• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Växellådan / Nära ögat.

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Fem minuter i 12, fick jag kännedom om att reservdelar till Fiats växellådor, modell tidigare än 1994 ej går att få tag på. Detta innebär att inga drev eller andra vitala delar mer finns i lager. Vidáre går det ej heller att få tag på begagnade växellådor till följd av reservdelsbrist. Fiat håller reservdelar i 10 år. 1994 gjorde man modelbyte av dessa som pågick till 2001. Alltså inga problem här.
För att råda bot på en havererad växellåda av äldre modell,tidigare än 1994, krävs en ny.En sådan går på 25.000 kronor utan arbetet inräknat.
Ja det var ju bra att man fick tag på denna info, innan inköpet.

mvh
Werner:swoon:
 
F

F.d. 4972

Guest
Sv: Växellådan / Nära ögat.

Hej Werner!
Tur att du är nyfiken och uppmärksam.
/Lars
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
531
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: Växellådan / Nära ögat.

Hej.

Har själv en FFB 91 2,5 TD. 140000KM

Så jag blev nyfiken om detta stämmer, kollade med min leverantör Axel Augistin i tyskland, dom har fortfarande delar till växellådan ex 2 olika drevsatser till 5ans växel 190€ samt lite andra delar.

Så jag kör lungt vidare i min gamla kareta.


Hälsningar

Jägarn:wink:
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Sv: Växellådan / Nära ögat.

Jaha, där ser man. Jag fick dessa uppgifterna av en Fiat verkstad i Malmö. Han var ganska bestämd på den punkten. Ej heller tillverkades "icke orginaldelar" till Fiatens växellåda. Jag godtog uppgifterna inte utan vidare , men han var väldigt säker på sin sak.
mvh
Werner
 

Åke Nilsson

HBK Medlem
Inlägg
44
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
7195
Medlemskap
2024
Sv: Växellådan / Nära ögat.

Hej!

har precis bytt tre synkringar i min låda från år -90. Köpta av ovannämda leverantör. Så vissa vitala delar finns att tillgån, men troligen inte alla. Tyvärr är det svinpriser på växellådorna. En fungerande beg kostar 18 000kr, ej provkörd och då vill de ha den trasiga i retur. Någon som har kontakter i italien eller länderna runt? Borde finnas betydligt större utbud av begagnat där och därmed bättre priser?
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Växellådan / Nära ögat.

Det finns ganska gott om växellådor till olika årsmodeller på tyska E-bay tillsammans med slitdelar till tidigare bilar typ 1984-1994 och senare
 
F

F.d. 29933

Guest
Sv: Växellådan / Nära ögat.

:yes:
Fem minuter i 12, fick jag kännedom om att reservdelar till Fiats växellådor, modell tidigare än 1994 ej går att få tag på. Detta innebär att inga drev eller andra vitala delar mer finns i lager. Vidáre går det ej heller att få tag på begagnade växellådor till följd av reservdelsbrist. Fiat håller reservdelar i 10 år. 1994 gjorde man modelbyte av dessa som pågick till 2001. Alltså inga problem här.
För att råda bot på en havererad växellåda av äldre modell,tidigare än 1994, krävs en ny.En sådan går på 25.000 kronor utan arbetet inräknat.
Ja det var ju bra att man fick tag på denna info, innan inköpet.

mvh
Werner:swoon:

Det är väl bara att köpa en beg. ducato för 5-10000 så har du ett helt frukträd att plocka av när det behövs.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Växellådan / Nära ögat.

Tråden är nästan 7 år gammal :p och eftersom vi inte har hört något om några större reservdelsproblem är antingen tillgången på dem fortsatt relativt god eller bilarna väldigt hållbara.

Det är bara att köpa Fiat, gammal som ny. :D
 
Toppen