• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Växelriktare

Status
Stängd för vidare inlägg.

Nyfiken

FD HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
1298
Medlemskap
2021
Jag köpte en Växelriktare WHS 1000 för ca 2 månader sen och kopplade den till bodelsbatteriet: I dag när jag kollade statusen på batteriet så var det ½ laddat, kan växelriktaren dra ström fast den är avslagen men kopplad till batteriet, någon som vet?
Har inte märkt förut att det skulle vara någonting som tömde batteriet.
Mvh Frank
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.260
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Växelriktare

Den växelriktare som jag har verkar inte dra någon ström när den är frånslagen. Jag har svårt att tänka mig att det skulle vara annorlunda med andra. Möjligen om de har någon form av (trådlös) fjärrstyrning, ungefär som en TV.
 

pannor

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2799
Medlemskap
2024
Sv: Växelriktare

Jag köpte en Växelriktare WHS 1000 för ca 2 månader sen och kopplade den till bodelsbatteriet: I dag när jag kollade statusen på batteriet så var det ½ laddat, kan växelriktaren dra ström fast den är avslagen men kopplad till batteriet, någon som vet?
Har inte märkt förut att det skulle vara någonting som tömde batteriet.
Mvh Frank
Beror på vad du menar med avslagen.Om du menar att är frånslagen med ström brytaren på Växelriktaren.det är väl en i 12 till 220 omvandlare du menar.så skall den inte dra någon ström.Om du menar att du inte har någon förbrukare inkopplad till 220 sidan så drar den ström ändå
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Växelriktare

Om du menar att bilen stått oanvänd i 2 månader så är det nog normalt att batteriet har 50% kvar.
Skulle nog vilja påstå att det är bättre än vad dom flesta bilar klarar om inte huvudbrytaren på bodelen är avslagen.
Vad det gäller växelriktaren så hållar jag med föregående inlägg.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Växelriktare

Just denna Modellen som du har är lite annorlunda än dom flesta i marknaden. denna är tillverkad till att kopplas direkt till solpaneler för användande av känslig elektronik. därför har den en tomgångsförbrukning på några watt,med en massa skydd den känner av tempratur volt mm. går ej att slå på om batterispänningen är för låg temperaturen för hög E.t.c. Den har en ganska så exakt sinuskurva klarar 1000watt och i starten klarar den mer än det dubbla. Ser ut att vara ett bra köp

thumbnail.php.jpg
 

Nyfiken

FD HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
1298
Medlemskap
2021
Sv: Växelriktare

Tack för svaren! Har fått flera vinklar på problemet eller vad jag trodde var ett problem och kommit till slutsatsen att manicken är ok. Härmed avslutas tråden.
Mvh Frank
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen