• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Växellådan har låst sig

F

F.d. 53191

Guest
Chassiefabrikat: Peugeot
Chassiemodell: peugot J5
Chassietyp: Standard
Motortyp: Turbo diesel 2,5
Årsmodell Chassie: 1989 o Tidigare
Husbilsfabrikat: Pilote
Husbilsmodell: R 450
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 1989 o Tidigare
Ämnesområde: Växellåda
Hej!Har fått ett problem med växellådan,den har låst sig går ej att växla ,bara 2an inget friläge.den har gått hur bra som helst inga missljud eller så
,kom hem häromdagen och parkerade,idag packade vi och skulle åka till Gotland men ingen växel! Är det någon som vet vad det kan vara för fel? Oljan är bytt för 100 mil sen och bilen har gått 12000 mil

Mvh Göran& Lisa

F

F.d. 29954

Guest
Eftersom lådan var okay när du kom hem, så borde den inte ha rasat medans bilen står stilla. Därför tror jag att den är länkarmarna till lådan som låst sig.
Jag vet inte exat hur de ser ut, men ofta är det flera stänger med kulled i ändarna som sedan påverkar någon axel i själva lådan...
Om du går under bilen och ber någon röra växelspaken så kanske du kan se var det har hakat upp sig...

F

F.d. 53191

Guest
Det går bara en stång från växelspaken till lådan den sitter på en axel som går rätt ner i växellådan.Jag har provat att lossa stången och vrida på axen med en skiftnyckel men det går inte,så det måste vara inne i växellådan som något hoppat snett.

Hälsningar Göran

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan vilket mörker. Jag har tyvärr ingen direkt hjälp att ge, men jag kommer ihåg att jag läste på något engelskt forum för några år sedan om låsta v.lådor av den äldre modellen, men hittar inte tyvärr den länken igen.
Det jag ev. kan föreslå är att du prövar med att skruva bort bussningen som sitter där axeln går in i lådan, det är bara att vrida i nyckelgreppet som finns till du får upp den. Kanske blir det lite mer möjlighet att vicka på den om det kan hjälpa.
Har du provat om bilen rör sig frammåt på tvåans växel, eller är det låst så att det verkar som två växlar ligger i samtidigt?

M.v.h. JANKRO.

F

F.d. 29925

Guest
Detta hände i en gammal PV544, den fjäder som skall ge motstånd till backväxelläget hade gått av och blockerade flera växellägen.

F

F.d. 29954

Guest
Afghan skrev:
Eftersom lådan var okay när du kom hem, så borde den inte ha rasat medans bilen står stilla. Därför tror jag att den är länkarmarna till lådan som låst sig.
Jag vet inte exat hur de ser ut, men ofta är det flera stänger med kulled i ändarna som sedan påverkar någon axel i själva lådan...
Om du går under bilen och ber någon röra växelspaken så kanske du kan se var det har hakat upp sig...

Ett sätt är att lyfta framhjulen från marken, en sitter i bilen, håller kopplingen nedtryck och "jucksar" med växelspaken, medans en annan vrider framhjulen fram och tillbaka.
Utan att motorn är igång! Då får man rotation i kuggarna och, kanske det lossnar.
Frågan är då om du törs använda en opålitlig låda?

Toppen