att fly söderut. Det är lätt att bli bortskämd med iPads navigeringsappar Poiviewer och iGoPrimo så därför tänkte jag den här gången försöka klara mig med androida varianter som Locus Pro tillsammans med div. kart- och ställplatsappar.

Vad tror ni? Är det alltför djärvt att ge sig ut i stora världen utan iPads flaggskepp när det gäller navigation?

Särskilt intresserad är jag naturligtvis av Knarreviks synpunkter i det här ämnet! :D

Jappe

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: våga vägra iPad

Det ska bli spännande att följa med på din (vilsna?) resa.
Förut har det varit Beirut som hjälp till att skapa intressanta vägval och resmål.
Kan undra vad namnet blir på "droiden" och vilka okända resmål vi ska få uppleva denna gång.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Jag har alltid en eller flera Garmin med mig i bilen för säkerhets skull! :D

Jappe

F

F.d. 14324

Guest

Det löser sig... Så länge ingen får för sig att skruva ner alla vägskyltar i världen! :D

Dags för ett enklare husförhör:

1. Har du laddat hem kartor till locus för bruk offline över de länder du planerar att besöka samt kartor för de länder som ligger i riskzonen för ett besök?

2. Jag noterade att du hittat navigatorn i Locus!
Är du medveten om att den funktionen kräver uppkoppling mot internet?
Och att om du vill använda navigatorn i Locus utan internet krävs det att Brouter finns installerat samt att du laddat ner carsubsets till respektive land.

Annars önskar jag en trevlig resa. :)

mvh jocke

F

F.d. 55256

Guest

Vi använder oftast kartor i bokformat och Bordatlas. Har datorn med och använder den då vi nån gång står på camping (inte ofta) där det finns wifi. Talade i somras med en svensk i Kroatien som hade laddat ner Google maps så att han kunde köra den utan uppkoppling till internet. Går det att göra så även på en Mac. I så fall hur?
Ove.G

Bestliner

FD HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Har de trafikinfon också utan att du har nätkoppling. Den sker väl via RDS radion tror jag? Detta har sparat oss mycket tid i tyskland och Frankrike då vi har kunnat köra runt trafikstörningar.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Jag vet inte men tror att det kan bli problem med trafikinfo via FMradio på en surfplatta, alla plattor har inte radiomottagare.
Däremot så har en "riktig navigator alltid denna finess", som kan vara till stor hjälp i europa, utanför Sverige, i Sverige finns funktionen men sköts uruselt.

Jag är nöjd med min Garmin 760 Camper :D

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049

Har de trafikinfon också utan att du har nätkoppling. Den sker väl via RDS radion tror jag? Detta har sparat oss mycket tid i tyskland och Frankrike då vi har kunnat köra runt trafikstörningar.

Nej man behöver internet och det har jag och många med mig numera när vi är ute ock åker.

Toppen