• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Växellåda Växellåda

JohanE78

HBK Intresserad
Kommun
Karlskrona
Hej

Vi har en 5 växlad (rattväxel)Fiat 1988 , där vi har råkat ut för att vi inte får ur backväxeln. Dvs backen sitter fast och är omöjlig att få ur, tror mig läst ett gammalt inlägg med samma problematik men kan inre finna det.
Har någon kunskap kring detta fenomen?
Är det möjligt att lösa eller är det att leta efter en ny växellåda?
Om så är fallet var hittar man en växellåda passande en 88års diesel fiat?
Hoppas på svar så att vi kan få några mil med husbilen i sommar utan behöva backa genom Sverige.

Mvh Johan

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej det är troligen glapp i delarna till femmans växel som rör på sig "i blindo" när man lägger i backväxeln, för femman och backväxeln ligger ju i samma läge på spaken men upp eller ner, och då om det glappar som det troligen gör så hamnar några kulor så mycket längre "ut" än sitt rätta läge och låser fast en ring där femmans växelgaffel glider, och kulorna håller fast backläget.
Du behöver troligen nya delar till femmans växel även fast det är backläget som fastnat.
Det finns en grej till själva backläget som kan bråka också men det är nog inte så vanligt vad jag vet.
Delarna till femmans växel sitter under sidokåpan på lådan. Tyvärr om du tittar in under vänster skärm så ser man bara lite av den kåpan så motorfästena på lådan måste lossas så man kan sänka ner den sidan av motor och låda så hela gaveln på lådan blir synlig så man kan ta bort den och byta delarna. Lådan kan alltså sitta kvar men det är massor med pyssel i alla fall och när man sänker ner/vinklar ner lådan och motorn så är det många sladdar, vajrar och även kylarslangar som inte räcker till och måste lossas.
Mycket pill och även nya delar samt att det är besvärligt när lådan bara hänger ner en bit, men det borde vara det klassiska felet med slitna delar till femmans växel som låst fast lådan i backläge.

(Om du hört att det är lätt att byta delar till femmans växel så är det Ducato generation två efter -94/-95 som det är enkelt på för där sitter det en synlig plåtkåpa som man får bort på tio minuter.)

M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Här har du en lång länk om div till samma låda som din. Kanske den du tänkte på.

M.v.h. JANKRO.

Toppen