• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Växelriktare

Nyfiken

FD HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
1298
Medlemskap
2021
Hej! Vi har köpt el-cyklar och då har jag köpt en Växelriktare 1000w som jag skall koppla till bodelsbatteriet, jag tänkte att använda den när jag kör och ladda el-batterierna till cyklarna med, men när jag läste instruktionsbladet för växelriktaren så stod det att man skall koppla bort den när man startar bilen men det blir bökigt att varje gång koppla bort den. Nu undrar jag om jag kan strunta i förmaningen och ha växelriktaren fast kopplad hela tiden, för den är ju nollställd varje gång jag startar. Hoppas att ni kan hjälpa mig hur jag skall göra, för el och jag går inte ihop det är hebreiska för mig.
Mvh Frank
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Växelriktare

Det ar problem med allt som kopplas till batteriet i startogonblicket for att startmotorn drar mycket strom och nastan kortsluter batteriet. Har du ett startbatteri separerat ifran bodelsbatteriet med langa kablar sa elimenerar du problemet lite. Du skulle kunna satta ett relé till bodelsbatteriet som kopplar ifran detta i startogonblicket, tank pa att det maste vara ett kraftigt relé. koppla strombrytare sa att om du skulle behova bodelsbatteriet for att starta bilen sa kan du anulera relé´t Juan
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Växelriktare

De fleste elblocker har ingen sammenkobling før bilen lader, og da med en strømbegrenser. Så lenge inverteren er koblet til bodelens batteri så skulle det ikke være noe problem å ha den tilkoblet ved start av bilen. En annen sak er om inverteren har en tomgangsstrøm selv når den er slått fra - noen har dette.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Växelriktare

Du kan mäta bodelsbatteriet med en analog voltmätare (nål) så ser du om spanningen sjunker i starten,det bästa ar om du kopplar ifran solenoiden i motor sa att den inte startar sa har du langre tid pa dig att mäta. Ar spanningen konstant ar det bara att koppla in den pa bodelsbatteriet, sjunker spanningen ja da far du koppla ett relä
Juan
 
F

F.d. 3077

Guest
Sv: Växelriktare

Det är ju som Knut skriver att batterierna är separerade genom elblocket,
för Du ska naturligtvis koppla omvandlaren på bobatterierna och dom har inte något med startmotorn att göra ,om så är fallet kan det bli problem ,att Du är utan stöm när Du ska starta bilen.
Bernt
 

Nyfiken

FD HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
1298
Medlemskap
2021
Sv: Växelriktare

Hej! Nu har jag och en kamrat kollat med en mätare om det finns någon reaktion i bobatterierna när jag startade bilen men ingen reaktion, dom är separerade så nu kan jag montera växelriktaren.
Mvh Frank
 
Toppen