• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vätskan försvinner ur expantionskärlet

Marianne och Lars

FD HBK Medlem
Inlägg
215
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1832
Medlemskap
2022
Har under en längre period fått fylla på i expantionskärlet, pannan är en Alde 3010. Misstänkte då läckage men har inte hittat att det skulle läcka någonstans. Fick nu se att 2 slangar från pannan mynnar ut i hjulhuset bakom höger bakhjul, och där droppar det kunde jag se i den vita snön.
Vet inte om det är från ena eller båda slangarna som det droppar, någon som vet vilken åtgärd jag ska vidta för att få stopp på droppandet?

Hälsar Marianne och Lars
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: Vätskan försvinner ur expantionskärlet

kan slangarna vara överfyllnadskydd, och ev. avtappning, kan vara så att avtappningskranen ej tätar som den ska ,men då ska det droppa hela tiden,låssa slangen på avtappningen så ser du om den tätar,,
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.935
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Vätskan försvinner ur expantionskärlet

Det kan vara din automatiska avluftare som hängt sig och läcker. Det är en mässingshistoria som sitter på sidan av pannan. Den är försedd med en evakueringsslang som mynnar ut under bilen. Prova att knacka på den med ett skruvmejselskaft eller dyl. Annars byt. Den kostar några hundralappar.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.935
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Vätskan försvinner ur expantionskärlet

Så här ser den ut. Tror satsen på bilden kostar 450:-. Min handlare fixade bara själva avluftaren från Alde. Tror det landade på under 300:- Kan du låna specialtänger av någon handlare, att klämma om slangarna, så slipper du tömma systemet.

Placera en skål eller en stor trasa på golvet under avluftaren, kläm om slangarna på båda sidor, lossa slangklämman kring den gamla avluftaren, sätt dit den nya med sin nya slangklämma, klart. Ca 10 minuter om man kan strypa slangarna.

Dra ut evakueringsslangen på samma sätt som den gamla var. Snedskär änden ganska brant, med den längsta fliken framåt. Tror det är för att slippa få in skit i slangen och för att inte fartvinden ska kunna bygga upp ett tryck i slangen som påverkar avluftaren. (Så rekommenderas man att göra med alla evakueringsslangar genom golvet.)


:-/<rister
 

Bilagor

  • Aut avluftare Alde C 3010.jpg
    Aut avluftare Alde C 3010.jpg
    5,1 KB · Visningar: 390

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.678
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Vätskan försvinner ur expantionskärlet

Vi hade samma problem med vår 08.Var till verkstaden två gånger. Under garantitiden.
Andra gången hade killen på verkstaden varit i kontakt med Alde.Svaret blev fyll på vätskan när pannan är varm . Efter denna förklaring så behöver vi inte fylla på så ofta.Droppandet upphörde.Ett förtydligande kontrollera vätskenivån med varm panna.
HaDe Hasse
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55370

Guest
Sv: Vätskan försvinner ur expantionskärlet

Hallå kompis
E de ALDE panna så ska ju vätskan bytas efter xantal år de inte så att de e på g.
Sorry kollade inte aett skit va som va skrevet innan Alde panna va de ju.Ja va fan gör vi nu då ??Att nåt har börjat läcka just nu inunder å inte förut? en gammal koppling läcker det?? Nja ede golvvärme så möjligt ede kanske några växlare som inte håller tätt så va de i våran VINTERBIL KABEN under ett säte vid en pump läckte det.
 
Toppen