• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Värmeväxlare gasoldriven värmare

Jolie

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2028
I handboken till min husbil, en Sharky M11 från 2008, står följande:
"Värmeväxlaren på den gasoldrivna värmaren måste bytas ut 10 år efter den tagits i drift".

Är det någon som vet mer om detta? Jag har inte funnit något i handboken för värmaren en Truma Combi 4 eller i något annat dokument.

Jan-Olov

Detta är en mycket gammal föreskrift, som inte gäller längre. (Kolla gärna med Trumas svenska representant.)

Tyvärr har texten hos vissa husbilstillverkare hängt med i både tyska och översatta texter, utan att någon ifrågasatt riktigheten i påståendet.

En känt tysk husbilstillverkare påstod t.o.m. att värmeväxlaren i en Alde-panna skulle bytas efter 5 år.

Eftersom det är billigare att köpa en ny Alde-panna än att byta ut värmeväxlaren i den, skulle detta betyda en dygnskostnad på nära 20 kronor bara för utbyte av värmepannan! (5x365x20 = 36.500.)

Den som skrev den instruktionsboken hade väldig otur när han tänkte...

Pålle

Senast ändrad:
Tillbaka
Toppen