• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Växellådsproblem Fiat Ducato

F

F.d. 53297

Guest
Hej alla medlemmar!

Ny medlem 11220.

Vi har sedan 2002 ägt en integrerad Dethleffs 6972, den har verkligen varit oss till stor glädje men nu går de epoken i graven eftersom vi nu just köpt en större och bättre Husbil (Hymer Liner 839 som levereras från Örebro under oktober).

vår Husbil är i otroligt fint skick, 7500 garanterade mil, full service och mycket utrustad. vår plan var att sälja den privat till våren men under hösten har 5:ans växel börjat hoppa ur. Nu är det inte längre möjligt att köra på 5:an.

Jag har förståt att detta är ett vanligt problem på Fiat, vart ska jag vända mej för att få lådan fixad till rimligt pris?

Tack på förhand, vi ser fram emot våren och hoppas på att se många av er på vägarna till sommaren.

hälsningar Thomas och Kristina.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Växellådsproblem Fiat Ducato

Finns nog mängder med tråder om just 5:ans växel. Använd "SÖK" funktionen.
 

JCoMC

HBK Medlem
Inlägg
246
Kommun
Motala
HBK-Nr
4084
Medlemskap
2025
Sv: Växellådsproblem Fiat Ducato

Bossings i Linköping löser dylikt. Bra verkstad även om prisnivån ibland ligger högt. Nu har ni lite långt dit men eftersom det är de som tagit fram lösning med omdrevning av 5:ans drev vet de kanske vart du kan vända dig i dina trakter.

Med vänlig hälsning,

JC
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.585
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Växellådsproblem Fiat Ducato

Hej, som skrivits ovan så finns det nog timmar av läsning om femmans växel om man söker.

Om bilen är från ca. år 2002 så ligger den i skärningspunkten då Fiat böt låda i Ducato.
Gamla lådan har backen till höger och bakåt.
Nya lådan har backen till vänster och framåt.

Man kan komma undan med delar för några tusenlappar om man köper från Tyskland.
Eller ca. 7500:- om man köper en komplett sats i Sverige.

Arbetsinsatsen för att byta tar firmor ofta allt för mycket betalt för tyvärr. Det behövs nog bara ca. 30 min. kan kanske vara bra att veta.

Här har du en firma som kan mycket och säljer i Sverige om du vill fixa delar på enklast sätt. Det går att växla om lådan när du ändå byter drev vilket kan uppskattas av nästa ägare om han är medveten om Fiat's lådproblem, och då uppskattar att allt är nybytt..

Här har du en länk till firman i Sverige som har delar på hyllan.

Omdrevning av 5:ans växel » BLD

Lycka till. JANKRO.

Ps. Samma firma som JC hann före mig att hänvisa till.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 50345

Guest
Sv: Växellådsproblem Fiat Ducato

Hej.
Har importerat en lika dan från tyskland, jag söker en instruktionsbok på svenska.
Det fanns ingen med.

MVH sven-inge
 
Toppen