• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Växelväljare.

Örjan o Helen

HBK Medlem
Inlägg
109
Kommun
Härnösand
HBK-Nr
9222
Medlemskap
2024
Nu har jag suttit ett tag å läst en massa inlägg om effektboxar, läste en del insändare som pratade om 5o6 växeln, vad är uppfattningen om vilken är lägsta hastighet när man kör på 6växel . Har en Fiat 130 Multijet 12a
 

olsborgs

HBK Medlem
Inlägg
402
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2024
Sv: Växelväljare.

Själv praktiserar jag ett lägsta varvtal på 2000 på de 5/6-växlarna, efter inrådan av en kamrat med erfarenhet av Fiat.
Rätt eller fel? Med det känns bra och bilen går bra på de högre växlarna.
 

Delfin

HBK Medlem
Inlägg
504
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
104
Medlemskap
2024
Sv: Växelväljare.

Absolut! växlarna är till för att användas. Slackar bilen i uppför plockar man fram en lägre

:yes::wub:
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Växelväljare.

Om man tittar på vridmomentskurva ser man när vridet sjunker.
Det är nog klokt att växla vid 2000 då kurvan faller raskt under 1800 varv.
130mj.jpg
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Växelväljare.

Både effekt- och vridmomentkurvorna förändras vid användning av "box": http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/665868

Det är visserligen helt sant. Men drivlinan blir inte starkare. Om t.ex max vridmoment höjs med 50Nm så är ju säkerligen inte så stor del av den höjningen under 2000varv.
Men en viss ökning är det säkert. Men det gör det enligt mig än viktigare att inte belasta drivlinan vid för låga varv. Man kan få samma effekt o bränsle ekonomi vid ett lite högre varv och då skona drivlinan.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.602
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Växelväljare.

Eftersom frågeställaren berörde "trimbox", tyckte i varje fall vi att det var relevant att belysa skillnaderna med och utan box.

Att boxen, i vårt fall, inte gör någon större förändring under 1800 rpm står klart om man betraktar våra kurvor.

Viktigare, tycker vi, är att vi nu har högre (på vissa varv t.o.m. väsentligt högre) vridmoment från 2000 rpm till 3200 rpm än vad vi tidigare hade som max vridmoment.
 
Senast ändrad:
Toppen