• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Växlar och bränsleförbrukning

F

F.d. 24494

Guest
Hej PÅ er alla!
Jag är ny medlem och detta blir mitt första (men inte sista hoppas jag) inlägg. Jag har en fråga om bränsleförbrukning kontra växelläge på era bilar. Kanske låter knasigt? Jag hittade en tråd tidigare där man diskuterade bränsleförbrukningen, men jag saknade i denna tråd en diskussion om växellägen. Jag fattar att har man en 5 växlad låda så ligger man antagligen på femmans växel i farter över 80km/h men hur gör ni som har en 6 växlad låda?
Själv så har vi en halvintegrerad Kabe 750 -10
157 hk motor. Vikt ca 3800 kg med en 6 växlad låda. Den drar ca 1,2-1,3 L/mil med odubbade vinterdäck. Vi kör oftast i 90 km/h tycker att det är en lämplig semesterfart.
Det vi behöver lära oss är när är det lämpligt att använda 6:ans växel. (på raksträckor, inga backar)
Jag tänker att kanske så drar bilen mer om den får gå på 6:an istället för 5:an i denna hyfsat låga fart?
Så... Hur gör ni? Vid vilken fart lägger ni i 6:ans växel? jag känner att vi inte har koll på detta, så vid ca 80-85 så vi växlar om till 6:an. Är det fel?

Hälsningar
Marita
 
F

F.d. 9073

Guest
Sv: Växlar och bränsleförbrukning

Om du på nåt sätt kan ta reda på de mest gynnsamma varvtalen för din motor att arbeta på, så använd varvräknaren i stället för hastighetsmätaren för att bestämma när de är dags att växla
 
F

F.d. 25136

Guest
Sv: Växlar och bränsleförbrukning

Vi har en 750 -09 automat och har haft en förbrukning på 1,02-1,04 på våra långresor. Hastigheten kanske 90+. Automatlådan håller varven ungefär mellan 1600 - 2000 r/min. Största vridmomentet ligger ju vid 1700 r/min och den håller i 6:n fastän backarna är branta. (Det finns ju kraft:))
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Växlar och bränsleförbrukning

7 meters bil med alkov och 130 hr motorn snitt 1.05 med trimchip innan 1.10-1.20 växlar upp till 6:an från 80 km och ner till :an i större backar annars inte om det inte kräver viss segdragning då är det bättre att växla. Varvtal har jag inte just nu när den inte är på rull.
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Växlar och bränsleförbrukning

Man må kjenne motor og utveksling for å gi et ordentlig svar på spørsmålet. For endel år siden ble det gjort en test av Fiat og MB og reultatet ser en på llenket side. Er nok ikke så langt unna med 1 gir mer?Drivstofforbruk
 
F

F.d. 25127

Guest
Sv: Växlar och bränsleförbrukning

Hej
Vi har en likadan motor och växellåda.
6 ans växel bör man ha i vid 90 - 100 Km Och under 90 gäller 5 ans växel
Det är inte bra att köra på för lågt varv med 6 an i gäller ju även övriga växlar .Motorn sotar igen så efter några år klarar den inte co halten röktätheten vid besiktningen
MVH
Sonny
 
F

F.d. 24494

Guest
Sv: Växlar och bränsleförbrukning

Tack för era svar.
MVH
Marita
 
F

F.d. 12430

Guest
Sv: Växlar och bränsleförbrukning

Försök hitta momentkurvan för din motor kör på högsta moment och passande växel. 6 växlat sparar inte alltid bränsle. Fler axlar och kugghjul i växellådan bidrar ibland/ofta med högre förbrukning för motorn måste också dra runt dessa oavsett om man kör på den växeln eller inte. Trist men sant.
 

kjelka

HBK Medlem
Inlägg
182
Kommun
Örebro
HBK-Nr
6650
Medlemskap
2024
Sv: Växlar och bränsleförbrukning

Själv har jag en Adria S670SL -10 med 130hk motor. Jag kör nästan alltid med
färddatorn inställd så jag ser den omedelbara förbrukningen. Då lär man sig att
använda rätt växlar, varvtal och segdragning i backar.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Växlar och bränsleförbrukning

Enligt Fiats instr-bok för 2010 betr 6-växl man vxl-lådor;
  • växla till högre vxl så snart trafiksituationen medger det men ”plåga inte” motorn på för hög vxl!
  • Du ska om möjligt undvika ryckig körning!
Har en Bürstner i726G-10 (4 ton, 7,6m) med drivlina 3,0 liter och 6-vxl;
  • har kört lagenligt (mest ca 90 i 700 mil både hemma och i Tyskland med en snittförbrukn på knappt 0,9 lit/mil med sommardäck
  • kör på 6-ans växel från ca 70 km/tim så snart trafikomständiheterna medger det på plan mark, när motorn arbetar lätt - men inga drivlineryck accepteras. Det är rycken och inte låga motorvarvtal som är skadliga för/frestar på drivlinor.
  • Att köra på så hög vxl som möjligt är en av förutsättningarna för låg förbrukning, optimala varvtalet infinner sig redan vid ca 1600 r/m för 3,0 drivlinan och är därefter ganska platt/horisontell.
Det viktiga i slitagesammanhanget är att drivlinan inte utsätts för ryck (då ska man växla ner) och att motorn arbetar lätt, men detta är grundförutsättningar för alla drivlinor.
 
Senast ändrad:

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Växlar och bränsleförbrukning

Det viktiga i slitagesammanhanget är att drivlinan inte utsätts för ryck (då ska man växla ner) och att motorn arbetar lätt, men detta är grundförutsättningar för alla drivlinor.[/quote]

Som Relax skriver så är det nog det här som gäller.
 
F

F.d. 12430

Guest
Sv: Växlar och bränsleförbrukning

Gör som Relax beskriver ger låg förbrukning, Kan vara svårt att hitta rätt varvtal/moment där motorn är som effektivast pga att man lägger in momentbegränsning och man får då ett maxmoment inom/mellan ett visst varvtalsområde. Detta kanske för att vxlådan eller något annat inte tål högre moment men... På denna platta kurva finns ändå ett varvtal där motorn är som effektivast tyvärr svår att hitta på dessa moderna mappade motorer. Trimfirmorna ser genast potetial i detta och säljer trimboxar :)) hittar dom då rätt kan man spara bränsle.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Växlar och bränsleförbrukning

Det fine med de moderne automatiserte veksellådar som brukes i de fleste nye husbiler bruker informasjonen i motorkontrollen til å optimalisere hvilken veksel som ligger inne. Koplingen er en tørrplatekopling som på den manuelle lådan, endast elektronisk betjent.
 
F

F.d. 12430

Guest
Sv: Växlar och bränsleförbrukning

Det skulle varit växlingsindikator i alla bilar för optimal körning men... Då måste också tillverkarna kunna certifiera inom dessa moder. Mkt jobb för att få den ekvationen att gå ihop.
 
F

F.d. 5333

Guest
Sv: Växlar och bränsleförbrukning

Vi har en 750 -09 automat och har haft en förbrukning på 1,02-1,04 på våra långresor. Hastigheten kanske 90+. Automatlådan håller varven ungefär mellan 1600 - 2000 r/min. Största vridmomentet ligger ju vid 1700 r/min och den håller i 6:n fastän backarna är branta. (Det finns ju kraft:))


På lilla Adrian så räcker 120 hk och 6:an gott från ca 80 knyck. På Kabarna 130 hk och 6:an först ovanför 90 km, lägre hastighet på 6:an så kändes det att motorn inte trivdes.
Växla efter motorns varvtal, Lyssna till motorljudet, glöm varvräknaren bara ett onödigt påfund.
 
F

F.d. 28371

Guest
Sv: Växlar och bränsleförbrukning

Til Knut!
Jeg har et spørsmål til deg siden det ser ut til at du har god kjennskap til automatkasser. Jeg har selv en personbil med dobbelklutch kasse og våtlammelkopling(Powershift). Finnes det husbiler med dobbelklutch kasse? Du nevner tørrplateclutch. Hadde det ikke vært bedre med våtplatelamellkopling? Du unngår brente lameller ved krypkjøring og rygging.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Växlar och bränsleförbrukning

Har ikke funnet noen med dobbelklutch. Alle klutch systemer utenom oljeturbinene har friksjon som en vesentlig del av koplingen - friksjon gir slitasje, så jeg vet ikke hvordan dette blir i en våtlamell løsning. Husk og at selv om en personbil har kraftig motor så er vekten ikke stor, i en husbil er dreiemomentet høyt samtidig som en har høy vekt. Dette krever grove dimensjoner, antar at det grunnen til at en ikke har dobbelklutch på disse bilene.

Den lådan som jeg kjenner best er Agile til Iveco, som også er en av de eldste for transportere og husbiler av robotlådorna. Her er utgangspunktet den normale manuelle med utbytting av gearspaken med elektronisk styrt veksling og en elektronisk styrt kopling. Datorn henter info fra resten av bilen om hastighet, motorbelastning, bruk av pedaler cruisekontroll og masse annet og regner ut optimal oppsett av vekslene. Alle bevegelser styres så med minst mulig margin og det sendes og ordrer til motorkontrollen om endringer av turtall for mykest mulig kjøring.

Robotlådan til Fiat er en videreutvikling basert på Agile, mens Renault/Opel lådan kopierer funksjonalitet (ut i fra hva jeg har lest så langt). MB sin Sprintshift hadde en noe annen oppbygging, og er under erstatning av en ny konstruksjon som ser ut til å utvikles sammen med VW (Canter = Sprinter).
 
Toppen