• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Våg för husbilen.

F

F.d. 55521

Guest
Det diskuteras mycket om vikter hit och dit. Att fara till Bilprovningen för att väga bilen när man skall iväg tycker jag inte är ett bra alternativ, att söka upp en våg längs vägen kan bli dyrt om polisen har vägning när man kommer fram.
På husvagns tiden var det enkelt bara att ta fram hushåls vågen för att kolla kultrycket, det övriga kunde man kolla genom att väga inan man bar in grejorna ( om man hade lust).
Med husbil blir det svårare det är axlar totalvikter mm. Så hur gör man då?
Väger husbilen, varje axel för sig, väger det man bär in, tar fram räknaren efter mycket om och men så kanske man kan räkna ut vikterna. Detta verkar krångligt, det måste finnas en våg som är liten och smidig, och jag har hittat en på nätet, men jag vet inte var man kan köpa den.
v_g.png

Någon som vet var man kan köpa denna?
Kanske finns det fler modeller?
Hur brukar ni göra?
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.626
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Våg för husbilen.

Denna fråga har vi nyligen besvarat i en annan tråd.

Vågen på bilden ingår i Kama Fritids sortiment, och kan därför beställas hos (nästan) alla husvagns- och husbilsåterförsäljare.

Den gula vågen klarar 1000 kg per hjul, men det finns också en orange variant som klarar 1500 kg per hjul.
 

GunillaoFolke

HBK Medlem
Inlägg
67
Kommun
Falun
HBK-Nr
9107
Medlemskap
2024
Sv: Våg för husbilen.

Man kan åka upp till Soptippen (iallafall i Falun) och väga och det kostar inget. Vi vägde när vi lastat klart innan vi skulle åka och sen fick vi åka hem o lasta ur innan vi kom iväg.
Hälsningar Gunilla
 

Bill & Gunilla

HBK Medlem
Inlägg
42
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
1773
Medlemskap
2024
Sv: Våg för husbilen.

Hej!

Har köpt en gul men har aldrig lyckas med vägningen ,man måste någ stå på en helt slät yta och i våg.Har vägt bilen på en riktig våg innan bara ett vid ett par tillfällen har det varit nära.
MVH Bill
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.626
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Våg för husbilen.

Enligt vågens bruksanvisning måste underlaget vara plant och hårt.

Detta för att inge givarna ska sjunka ned i underlaget, och för att inte något föremål ska ta i vågens undersida och förhindra att givarna trycks ihop på rätt sätt.

Vidare ska vågen, för att visa rätt, ha samma temperatur som omgivningen.
 

lejoh

FD HBK Medlem
Inlägg
346
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022
Sv: Våg för husbilen.

Stå i våg som skrivs här borde väl inte behövas om man väger alla hjulen med bilen i exakt samma position.
Eller tänker jag fel?
Stort tryck på ett hjul kompenseras väl av de andra hjulens lägre vikt.

Jag äger ingen sådan våg är väl bäst att tillägga.

Här på forumet har det diskuterats om risk för felkalibrerade fasta vågar utefter vägarna.
Jag har vägt min bil vid 4 tillfällen på olika vågar och fått väldigt lika resultat alla gångerna (likvärdigt packad och tankad).
Det borde betyda att de vågar som finns utefter vägarna funkar tillräkligt bra för att ta reda på vikten på sin bil.

/Leif
 
Senast ändrad:

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Sv: Våg för husbilen.

Man kan åka upp till Soptippen (iallafall i Falun) och väga och det kostar inget. Vi vägde när vi lastat klart innan vi skulle åka och sen fick vi åka hem o lasta ur innan vi kom iväg.
Hälsningar Gunilla

Hej, hur gick det till?
Dom skriver ju vågsedel och det har då inte varit gratis!
Det kanske funkar om man har bilen full av sopor men då får man betala för det man lämnar där.

Att väga varje axel för sig är ju OK men att väga varje hjul för sig blir nog inte riktigt 100.
Om bilen lutar det minsta blir det galet och det gör det ju om man kör upp på en våg även om den är låg.

Det är väldigt tråkigt att den fina vågen i Hosjö utanför Falun är avstängd sen flera år.
Får inget svar av vägverket i Borlänge varför den är stängd.

Bilprovningen i Falun har heller ingen våg!!!

Problem är det ju när lastkapaciteten är så låg numera.
 
F

F.d. 18017

Guest
Sv: Våg för husbilen.

Den oranga varianten har jag hittat en sida med ett pris på 163 pund Safety - Reich weight control, now up to 1500kg per wheel, weighs heavier motorhomes men jag tror nog den går att få tag på även i sverige.
Vågen anges som samma förutsättingar som den gula men med högre maxvikt.
Då den gula har en felmariginal på 3% så skulle det ge ca +-105kg på en 3500kg husbil.
Så helt perfekt kan man inte lasta.
Jag tror jag kommer köpa denna ändå och hoppas på att kunna utarbeta en mätmetod hur jag ska kunna förutse felet och kompensera en del men det får framtiden visa om det går.
Vad gäller frågan ovan om att mäta i lutning så kan man teoretiskt och kanske ibland även praktiskt väga totalvikten korrekt.
Men skulle man mäta i stark backe och ha en tyngdpunkt som är relativt högt upp i bilen så skiftar då axellasten frammåtbakåt. Står man i sidolutning kan man inte lita på fördelningen av lasten mellan höger och vänster.
Jag tror att den största risken är att man inte gör mätningen vid samma lutning varje gång. en plan ytan är ofta plan ett stort stycke medans en backe tenderar till att variera.
Görs då mätningen utan att bilen står på exakt samma ställe vid mätning på varje hjul så KAN summan av alla 4 hjullaster avvika från bilens.
 
F

F.d. 29910

Guest
Sv: Våg för husbilen.

Som jag skrev i en annan tråd, så har jag den oranga varianten!

Jag har vid ett tillfälle gjort 4 vägningar efter varandra med samma husbil/lastning och samma plats för att oxå kolla vågens nogranhet och då skiljde det som mest 40kg mellan vägningarna.
Med andra ord duger den gott till bilar upp till 3500kg!
Jag har dessutom tagit en 2mm plåt som jag lagt vågen på för att mät"plupparna" på undersidan skall få så jämt underlag som möjligt!

Må så gott!:bock:
 
Senast redigerad av en moderator:

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.626
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Våg för husbilen.

Ett annat tips (också hämtat från bruksanvisningen) är att lägga en bräda, lika tjock och bred som vågen, under axelns motsatta hjul när man kör över vågen så att bilen inte lutar i sidled.

Viktigt är också, att man kör över vågen så sakta som möjligt.
 

carina jk

HBK Medlem
Inlägg
67
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
9061
Medlemskap
2024
Sv: Våg för husbilen.

Vi brukar lasta och fylla på fullt med disel och vatten, sedan åker jag till en bergskross och frågar om det är ok att väga bilen. Lite till kaffekassan brukar uppskattas. Sedan är det bara att lägga till vikten på frugan och alla ungarna,
för att se vem som platsar in :msn_laugh:
 
Toppen