• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Växellådsfenomen på Fiat Ducato 3,0 -2011

nilhen

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Billeberga
HBK-Nr
3266
Medlemskap
2024
Det har uppstått ett konstigt fenomen med växellåds spaken på vår husbil. Som ni ser på rubriken har vi en Fiat Ducato -2011 med 3,0 160 hk motor.

Det som sker är när man kör på 6:ans växel och släpper gasen helt så flyttar sig växelspaken 10 mm nedåt, när man sedan ger gas igen så går den tillbaka de här 10 mm. (De 10 mm är mätta på växelspaks knoppen).
Inget oljud eller hoppar ur växeln, verkar helt normalt för övrigt. Det har inte varit så här tidigare, utan har börjat nu när bilen gått 1200 mil.

Pratade med min verkstad om detta och han sa det inte rakt ut, men det verkade som att han ville få det till att det är så här växellådan fungerar, men för att vara helt säker ville han provköra bilen och den hade jag inte med mig vid detta tillfälle.

Vad säger ni andra? kan detta vara rimligt att den uppför sig så.

Ni som har husbilar med samma motor, har ni samma fenomen på er i 6:ans växel?
//Nilhen
 
F

F.d. 18251

Guest
Sv: Växellådsfenomen på Fiat Ducato 3,0 -2011

Nej det har vi inte. Vi har en 2011-års modell, men vi blev kallade av FIAT att göra en kontroll av motorns fastsättning vid vår leverans av bilen. Det var tydligen för dåligt fastsatta motorfästen vilket dom åtgärdade. Hör med FIAT och gå in på deras hemsida på nätet där du uppger chassinumret och får svar direkt om det skall åtgärdas. Det är gratis detta.

Vilgot
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.666
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Växellådsfenomen på Fiat Ducato 3,0 -2011

Det låter ju som att bakre motorfästet inte är korrekt. Nu kan jag inte påstå att jag vet exakt hur det ser ut på din bil men generellt brukar tvärställda motor med växellåda vara upphängda på tre punkter med gummidämpare. Ett på vardera sidan och ett bakom/under motorn. Det är detta bakom/undre som skulle kunna ge ditt fenomen. På vissa Renault personbilar är det ett ganska vanligt fenomen.
// Göte J
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.793
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Sv: Växellådsfenomen på Fiat Ducato 3,0 -2011

"Det som sker är när man kör på 6:ans växel och släpper gasen helt så flyttar sig växelspaken 10 mm nedåt, när man sedan ger gas igen så går den tillbaka de här 10 mm. (De 10 mm är mätta på växelspaks knoppen)."

Jeg har netop opdaget at min gør det samme. Desuden giver det et klik, når gearstangen hopper fremad, når jeg træder på gaspedalen. Har kørt ca 22.000 km, men jeg ved ikke helt præcist, hvornår det begyndte.

Næste gang jeg kommer hos FIAT værkstedet, vil jeg høre hvad de mener om sagen.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Växellådsfenomen på Fiat Ducato 3,0 -2011

Har också det fenomenet men har fått till svar att det är inget fel.

Får väl påpeka igen vid nästa service.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Växellådsfenomen på Fiat Ducato 3,0 -2011

Det är inget konstigt alls med växelspaksrörelser utan tvärtom helt normalt, har själv haft 2 st olika HB med Fiat 157 hästare och manuell vxl-låda (2010)! Beroende på motorns använda vridmoment så varierar dock rörelsen på växelspaken (gäller fö även ex personbilar).

Rörelsen mellan drivlina/kaross fångas upp (dämpas) av den "mjuka rörliga upphängningen som har till uppgift att minska/eliminera icke önskvärda skakningar, ljud och buller som annars direkt skulle fortplanta sig in i bilens kupe .... gäller fö samma för alla komfortbilar!
 

nilhen

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Billeberga
HBK-Nr
3266
Medlemskap
2024
Sv: Växellådsfenomen på Fiat Ducato 3,0 -2011

Det här fenomenet med växelspaken rör sig i 6:ans växel är tydligen inte helt ovanligt. Det förekommer tydligen på flera husbilar.

Det här helt riktigt som Relax skriver att det är helt normalt med växelspaksrörelser, så länge det är inom rimliga gränser och att det inte börjar efter 1200 mil.
Det här tror jag är någon annan orsak till.

Har kontrollerat på Fiats hemsida om det finns någon återkallelse på det chassit vi har, men det gör det tyvärr inte.

Jag ska se om man på något enkelt sätt kan komma åt att kontrollera motorinfästningarna.

Jag hade varit tacksam om fler HBK medlemmar som har den här motorn hade svarat, om hur ni upplever det på era husbilar.
//Nilhen
 
Senast ändrad:

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Växellådsfenomen på Fiat Ducato 3,0 -2011

Har inte Fiat 2 vajrar för växelrörelser och då borde ju inte motorrörelser transporteras vidare till växelspaken. Jämför gaspedalen som ju inte rör sig eftersom det är vajer där.
 
F

F.d. 25293

Guest
Sv: Växellådsfenomen på Fiat Ducato 3,0 -2011

vi har samma motor som ni men i vår bil finns ingen rörelse i växelspaken den har gått 2500 mil
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Växellådsfenomen på Fiat Ducato 3,0 -2011

På våran Fiat 130hp så sitter det två vajrar som styr växlingarna. Motorn's momentrörelser borde inte kunna påverka växelspaken. Det skulle isf vara om vajrarna är så korta att momentrörelsen påverkar spaken i något ytterläge. Då skulle man ha styvare motorkuddar.
 
F

F.d. 9242

Guest
Sv: Växellådsfenomen på Fiat Ducato 3,0 -2011

Jag har också min HB med 3,0 l motorn och manuella 6-växlade lådan, årsmodell 2008. Nu när jag passerat 3000 mil har 6:e växeln bettet sig på samma sätt som för många av er, dvs växelspaken rör sig framåt när jag gasar. Rörelsen är störst just när jag lagt i växeln, då rör den sig mer framåt med klickande/klonkande ljud dessutom just när jag börjar gasa.
Har pratat med två Fiat-verkstäder. Den ena säger att det är normalt med rörelserna (trots vajrar...), den andra verkstaden tycker inte alls att det verkar normalt. Tyvärr finns ingen Fiat-verkstad på min hemort.
I övrigt funkar den bra (förutom backväxelns utväxling med dess kosekvenser, men det har det ju skrivit miltals om i olika forum - det är bara vissa Fiat-verkstäder som aldrig hört talas om det..och Fiat uppmanar till att slira på kopplingen)

Någon som fått mer info om detta med 6:e växeln (backväxeln vibrerande lär man väl få leva med trots att Fiat tidigare påstod att man räknade ha en lösning augusti 2010)?:mh3:
 

Stellplatz

HBK Medlem
Inlägg
175
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
6758
Medlemskap
2024
Sv: Växellådsfenomen på Fiat Ducato 3,0 -2011

Hej

Inga problem med växellådsproblem ang 6:ans växel

mvh Stellplatz:)
 
Toppen