• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Växellådsproblems

F

F.d. 25083

Guest
Hejsan, i lördags när vi var ute på en liten dagstur så råkade vi ut för ett "växellådshaveri". När jag skulle växla från ettan till tvåan så slog det tvärnit, prata om att bli totalt överraskad. Jag är evigt tacksam för att det gick som gick, inga fordon bakom, ingen högre hastighet och för säkerhetsbältet.

Kortfattat så slutade det med bärgning till Norrköping. Nu så håller jag på och letar efter en växellåda till vår Renault Trafic 1990 med Rapido bodel och det är inte lätt. Det är ett svårt ställningstagande till hur mycket det får kosta i förhållande till bilens värde, det känns inte rätt att skrota.

Jag hoppas att någon ute i husbilsklubben kan hjälpa mig med att tolka Renault märkning på växellådor, vår växellåda heter NE3 051. Vad jag har försök listat ut så betyder NE3 typ av låda, men när det gäller 051 så misstänker jag att det kan ha med utväxlingen att göra. Jag har hittat en fabriksny växellåda i England till ett bra pris, men växellådan heter istället NE3 068. Vad tror Ni, skulle det fungera?
Hälsningar Leif
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Växellådsproblems

Troligen är växelföraren sliten så du fick i två växlar samtidigt. Det borde inte vara så dyrt att reparera.
//W
 
F

F.d. 25083

Guest
Sv: Växellådsproblems

Nu äntligen så har vi fått hem vår husbil! Efter mycket om och men så hittade jag en beg. växellåda i gott skick, fick den insatt av en mycket tillmötesgående mekaniker, passade även på att byta koppling när ändå lådan var borta. Vi är mycket nöjda med att sluträkningen "bara" hamnade på totalt 10000:-, nu gäller det att ta vara på det goda vädret. Det är också skönt att veta att det finns lösningar på det mesta, även när det känns som mörkast./frideb
 
Toppen