• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

växellåda ...hjälp

F

F.d. 55368

Guest
Kan någon svara på om jag kan stoppa i en vxl.låda Fiat Dukato Maxi-00 2,5 td i en Fiat Dukato 2,5 td -94. Bägge lådorna är 5-växlade.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: växellåda ...hjälp

Det skulle være samme låda, men er Maxien fra 00 med en 2,5 TD - skulle tro den hadde en 2,8 TDI og da kan det være en liten skilnad på festet mot motoren. Om en løfter over motor og låda så skulle det være enkelt.

Skilnaden på Maxi og normal Ducato ligger på forstilling, bremser og fjæring bak samt 16 tommers felger på Maxi mot 15 på den vanlige.
 

Jeepkungen

HBK Medlem
Inlägg
636
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
4441
Medlemskap
2025
Sv: växellåda ...hjälp

Har växellådan havererat för dig ??
Du har väl inte missat att vi har träff på Chaparral om 2 veckor "Hjulbordsträffen" ??
Sista anmälningsdag imorron om du missat det.
Ha det bra. Nalle :)
 
F

F.d. 55368

Guest
Sv: växellåda ...hjälp

Skorrar i 2,3,och lite i 4,ans växel beroende på hur jag kör. Får avstå från Hjulbordet tyvärr. Kramisar Hanna.
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: växellåda ...hjälp

Hej kan du utveckla "skorrar" Dum fråga har du kollat oljan i lådan:oops:

Gurra
 
F

F.d. 27368

Guest
Sv: växellåda ...hjälp

Det förutsätter att båda är 230 karossen (94 finns både 290 samt 230 )
Sen att båda har 16 tumshjul . Men skorrar det när växeln läggs i så skulle jag byta oljan till redline shockproof växellådsolja .
 

sven-A

FD HBK Medlem
Inlägg
166
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
8259
Medlemskap
2023
Sv: växellåda ...hjälp

Hej det verkar lite underligt om det skulle vara oljan, borde väl snarare vara lite trögväxlad då. Att det skorar på 2,3 och 4;an tror jag kan bero på dåliga lameller eller att det skall till lite justering av pedalen.
Trampar du ner pedalen helt i mattan vid växling? Normalt så behöver man ju inte göra det, men börjar lamellerna bli slitna och man har justerat pedalläget en gång så brukar det bli att man tvingas trampa pedalen helt i botten.
Lamellerna kan du kolla genom att lägga i 2;ans eller 3;ans växel hålla gaska höga varv, runt 2000 - 2500 varv, släppa upp kopplingen gaska bryskt med handbromsen i. Stannar inte motorn relativt omedelbart, ja då är det troligen lammellerna som, endera skall bytas eller att pedalläget skall justeras.

Eller, har du hydraulisk koppling, i så fall, kolla den oljan. (jag vet inte om Fiat har hysdraulisk koppling, men utifall.)

Jag är bara en hemmapulare men jag vet att det finns många duktiga, utbildade mekaniker, här på forumet som säkert har andra sätt att kolla lamellerna om du tycker att det jag beskrev verkar våldsamt.

Lycka till
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.614
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: växellåda ...hjälp

Kan någon svara på om jag kan stoppa i en vxl.låda Fiat Dukato Maxi-00 2,5 td i en Fiat Dukato 2,5 td -94........
------------------------------------------------------------------------------------------------------
Måste bara ställa en fråga liknande JamoSwe. En -94 kan vara både gamla Ducato modellen 1982 till 1994 eller den nyare modellen 1994 till ca. 2006. Om det är den gamla modellen så är det säkert att en låda från en 00'a inte passar.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55368

Guest
Sv: växellåda ...hjälp

Lameller och tryckplatta byttes i april. I Portugal. De tog slut på en motorväg, i en nerförsbacke. Det var ett äventyr, kan ni tro. Hanna.:rolleyes:
 
F

F.d. 55368

Guest
Sv: växellåda ...hjälp

Första nyttjandedat. 1994-03-24. Så jag måste leta efter en låda från mellan -82 till -94. Har någon ett bra tips. :confused:
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.614
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: växellåda ...hjälp

Hej Hanna, För att vara helt säkra på modell så tar vi en liten svängom till :).
Den äldre modellen har rattväxel och den nyare har en kort växelspak monterad på instrumentpanelen, så kan ingen förväxling råda mellan modellerna.

M.v.h. JANKRO.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: växellåda ...hjälp

Hej
Om du bytte koppling så sent som i våras och skorrande har kommit smygandes efter det kanske det är så enkelt att en justering kan behövas nu när grejerna är inslitna.
Om "skorrandet" är ett mer malande eller vinande ljud vid gas och motorbroms kan jag rekommendera oljebyte. Min -90 bensinare jag hade förut blev som ny i växellådan efter att jag bytte till Omega 690 olja. Efter 5 mil försvann allt oljud och den började nästan växla av sig själv. STOR skillnad.
 
F

F.d. 27368

Guest
Sv: växellåda ...hjälp

Är det lådan med spak i rattstången så får man leta länge efter BRA lådor .
Dom är sällsynta som bara den .
Jag tror på justering av koppling samt växellådsolja . Har själv en sån låda och kan rekommendera Redline oljan från Mekonomen , den har jag i min och den är lätt växlad .
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.614
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: växellåda ...hjälp

Hej JamoSwe, jag har också gamla lådan :). Jag har haft Redline's vanliga växellådsolja i lådan i två år nu och det blev en betydlig förbättring om man jämnför med "vanlig" kletolja. Jag har funderat på shockproofoljan också, men när jag forskade lite i ämnet så fick jag inte något rejält svar om den oljan kontra lådan och ihop med ev. gulmetaller inne i lådan som i vissa fall och oljor inte skall vara så bra. Men till våren blir det nog två byttor shockproof i alla fall.
I England finns det en hel del lådor att få tag på såg jag när jag letade efter lite andra uppgifter för några år sen, och till helt andra priser än i Sverige.

JANKRO.
 
F

F.d. 27368

Guest
Sv: växellåda ...hjälp

Hej JamoSwe, jag har också gamla lådan :). Jag har haft Redline's vanliga växellådsolja i lådan i två år nu och det blev en betydlig förbättring om man jämnför med "vanlig" kletolja. Jag har funderat på shockproofoljan också, men när jag forskade lite i ämnet så fick jag inte något rejält svar om den oljan kontra lådan och ihop med ev. gulmetaller inne i lådan som i vissa fall och oljor inte skall vara så bra. Men till våren blir det nog två byttor shockproof i alla fall.
I England finns det en hel del lådor att få tag på såg jag när jag letade efter lite andra uppgifter för några år sen, och till helt andra priser än i Sverige.

JANKRO.

Kört med Ligthweight shockproof oljan i 3 år nu och lådan är helt underbar jämfört med vad den var när jag köpte den . Obs det finns en Heavy variant och den är för riktigt tunga fordon
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.614
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: växellåda ...hjälp

Då får det bli ny olja till våren. Ja, jag har sett att det finns tre olika shockproof. Superlight, light och hevy. Den mellersta, light verkar att ha samma blaskkonsistens som den jag använder nu, så den hade jag tänkt mig.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 55368

Guest
Sv: växellåda ...hjälp

Morrhoppan har rattvxl. Ska låta min svåger (bilmek.) kolla om det ska till en justering av koppling och därefter bättre olja i lådan. Tack för alla råd och tips. Ni är mina "plåster" i tillvaron:spinny:..Återkommer om hur det går. Kramisar Hanna
 
Toppen