• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Växellåda J5 fråga

JohanE

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Tierp
HBK-Nr
33791
Medlemskap
2024
Någon som vet om en v-låda från en bensinare av samma årsmodell passar till en diesel på en Peugeot J5 -89?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, jag och även många andra har sysslat rätt mycket med de här lådorna på flera sätt eftersom de har en tendens att strula lite ibland.
Man borde nog veta om de passar rent fysiskt rakt av vid motor/startmotor m.m. men anledningen till att svaret blir diffust är att det är tveksamt om någon har gjort så... I alla fall inte så många.
En Peugeot diesel, då har du väl en utgående axel från motorn och lite prylar uppe på växellådan? De fästena finns troligen och hålen brukar nog även vara gängade. sedan har du en del andra saker som kan skilja eller skiljer.
Stödlagret i svänghjulet för växellådsaxeln är troligen olika, det är nog glidlager i bensinbilen och (kanske) troligen ett typ kullager i dieseln. så frågan om lagertappen på ingående axeln i lådan är lika.
Det finns också två varianter på utgången till hastighetsmätarvajern som då kan skilja.
Det här ju saker som som troligen går att kolla upp skapligt med båda lådor lösa innan man börjar montera den "nya".

Men.... Det är med största säkerhet inte samma utväxling i lådan på några eller kanske alla växlar, och det kan troligen ställa till med större förtret än man kanske tror och det är nog den troligaste anledningen till att det inte finns så mycket skrivet om byte till "annan" låda än den typ som sitter i bilen.
Jag vet inte hur utbudet är, men i Sverige brukar det vara lågt och även tyvärr för dyrt med gamla lådor från skrotarna.
Vissa fel kan löna sig att fixa om man kan själv. Det finns ju även renoverade lådor att köpa, kostar en hel del men det beror ju då på hur mycket man vill satsa på bilen och dess allmänna skick.
Sedan har du ju utbudet av begagnat nere i Europa. Det finns en stor skrot i Holland som har en egen avdelning för Husbilar/transportbilar som går bra att handla med, jag har tyvärr inte adressen/länken i den här datorn om du skulle vara intresserad men går att fixa.

Sorry, det blev många "troligen" i texten (även om jag tog bort några :oops:), men det är svårt att veta säkert med alla varianter som finns, och små skillnader kan ställa till med stora problem.

M.v.h. JANKRO.

Ps. Jag så nu att det var du som hade problem med tvåans synkning. Det är ju rätt besvärligt att ta sig ända dit in tyvärr. Men det är ju också besvärligt med en annan låda som kanske inte passar fullt ut............
Det är däremot mycket troligt att synkdelarna från en bensinlåda passar i en diesellåda, även om det är enklare i så fall att köpa de delarna lösa och nya.
 
Senast ändrad:
Toppen