• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Värmeväxlare

sorbra

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Linköping
HBK-Nr
13084
Medlemskap
2024
Hej alla vänner
Vi har en pilot 716 ( 2011)och har fått problem med värmeväxlaren, har haft den inne hos en seriös verkstad som efter tredje besöket konstaterade att växlaren inte fungerade. Den går på gas men inte på el troligen elpatronen, men säger verkstaden elpatron finns inte numera att köpa utan man måste köpa hela växlaren. Detta innebär att man får punga ut med 16 000:- värmepannan är en trauma är det någon som varit med om något liknande?
Tacksam för synpunkter
Sören
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.275
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Men du får den att fungera så att den värmer både vatten och bil när du kör den på gas? I så fall så är det elelementet som är sönder. Jag förutsätter att verkstaden har kollat alla anslutningar och säkringar till 230 på pannan. Går det inte att få tag på en begagnad panna alternativt ett löst element så får man ju fundera lite på om verkligen du har någon direkt nytta av elelementet, för 16000 kan man ju köpa ganska mycket gasol, även med dagens gasolpriser.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.139
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Hej alla vänner
Vi har en pilot 716 ( 2011)och har fått problem med värmeväxlaren, har haft den inne hos en seriös verkstad som efter tredje besöket konstaterade att växlaren inte fungerade. Den går på gas men inte på el troligen elpatronen, men säger verkstaden elpatron finns inte numera att köpa utan man måste köpa hela växlaren. Detta innebär att man får punga ut med 16 000:- värmepannan är en trauma är det någon som varit med om något liknande?
Tacksam för synpunkter
Sören
Jag hade nog ringt Alde i Färlöv och hört med dem. De har även support för Truma...
044-71270
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
581
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Håller med Västkustkamparen . Ring Alde, de är superproffsiga och hjälpsamma. Har själv haft problem med min panna och fick mycket support via telefonen. Har du tur kan det vara kretskortet som har gett upp, då klarar du dig med reservdelskostnad på ca 2500:-. Är det elstaven eller elstavarna så måste man byta hela värmeväxlaren (värmeväxlaren är en del av pannan/värmaren) de finns inte som lösa reservdelar. Som Blaser 338 säger , Du kan köpa mycket gasol för 16000:- Hoppas att det löser sig.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Håller med Västkustkamparen . Ring Alde, de är superproffsiga och hjälpsamma. Har själv haft problem med min panna och fick mycket support via telefonen. Har du tur kan det vara kretskortet som har gett upp, då klarar du dig med reservdelskostnad på ca 2500:-. Är det elstaven eller elstavarna så måste man byta hela värmeväxlaren (värmeväxlaren är en del av pannan/värmaren) de finns inte som lösa reservdelar. Som Blaser 338 säger , Du kan köpa mycket gasol för 16000:- Hoppas att det löser sig.

 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
581
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Enligt Alde i Färlöv finns inte original elstavar att köpa. Anledningen enligt dem är att det är svårt att få värmeväxlaren tät när man bytt stavarna. Tydligen måste man plocka ur själva växlaren ur pannan för att kunna byta stavarna. Allt detta som sagt enl. teknikerna på Alde.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Hej alla vänner
Vi har en pilot 716 ( 2011)och har fått problem med värmeväxlaren, har haft den inne hos en seriös verkstad som efter tredje besöket konstaterade att växlaren inte fungerade. Den går på gas men inte på el troligen elpatronen, men säger verkstaden elpatron finns inte numera att köpa utan man måste köpa hela växlaren. Detta innebär att man får punga ut med 16 000:- värmepannan är en trauma är det någon som varit med om något liknande?
Tacksam för synpunkter
Sören
Har du kollat om överhettningsskyddet har löst ut. Det går att återställa.

 

sorbra

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Linköping
HBK-Nr
13084
Medlemskap
2024
Har nog kollat allt som går, säkring och gjort pannan strömlös, återställt överhettningsskyddet. Jag får felkoder (rödblink) på pannan när jag testar att köra på el.
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.226
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Enligt Alde i Färlöv finns inte original elstavar att köpa. Anledningen enligt dem är att det är svårt att få värmeväxlaren tät när man bytt stavarna. Tydligen måste man plocka ur själva växlaren ur pannan för att kunna byta stavarna. Allt detta som sagt enl. teknikerna på Alde.
Förstår inte riktigt värmeväxlaren tät. Här är en liten förklaring på prylarna i Truman. Sitter ingen värmeväxlare. Men däremot flänsar som för över värme. I dom flänsarna sitter elstavarna. Man lossar ett par skruvar och drar ut elstavarna. Kan tillägga har själv uppgraderat min Truma 6 till Truma 6e. Genom att fixa prylarna som saknas. Truma 6 Truma 6e är identiska förutom lite styr elektronik till värme stavarna, och lite annat smått o gott.

Det röda är vattenberedaren. Det gröna är gasolbrännaren. Det gula är värme elementen (2 x 900w). Det blåa är flänsar. När brännaren kör i gång "gröna" så förs värmen över via flänsarna "blåa" till beredaren. Detta gäller även när el stavarna blir varma. Luften som värmer HB trycks genom flänsarna "blåa" och vidare it till HB
 

Bilagor

  • Inked72172460_2571792566212490_8506208521006612480_o_LI.jpg
    Inked72172460_2571792566212490_8506208521006612480_o_LI.jpg
    1,1 MB · Visningar: 49

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
581
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Jag har inte plockat ner pannan som du gjort så du vet säkert mer hur den ser ut invändigt. Jag kan bara relatera till vad Trumas tekniker förklarade för mig när jag diskuterade byte av elstavarna i min värmare. Lyckligtvis var det kretskortet som var trasigt i mitt fall så något värmestavsbyte blev aldrig aktuellt.
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.226
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Jag har inte plockat ner pannan som du gjort så du vet säkert mer hur den ser ut invändigt. Jag kan bara relatera till vad Trumas tekniker förklarade för mig när jag diskuterade byte av elstavarna i min värmare. Lyckligtvis var det kretskortet som var trasigt i mitt fall så något värmestavsbyte blev aldrig aktuellt.
Vet du vad det var dom bytte. Sitter 2 kretskort i dom

Vad gick reparationen på ?
 
Toppen