• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Växellåda

F

F.d. 13379

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: Standard
Motortyp: 1,9 d
Årsmodell Chassie: 1991
Husbilsfabrikat: Hymer
Husbilsmodell: hymer 520
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 1991
Ämnesområde: Växellåda
Hej. Vår växellåda är 5 växlad och nu i sommar började 5ans växel att hoppa ur när man körde och släppte gasen, men nu när man lägger i 5ans växeln tuggar det bara. har hört mej för på en utbytes låda men det var lite dyrt tycker jag ca 20.000kr Nu undrar jag om det är möjligt att renovera den själv, om man är lite händig vill säga. kanske det finns beskrivningar till och med?
 
F

F.d. 3088

Guest
Varit tyst om femmans växel ett tag, finns säkert mera än 50 trådar här i klubben. Sök även på internett så får du säkert flera hundra svar. Man byter synkringar och drevet Kostar ett par tusen femman sitter för sig själv åtkomst genom lucka

lycka till Gurra
 
F

F.d. 55338

Guest
:wideeyed:Kolla upp så det inte bara är reglagen (stagenna från vx-spaken till lådan) som har ändrat sig nånstans. Verkade vara lite åt det hållet eftersom det började med att 5:an hoppade ur, sen säger du att du ej får i den, låter lite som det ej når fram till 5:ans läge. Är det så som jag tror (!!!!) så blir det mycket billiggare 20000 o fixa. M.a.o. end. Justering. Lycka till hälsn. Ove.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.594
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej jonsare, om du plockar bort yttre gaveln på växellådan (tyvärr lite krångligare på lådor som är äldre än
-95) så ser du dreven och synkringen m.m. till femmans växel. Då kan du kolla om funktionen/rörelsen är ok. eller inte. Troligtvis kommer du att hitta utnötta/trasiga ingreppständer (det som låser samman drevet med axeln) alltså inte trasiga drivkuggar som det många gånger felaktigt beskrivs som, men kan uppstå som följdverkan om man har otur. Det som du kan behöva om du hittar slitna delar tror jag du köper billigast från Axel Augustin i Tyskland. Här har du länken till deras hemsida. Klicka på din bil och vidare till växellåda och femte växel.

http://www.axel-augustin.de/shop/in....html/XTCsid/3ebb305c3c82a2896c63ab8b22a7ee76

Om det skulle strula rejält så kan man ev. köpa billigare kompletta växellådor från England.

Lycka till. JANKRO.
 
F

F.d. 921

Guest
Femmans växel sitter för sig själv i gaveln. Reparation på verkstad går på ca. 6000 kr.
Smörjning sker via en plastränna och har fått rådet att inte lägga i femman förrän över
80 km. Vad som sker är att det inte blir någon smörjning i lägre hastigheter.
Ett tips jag fått är att överfylla vxl-lådan med olja, hur mycket vet jag inte.
Vxl-lådan behöver inte lyftas ur. Detta felet har Fiat åtgärdat med att ändra lutningen
på vxl-lådan.
 
Toppen