• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vättern ryker

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Här kommer bild på vättern när den ryker.
När den har rykit 3 ggr så lägger hans sig.
Ja så säger de gamla som varit med om det många gånger.
Det är ju ej så ofta den lägger sig men jag kommer ihåg en gång när jag var en 12-15 år då det hade bildats grottor vid stranden och där tillbringade man ju en hel del tid eftersom man bodde vid vätterstranden.
Sedan en bild i allen hemma.
 

Bilagor

  • nö 010.JPG
    nö 010.JPG
    129 KB · Visningar: 10
  • nö 018.JPG
    nö 018.JPG
    2,5 MB · Visningar: 10
  • nö 013.JPG
    nö 013.JPG
    32,3 KB · Visningar: 10
Senast ändrad:

Hymer

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2024
Sv: Vättern ryker

Ja, visst är det vackert i Kaxholmen. Vår son och hans sambo bor där, i ett hus i backen just ovanför badstranden, sedan ett par år tillbaka, så då och då, under våra vanligtvis tidiga morgonpromenader, passerar vi Ragglanda längs den allé som ni visar på bilden. Ja, det har till oh med hänt att vi skrinnat förbi på isen när det varit lämpligt underlag.

God Jul och Gott Nytt År önskar
Staffan & Ulla-Britt

Och tack för de vackra bilderna!
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Vättern ryker

Ja, visst är det vackert i Kaxholmen. Vår son och hans sambo bor där, i ett hus i backen just ovanför badstranden, sedan ett par år tillbaka, så då och då, under våra vanligtvis tidiga morgonpromenader, passerar vi Ragglanda längs den allé som ni visar på bilden. Ja, det har till oh med hänt att vi skrinnat förbi på isen när det varit lämpligt underlag.

God Jul och Gott Nytt År önskar
Staffan & Ulla-Britt

Och tack för de vackra bilderna!

Ja nu kan ni skrinna förbi o även gå/cykla på den nygjorda cykelbanan det är verkligen ett lyft att slippa vägen. Isen någonstans mellan 10 cm-15 cm. 7 igår.
Men det har blivit smalt på vägen med alla vägräcken som de satt upp.
Plogbilarna kunde ej mötas vet ej om de flyttat räckerna som satt för långt ut borta vid Lyckås./susanne
 

MarTom

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2024
Sv: Vättern ryker

Enligt en statistik över Vätterns isläggning så var det 1987 som sjön hade ett helt istäcke senast. Många tror att den låg helt 1996. Men så var icke fallet. Det fick ett gäng fiskare erfara som då drev iväg med ett isflak utanför Hjo.
 
Toppen