• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Växellåda Växelspaken i handen

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hjälp.... Under färd idag lossnade hela mekanismen till växelspaken...
Bilen skall på besiktning i morgon kl 8.30 så där var ingen tid att reparera.
Jag fick tag i en liten "ved pinne" som var perfekt i mått, tryckte sen ner på den vänstra sidan en trasa... Så nu går det att växla.... Men hur länge :swoon:
NÅGON som vet om detta är ett komplicerad jobb att laga....

Tusen tack på förhand

IMG_20210823_201023.jpg
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Ok.... Jag blev riktig rädd, för jag svängde och skulle sen växla... Plötsligt är allt lialös och omöjlig att få in i någon växel.
Men med lite likande fick jag in växlar och kunde ta mig till nattplatsen..
Inga skruvar har i alla fall inte ramlat ner... Tror att jag måste ta bort en stor del av panelen för att komma till...

Tusen tack för er information

För övrigt så gick bilen blankt igenom :applaus:
Så nu blir det färjan den 20-sept.... Enkel biljett :eek:;):twitcy:
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Problemet kan hänga ihop med dåliga motor-/växellåds-fästen, ifall dessas rörelser blir för stora.
Jag berättade för besiktningsmannen om klunkandet... Så det tog in bilen efter test rundan... Och så gick två män ner i gropen med ett stort spett :eek:
Efter två minuter kom de upp.... Det är det diagonala fästet som är mjukt och behöver bytas... Sa en av männen
Så nu skall jag beställa ett sådant fäste, hoppas jag kan få dit det innan jag åker med färjan :rolleyes:
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Efter min tillfälliga reperation med träkloss och en T-shirt så har nu växelspaken lossnat helt
Så nu måste jag laga den på riktigt...

Att hitta skruvarna som håller växel hållaren var inte lätt... Och att få av dem var ännu svårare.... Speciellt när "den lille :msn_devil:" i min kropp motarbetar mig hela tiden med värk i hela kroppen..

Sen tog det lite tid innan jag fattade hur det hade suttit tidigare och vad som nu var sönder...
Alla fyra gummi hylsor hade gått sönder därför lossnade hållaren...

Så det var bara att leta i "källaren" efter något som jag kan ersätta med... Det blev 4 brickor med gummipackning (sådana man skruvar fast ett plåttak med)

Sen var det bara att försöka att få dit allt igen.... I Går kväll var det på plats... Orkade sen inte montera alla paneler, så det blev idag...

Så nu fungerar växeln som den ska... :spinny:
Sista bilden ser ni skruvarna, och de två till höger var ett riktigt h...... Att ta loss och sätta tillbaks,.. Även om jag demonterade mer av panelen...
IMG_20220329_150848.jpg
IMG_20220329_151157.jpg
IMG_20220329_151922.jpg
IMG_20220329_154044.jpgIMG_20220329_164651.jpg
IMG_20220330_125528.jpg
 
Senast ändrad:
Toppen