• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Växelförargummit på Fiat Ducato -88

F

F.d. 3190

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: Standard
Motortyp: TD
Årsmodell Chassie: 1989 o Tidigare
Husbilsfabrikat: LMC
Husbilsmodell: Liberty
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 1989 o Tidigare
Ämnesområde: Växellåda
Hej!
Har problem med att gummidetaljen mitt på den delade armen upp
till växelspaken är sliten,det är en armerad gummiplatta med 4 hål
som sitter istället för en kardanknut som nog varit en bättre lösning.
Har fått reda på att den inte finns på lager hos FIAT och ej heller
finns på ritning i datorn (dom har inte så gamla i datorn)
Vad gör man???Bilen har bara gått 9000 mil!!
Den delade sig i helgen men jag lyckades reparera med extra brickor och buntband som säkring så jag kunde köra hem ,men behöver byta till en ny....eller få tillverkat en ny....Tips??
 
F

F.d. 25038

Guest
Hej hade samma problem på min gamla saab tog och skar ut en bit som liknade den från sida på ett däck samt borrade bort nitarna och ersatte dom med bult och muttrar med nylock funkar skitbra ännu idag går säkert att ta gummi från nåt stänkskydd till lastbil eller släpkärra om du inte vill paja ett däck lycka till
 
F

F.d. 3190

Guest
Mikael o Carina skrev:
Hej hade samma problem på min gamla saab tog och skar ut en bit som liknade den från sida på ett däck samt borrade bort nitarna och ersatte dom med bult och muttrar med nylock funkar skitbra ännu idag går säkert att ta gummi från nåt stänkskydd till lastbil eller släpkärra om du inte vill paja ett däck lycka till


Hej!
Låter som en bra lösning,skall prova det,det sitter redan nylock
som original så jag slipper borra!

Mvh HDsida
 
F

F.d. 3190

Guest
Hej igen!
Nu har jag löst problemet:
Till Jänkebilar finns det samma lösning till vxlföraren,ngt som kallas
Hardyplatta eller ngt liknande namn,denna passar på Fiat Dukatos
äldre modeller och har samma bultcirkel,man behöver bara borra upp
hålen i gummit ca 1 mm och sen pressa i metallhylsorna från originalet
med en Carlssontång el dyl.
Och lämpligen byta nylockmuttrarna samtidigt(M8).
Pris ca 200- och finns hos återförsäljare för Jänkegrejor tex Hansen Racing.
Många som har problem med svampig växling på sina Fiatlådor kanske har
lösningen på problemet här,blev enorm skillnad när jag bytte!

Mvh HDsida
 
Toppen