• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Växelväljare.

Örjan o Helen

HBK Medlem
Inlägg
110
Kommun
Härnösand
HBK-Nr
9222
Medlemskap
2025
Nu har jag suttit ett tag å läst en massa inlägg om effektboxar, läste en del insändare som pratade om 5o6 växeln, vad är uppfattningen om vilken är lägsta hastighet när man kör på 6växel . Har en Fiat 130 Multijet 12a
 
Sv: Växelväljare.

Själv praktiserar jag ett lägsta varvtal på 2000 på de 5/6-växlarna, efter inrådan av en kamrat med erfarenhet av Fiat.
Rätt eller fel? Med det känns bra och bilen går bra på de högre växlarna.
 
Sv: Växelväljare.

Absolut! växlarna är till för att användas. Slackar bilen i uppför plockar man fram en lägre

:yes::wub:
 
Sv: Växelväljare.

Om man tittar på vridmomentskurva ser man när vridet sjunker.
Det är nog klokt att växla vid 2000 då kurvan faller raskt under 1800 varv.
130mj.jpg
 
Sv: Växelväljare.

Både effekt- och vridmomentkurvorna förändras vid användning av "box": http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/665868

Det är visserligen helt sant. Men drivlinan blir inte starkare. Om t.ex max vridmoment höjs med 50Nm så är ju säkerligen inte så stor del av den höjningen under 2000varv.
Men en viss ökning är det säkert. Men det gör det enligt mig än viktigare att inte belasta drivlinan vid för låga varv. Man kan få samma effekt o bränsle ekonomi vid ett lite högre varv och då skona drivlinan.
 
Sv: Växelväljare.

Eftersom frågeställaren berörde "trimbox", tyckte i varje fall vi att det var relevant att belysa skillnaderna med och utan box.

Att boxen, i vårt fall, inte gör någon större förändring under 1800 rpm står klart om man betraktar våra kurvor.

Viktigare, tycker vi, är att vi nu har högre (på vissa varv t.o.m. väsentligt högre) vridmoment från 2000 rpm till 3200 rpm än vad vi tidigare hade som max vridmoment.
 
Senast ändrad:
Tillbaka
Toppen