• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Våg av inbrott igen

Solus

HBK Intresserad
Kommun
Uddevalla
På västkusten åker en liga runt och gör inbrott i husbilar/husvagnar på campingar och ställplatser.
Jag åkte runt i Norrbotten med omnejd i flera veckor och fricampade med öppna fönster nattetid under värmeböljan och med värdesakerna under kudden, utan problem!!
Tror en del invaggas i falsk säkerhet på campingar.

"De senaste dagarna har ett flertal husbilar och husvagnar blivit utsatta för stölder nattetid med liknande tillvägagångssätt. Stölderna har skett på campingar och ställplatser och nu går polisen ut med en varning.
Inbrotten har skett i Göteborgsområdet men även i Fyrbodal och Älvsborg men gärningspersonerna kan också röra sig i andra område.
Gärningspersonen har tagit sig in i husbilen genom att de lyckats få upp låset på förardörren och därefter tillgripit gods, främst mindre gods t ex mobiltelefon, smartklockor samt kontanter.
Det verkar företrädesvis ha varit utländska bilar och husvagnar som blivit utsatta."

Senast ändrad:

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Jo jag förstår...jag är bara lite..sarkastisk.... o gammal sur gubbe.. jag är så gammeldags att jag tycker att det bästa polisen kan göra är att jaga brottslingar och synas ute i samhället... o sitta mindre bakom en datorskärm... särskilt Facebook!
Så inget riktat emot dig... mera emot polisen...
Ps fast i o för sig..vad menas med uttrycket, Norrland med omnejd?

HenkeAls

HBK Medlem
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2025
I nästan alla andra länder jag bott på camping brukar dessa vara rejält inhägnade med passage genom kontrollerad ingång. På större campingar får man någon slags passerkort eller armband som vakten kollar. Och nattetid patrullerar ofta en vakt. I Sverige som som vanligt är naivt är det bara att gå in på de flesta ställen......

toker

HBK Medlem
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
42457
Medlemskap
2025
jag undrar om tjuvarna trampar runt inne i bilen eller bara tar det som dom korkade folk lämnar synligt framme i bilen ?
vi har alldrig värdesakar liggandes framme i bilen, plånbok, pass hennes väska osv följer alltid med till sängen eller skåpen vid sängen
jag fattar inte hur dom kommer in i bilen utan att man vaknar, jag vaknar bara nån går utanför bilen eller katten får för sej att gå en tur under natten.
det finns ju lösa larm att ha i bilen som tjuter om nån kommer in
eller sätt ett spännband från dörr till dörr o dra det genom ratten, då tuttar bilen när dom drar i dörren
hur svårt ska det vara. men tänk på att lägga fram en kniv att kapa spännbandet med om ni ska ut snabbt den vägen
typ vid brand
jag kan garantera att den som gör inbrott i min bil när jag finns i den kommer ångra sej nåt så in i hel----- o lär alldrig göra om det

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Redan i början på 90-talet hade en del campingar patrullerande ordningsvakter åtmindstonde på helger.

Undrar om det förekommer numera.

Senast ändrad:

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
I nästan alla andra länder jag bott på camping brukar dessa vara rejält inhägnade med passage genom kontrollerad ingång. På större campingar får man någon slags passerkort eller armband som vakten kollar. Och nattetid patrullerar ofta en vakt. I Sverige som som vanligt är naivt är det bara att gå in på de flesta ställen......
Jag har stått på rätt många campingar i olika länder, och det är inga problem att gå ut och in utan någon kontroll, på dom allra flesta ställen.

Solus

HBK Intresserad
Kommun
Uddevalla
Mer info från polisen. Mest tyska turister som drabbats.
Artikeln ej låst.

Edit
Har hört att utländska turister oftast inte har koll på hur man larmar t ex polis o dyl, så när brott upptäcks får tjuvarna längre försprång.

Senast ändrad:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025
Märkligt! Under alla år har jag läst att man skall bo på camping för där är det så säkert och tryggt enligt både campingföreträdare och boende. Jag har alltid ifrågasatt det eftersom de campingar jag besökt eller sett, med få undantag, ens haft någon form av enkelt perimeterskydd. Mina föräldrar fick påhälsning när de låg och sov i bilen på en inhägnad camping i Italien så inte ens ett stängsel krönt med taggtråd hindrar buset.

Sedan kan man fundera på varför det just är tyskar som drabbas mest i denna inbrottsvåg. Tror förövarna att färre tyskar har hundar eller är de tyskar och hoppas kunna snacka sig ur en situation där de blir påkomna?

//Michael, medlem

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Märkligt! Under alla år har jag läst att man skall bo på camping för där är det så säkert och tryggt enligt både campingföreträdare och boende. Jag har alltid ifrågasatt det eftersom de campingar jag besökt eller sett, med få undantag, ens haft någon form av enkelt perimeterskydd. Mina föräldrar fick påhälsning när de låg och sov i bilen på en inhägnad camping i Italien så inte ens ett stängsel krönt med taggtråd hindrar buset.

Sedan kan man fundera på varför det just är tyskar som drabbas mest i denna inbrottsvåg. Tror förövarna att färre tyskar har hundar eller är de tyskar och hoppas kunna snacka sig ur en situation där de blir påkomna?

//Michael, medlem
Kan det vara så att tyskarna har mer kontanter med sig? Tyskland är ju inte alls lika kontantbefriat som Sverige?
Och när den förra "vågen" pågick undrades det ju varför det var mest tyskar på hemväg från semester som drabbades?

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
Och när den förra "vågen" pågick undrades det ju varför det var mest tyskar på hemväg från semester som drabbades?
På den tiden var det främst tyskar/holländare på väg till semester i Sverige/Norge (alltså resande i nordlig riktning längs E6) som drabbades. Nyfylld semesterplånbok, nyköpt navigator, nyköpt digitalkamera m m.

Pålle

Senast ändrad:

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Jo jag förstår...jag är bara lite..sarkastisk.... o gammal sur gubbe.. jag är så gammeldags att jag tycker att det bästa polisen kan göra är att jaga brottslingar och synas ute i samhället... o sitta mindre bakom en datorskärm... särskilt Facebook!
Så inget riktat emot dig... mera emot polisen...
Ps fast i o för sig..vad menas med uttrycket, Norrland med omnejd?
Så att en polis sitter vid datorn och kan varna lokalt, regionalt eller nationellt, ser du ingen vinst med. Ibland måste vi höja blicken Toyota. Kan kännas lite märkligt i början, men tro mig, du vänjer dig! =)

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Så att en polis sitter vid datorn och kan varna lokalt, regionalt eller nationellt, ser du ingen vinst med. Ibland måste vi höja blicken Toyota. Kan kännas lite märkligt i början, men tro mig, du vänjer dig! =)
Nu var det väl så att i just det inlägget var jag sur gammal gubbe..det där växlar.. jag har fler identiteter att spela med.
I första hand var den sure gubben ute efter Facebook... som han ogillar väldigt mycket... men även polisen fick ett litet tjuvnyp...det var kanske detta du kände av... men det var rätt litet...
Jag tror att det så kallade " svenska folket " om man frågade dessa... i mycket mycket hög grad skulle önska att polisen är ute mera på gator o torg och mera kontaktbar. Om man ställer den frågan emot att polisen ska sitta framför en dator.
Jag har relativt bra minne för vissa saker så jag minns diskussioner från corona- tiden då en del skulle arbeta hemifrån.
Jag ser nu att en del poliser kan arbeta hemifrån två dagar i veckan...( vissa ..inte alla så klart ) Jag tror att det är väldigt långt från hur folk i allmänt ser på polisjobbet ! Sen om detta är rätt o bra är en annan fråga... jag bara påstår att det är inte så " folk i allmänhet tänker sig det hela....att polisen jobbar hemifrån!
Här är polisen som mitt i gatan står...han visar hur man kör.. han visar hur man går...ibland säger ... ja det är så långt jag kommer ihåg utantill...

Ps Facebook... men det var ju mest tyskar som var inblandade i stölder... men tyskar på semesterresa i Sverige läser knappast Facebook på svenska?
Jodå..jag vet att det kom varningslappar på tre språk.
Jag tävlar gärna med vem som helst i att höja blicken... Vi behöver nämligen allmänt höja blicken över datorskärmar och över mobiler... Hur många cyklister tror du jag mött bara idag..cyklande mitt i gatan läsande i mobilen som hålls i högerhanden... skulle kanske varit bra med nån polis gömd i nån buske ellar bakom en häck! Eller jobba hemifrån? ? ?

Toppen