• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Växlarna krånglar

F

F.d. 21079

Guest
Hej,
under pågående semester, precis när jag skall rulla ombord på färjan börjar växlarna bli svåra att få i. Nu, ett par dagar senare får jag inte i 4:an. De andra växlarna går att få i, med litet lirkande och bestämdhet.
Ducato 244 2.8 JTD 2003.
Några tips om vad det kan vara?
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.586
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Växlarna krånglar

Troligen wiren från kopplingspedalen som behöver bytas. har själv råkat ut för problemet.
Det går att justera men hjälper bara tillfälligt då wiren töjer sig och urkopplingen inte blir tillräcklig.
 
F

F.d. 21079

Guest
Sv: Växlarna krånglar

Vajern till kopplingen? Tja, varför inte. Men varför går just 4:an inte att få i, men 3:an utan något problem, de sitter väl på samma axel? Jag provar att chimsa med någon bricka och se om jag märker ngn skillnad. "går att justera" är det att chimsa du menar?
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.586
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Växlarna krånglar

I mitt fall var det endast backväxeln som inte gick att lägga i när motorn var igång, tog mig hem 60 mil utan att kunna backa.

Blev förvånad att felet försvann när wiren blev bytt. :)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Växlarna krånglar

Det er og et par wire i overføringen for selve vekslingen, her kan det være slitasje på wire så den må byttes eller endast en justering om en er heldig.
 
F

F.d. 21079

Guest
Sv: Växlarna krånglar

Det ser ut som stänger ifrån växelväljaren, inte vajrar. Når jag lyfter på damaskern ser jag två alu-stänger som är ledade från växelspaken. Eller menar du att det är två vajrar från kopplingspedalen?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Växlarna krånglar

Nå har jeg ikke demontert noen fiat nyere enn 1999, men der var det vaier den siste bitet fra spaken til lådan. Om det nå er stenger så se over alle ledd og koblinger underveis, ett sandkorn på feil plass kan da lage slike problemer.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.586
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Växlarna krånglar

Det är inte växelspaken utan wiren från pedalen som jag avser.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Växlarna krånglar

Det er flere steder som kan lage dette problem, koplingens overføring kan gi en meget treg og vanskelig låda - hovedsaklig på back og de lave vekslar.
De to overføringene fra vekselspaken kan hver for seg og i sammarbeid gi problemer på alle eller enkelte trinn i lådan.

Selv kjørte jeg en gang min gamle 1999 modell fra siste ferge på kystriksveien i Nordland til Bodø helt uten kopling - det var en prøvelse gjennom tunellen under Saltisen.
 
F

F.d. 21079

Guest
Sv: Växlarna krånglar

Ok, jag har hydraulisk koppling, och ingen möjlighet att justera. Så då kan det uteslutas iaf. Skall kontrollera att slavcylinder trycker rätt längd bara.

Det tycks vara vajrar som ni säger till växelväljaren. Får undersöka dem då. Återkommer...
 
F

F.d. 21079

Guest
Sv: Växlarna krånglar

Väl hemma och har börjat riva inredningen för att komma åt växelföraren.
Okej, litet klokare nu. Hittade en sprängskiss:
FIAT ePER
Det tycks som om en av mina "vajrar" inte drar som den skall. Misstänker att del 16 kärvar, ev pga rost.

Vet ngn hur jag kontrollerar att växellådsoljenivån är rätt?
 
F

F.d. 21079

Guest
Sv: Växlarna krånglar

En liten uppdatering, och jag besvarar min fråga:
oljenivån skall vara 2.7 liter +/- 0.3 liter av 75W90 API GL4/5 växellådsolja. Enda sättet att kontrollera nivån är att tömma ur lådan och mäta. Fyller gör man på ovansidan genom ett ventilationshål (s.k. breather) som är täckt av en svart plastplugg.
Min låda är körd, den har gått med för litet olja. Antagligen pga åldrande packboxar vid utgående axlar, och oljan kastas då upp och syns inte som läckage på backen. Tråkigt och dyrt. Jag tar ner lådan nu, stort tack till Adamsky i Karlskoga för all hjälp med bilder och råd.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 21079

Guest
Sv: Växlarna krånglar

En uppdatering, och avslut på tråden. Det har blivit ett växellådsbyte, och jag bytte koppling och urtrampningslager när jag ända hade allt nere. Grejerna hade säkert gått ett tag till, men det såg ut att passerat halvtid i alla fall. För er som inte varit där är det en krångligare operation än vanligt pga den omvända kopplingen, en sk dragande koppling. Litet intressant att det inte omnämns i verkstadsmanualen hur grönjävligt svårt det blir att få isär lådan från motorn. Nåja, det går, men man får vara bestämd. Ett alternativ är att separera lådan från motorn så mycket det går med träklossar och sedan lossa tryckplattan och låta den följa med ut med lådan. Om jag skall hjälpa någon ska jag prova det nästa gång, men jag hoppas jag slipper. :)
 
F

F.d. 27368

Guest
Sv: Växlarna krånglar

Man ska ta ur axeln till kopplings gaffel med ett specialverktyg .
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Växlarna krånglar

På 1999 modellen fungerte det bra med en skruv for å trekke ut akslingen på koplingsarmen - mange år siden jeg gjorde dette men tror det var en 6mm standardgjenget som passet i senterhullet i akslingen skru inn et par omdreininger og trekk ut.
 
F

F.d. 21079

Guest
Sv: Växlarna krånglar

Hej,
jo det atämmer: om man kan dra ur pinnen som håller urtrampningsgaffeln när lådan är monterad, så är det en lösning. Problemet är att man behöver en glidhammare på de senare lådorna, och man kommer inte åt när lådan är monterad.Tidigare fanns det ett skruvhål för en enkel avdragare, men det saknades på mina lådor (2003 och 2006).
 
F

F.d. 21079

Guest
Sv: Växlarna krånglar

Intressant JamoSwe, det kan kanske gå att använda det verktyget om man sänker ner motor och växellåda litet grann för att få plats. Man måste i alla fall göra det för att få ut lådan, ta bort de två fästena för växellådan och försiktigt sänka ner allt en dec eller två. Borde kanske gå då. Fast min lådas pinne var så fastärgad att det krävdes svets för att den skulle släppa, så det hade nog inte funkat i alla fall på just den.
 
Toppen